17. janvāris vēsturē: Stambulā atklāj pirmo pazemes dzelzceļu kontinentālajā Eiropā

Pazemes funikulers, jeb Tünel ir pazemes trosu dzelzceļš (funikulers), kas atrodas Turcijas pilsētā Stambulā.

Pilsētā darbojas divas funikuleru līnijas, katra ar divām stacijām: Karaköy-Tünel Meydanı un Kabataş-Taksim. Pirmā līnija ir aptuveni 573 metrus gara un tā ir pasaulē otrs vecākais pazemes dzelzceļš pēc Londonas metro.

Tünel pirmā līnija tika oficiāli atklāta 1875. gada 17. janvārī, starp diviem seniem Stambulas rajoniem: Pera un Galata. Ar funikulera palīdzību var viegli uzbraukt stāvajā Galatas kalnā no Bosfora piekrastes un tā kā liela daļa Galatā dzīvojošo strādāja kalna pakājē, šis funikulers lieliski atviegloja viņu nokļūšanu uz darbu un mājās.

Mūsdienās Galatu un Peru sauc Karakēja un Bejolu. Tādēļ arī kalna pakājē esošo Tünel pieturu sauc par Karakēju, bet augšējo - Tünel laukums (turku: Tünel Meydanı), kas atrodas Brīvības ielas (İstiklal caddesi) zemākajā galā. Brauciens no vienas pieturas uz otru ilgst apmēram 1,5 minūtes un galā funikulera vagons gaida 2 minūtes, kurās jāpaspēj izkāpt un iekāpt. Vienlaicīgi pa tuneli brauc divi funikulera vagoni, kas savā starpā savienoti un lejā braucošais ar savu svaru velk otru vagonu augšā. Braukšanas ātrums ir aptuveni 25 km/h un tuneļa vidū ir īpašs paplašināts posms, kurā abi vagoni apmainās un turpina ceļu.

Tünel pakalpojumus mūsdienās izmanto neliels pasažieru skaits, bet tas ir iekļauts kopējā Stambulas transporta sistēmā un te ir derīga vienotā elektroniskā biļete (turku: akbil).

Sākotnējā ideja par Tünel celtniecību radās 1867. gadā franču inženierim Anrī Gavānam. Pēc diviem gadiem, 1869. gada 6. novembrī, viņš saņēma Osmaņu impērijas sultāna Abdulaziza atļauju sākt funikulera celtniecību. Guvis ārvalstu finansiālu atbalstu, Gavands sāka celtniecību 1871. gada 30. jūlijā un pabeidza decembrī. Tünel oficiāli tika atklāts 1875. gada 17. janvārī.

Sākotnēji funikuleru darbināja ar zirgiem, bet elektriskos dzinējus tajā ierīkoja 1910. gadā. 1939. gadā funikuleru nacionalizēja un pievienoja jaunajam "İETT" (turku: İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel) transporta uzņēmumam. 1971. gadā Tünel tika modernizēts un atjaunots un vecos koka vagonus nomainīja ar metāla vagoniem. 

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 23.04.2024 - 26.04.2024 Rallistu ielas stāsti Talsu novada TIC
25.aprīlī plkst. 18.00 bijušā PMK aktu zālē neformālā gaisotnē aicināti tikties visi rallija cienītāji, lai dalītos ar saviem stāstiem par | Skatīt vairāk
Ekskursija Valmieras novadā Valmieras TIC
5.maijā aicinām atklāt Valmieras novada stāstus pirmajā no Lielās Valmieras novada autobusu ekskursijām - "Uz saldējuma galvaspilsētu" Rūjienas pusē! | Skatīt vairāk
35 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 04.04.2024 - 30.04.2024 MOTIVĒJOŠIE BRAUCIENI! Latvia Tours
👉VEIDOJIET POZITĪVA UZŅĒMUMA TĒLU. 👉APBALVOJIET LOJĀLOS KLIENTUS, DARBINIEKUS. 👉MOTIVĒJIET JAUNIEM PANĀKUMIEM. 👉SALIEDĒJIET KOLEKTĪVU, | Skatīt vairāk
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 22.04.2024 - 29.04.2024 Publikācija “TRAĶU REĢIONA GARŠU KRĀSAS” Trakai TIC
Publikācija “TRAĶU REĢIONA GARŠU KRĀSAS” | Skatīt vairāk

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2024 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2024 1st-studio.com

 
Total Timed::3.02571583sec.