Vai zini, kas notiek, ja lidmašīnas turbīnā ieskrien putns?

Domājams, ka liela daļa ir redzējuši kādu video vai filmu, kur lidojumam patraucē putni vai citi gaisā lidojoši objekti. Vai zini, kas notiek ar lidmašīnu, ja tās dzinējā ieskrien putns?

Šo jautājumu centies pētīt Kārdifas universitātes profesors Deivids Krivelli, kas sāk savu skaidrojumu ar konkrētu faktu - putnu ieskriešana lidmašīnās nav retums, tomēr šādi atgadījumi notiek salīdzinoši maz. Statistika norāda, ka tie ir aptuveni 8 gadījumi uz katriem 10,000 lidojumiem. Lai arī vairumā gadījumu šādi notikumi nekādus bojājumus nerada, aviācijā drošība ir pats galvenais priekšnosacījums, kas ir iemesls, kāpēc lidmašīnas pēc kontakta ar putnu (vienalga kurā tās vietā) parasti tiek rūpīgi pārbaudītas, parasti veicot ārkārtas nosēšanos tuvākajā lidostā.

Tikai katrs 20 šāds kontakta gadījums lidmašīnai rada kādus bojājumus, taču, kā jau tika minēts - lidsabiedrībām ir prakse lidmašīnu nosēdināt un organizēt turpmāko lidojumu par jaunu - ar citu komandu un lidmašīnu. Šādi atgadījumi Ziemeļamerikā gadā izmaksā 500 miljonus ASV dolāru.

Putni nelido pārāk augstu - parasti atpuveni 150 metru augstumā, kas nozīmē, ka lidmašīnas apdraudētas ir tikai pacelšanās un nosēšanās sākuma un beigu fāzēs, kas šo visu padara īpaši bīstamu - šādā augstumā ar gaisa kuģi ir grūti manevrēt.

Tomēr, labā ziņa ir tā, ka lidmašīnas speciāli tiek būvētas, lai izturētu teju jebkādus bojājumus - kas ir daudz reizes stiprāki nekā putns, tāpēc pat putna nokļūšana dzinējā parasti nekādas paliekošas pēdas neatstās. Ja tas ir bijis mazs putns lielā dzinējā - putns savu dzīvi visai bēdīgi beigs turbīnā un lidmašīnas pasažieri varētu pat nepamanīt, ka kaut kas ir noticis. Lielāks putns mazākā dzinējā var apturēt turbīnu, tomēr mūsdienu lidmašīnas ir projektētas tā, ka tās spēj lidot pat ar vienu darbojošos dzinēju. Taisnības labad jāmin, ka vairums transatlantisko lidojumu veicošās lidmašīnas ir pat sertificētas pārlidot pusi okeāna ar vienu pašu dzinēju.

Nekam nevajadzētu notikt arī tad, ja putnam trāpītos ceļā citam trauslam lidmašīnas punktam - lidmašīnas priekšējam stiklam, jo tiem būtu jāspēj izturēt arī lielākās vētras, kuras spēj nodarīt daudz lielāku spiedienu un bojājumus nekā putna trieciens.

Tomēr, lai izvairītos no lidmašīnu "testēšanas" pret putnu uzbrukumiem, vairums lidostu izmanto dažādas metodes, lai putnus no lidostam aizbaidītu vispār - piemēram, atdarina skaņas, no kurām putniem ir bail, rada gaismas un skaņas trokšņus, kas biedē putnus, kā arī pat izmanto apmācītus ērgļus vai dronus.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Orientēšanās sezona sākas jau 16.aprīlī! Alūksnes TIC
Orientēšanās pasākumam HORIZONTS šogad lieli svētki - uzsākta 40.jubilejas sezona. Tiekamies jau otrdien, takās kas bija tik populāras! | Skatīt vairāk
no 2.00 EUR
Zudušais un atklātais Bānīša ceļā! Alūksnes TIC
ptuveni 30km velo tūre “Zudušais un atklātais Bānīša ceļā” piemērota gan draugu kompānijām, gan ģimenēm ar bērniem. Apļveida brauciens stars | Skatīt vairāk
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 23.04.2024 - 30.04.2024 Publikācija “TRAĶU PILIS UN PILSKALNI” Trakai TIC
Publikācija “TRAĶU PILIS UN PILSKALNI” | Skatīt vairāk
Anitas Celmas izstāde Valmieras muzejā Valmieras TIC
No 2024. gada 6. aprīļa līdz 29. maijam Valmieras muzeja Izstāžu namā skatāma tekstilmākslinieces Anitas Celmas personālizstāde “Atgriešanās”. | Skatīt vairāk

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2024 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2024 1st-studio.com

 
Total Timed::0.58211112sec.