Autors: Mārtiņš Švarcs
Avots: Cnn.com/BalticTravelnews.com
Mierīgs, komfortabls lidojums ar ievērojami zemāku trokšņa līmeni, neizmantojot ierasto degvielu un, pats galvenais, bez kaitīgiem izmešiem – lai gan pagaidām tas ir tikai sapnis, "Airbus Group" inženieri ir pārliecināti, ka tieši tādai jābūt civilās aviācijas nākotnei.
"Airbus Group" radītais prototips "E-Fan" (attēlā) ir novatorisks motoplanieris, kas aprīkots ar elektrodzinējiem. Pirmo publisko testa lidojumu tas veica šī gada aprīlī, taču ieplānots, ka jau līdz 2017. gadam "E-Fan" varētu tikt izmantots pilotu apmācībām Francijā.
Reklāma
Divvietīgais lidaparāts aprīkots ar diviem akumulatoriem, un tā divi elektrodzinēji spēj attīstīt 60 kilovatu jaudu, nodrošinot pusstundu ilgu lidojumu. Tikmēr "E-Fan" šasiju darbina trešais elektromotors ar jaudu seši kilovati, kas ļauj manevrēt pa zemi un ieskrieties uz skrejceļa, "piepalīdzot" galvenajiem dzinējiem.
"Šādi mēs mācāmies, kā nākotnē būvēt lielākus gaisa kuģus [ar elektrodzinējiem]," norāda "Airbus Group" tehniskais direktors Žans Boti. Viņš piebilst, ka, neskaitot klusāku lidojumu un oglekļa emisiju izskaušanu, "E-Fan" ļaus arī ievērojami samazināt pilotu apmācības izmaksas, jo tā darbināšana ir par 20–50 reizēm lētāka, nekā izmantojot lidaparātus ar tradicionālajiem dzinējiem.
Laika gaitā kompānija "Airbus Group" iecerējusi radīt arī komerciālus lidaparātus ar hibrīddzinējiem izmantošanai reģionālajos avioreisos. Tie spētu pārvadāt 90 pasažierus, gaisā atrodoties līdz pat trim stundām. Tiesa gan, tik radikālu pavērsienu civilā aviācija varētu piedzīvot ne ātrāk kā pēc 15–20 gadiem, norāda Boti.
"Mēs noteikti nedomājam aizstāt "A380"," viņš atzīst. "Tomēr īstermiņa plānos ietilpst arī helikopteri ar hibrīddzinējiem."
"Airbus Group" attīstību "elektrolidaparātu" virzienā mobilizējis arī Eiropas Komisijas ziņojums "Flightpath 2050", kurā norādīts, ka civilās aviācijas industrijai līdz 2050. gadam lidaparātu oglekļa izmešu daudzums būtu jāsamazina par 75 procentiem, bet trokšņa līmenis – par 65 procentiem, salīdzinot ar 2000. gadu.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.