10 pārsteidzoši fakti par lidmašīnām

Kopš debesīs pirmo reizi pacēlās brāļu Raitu drebelīgās koka un auduma konstrukcijas, lidaparātu tehnoloģijas, drošība, dizains un komforts ir piedzīvojuši pamatīgas pārmaiņas. Dažādi uzlabojumi tiek ieviesti tik strauji, ka pat grūti tiem izsekot. Turpmāk piedāvājam jums atbildes uz dažiem interesantiem jautājumiem saistībā ar lidmašīnām.

1. Kura ir drošākā vieta lidmašīnas salonā? 

Tādas nav! Jā, ir pētījumi, kas uzrāda, ka lidaparāta avārijas gadījumā mazliet drošākas ir vietas salona pēdējās trešdaļā – tur letāla iznākuma iespējamība ir 32 procenti salīdzinājumā ar 38-39 procentiem pārējās divās trešdaļās. Tomēr avārijas gadījumu prognozes ir vienādojumi ar pārāk daudziem nezināmajiem, tādēļ nekad nevar droši apgalvot, kur būtu jāsēž, lai izdzīvotu aviokatastrofā. Un patiesībā avārijas iespējamība pēc statistikas ir ļoti niecīga!  

2. Vai lidmašīnās ir speciālas guļamistabas ekipāžas locekļiem?

Jā, tādas ir dažos lielākajos transkontinentālo laineru modeļos, piemēram, Boeing 777 un Boeing 787. Tālajos lidojumos ekipāžās darba diena ilgst pat 16 stundas, un tādēļ, lai saglabātu nepieciešamo modrību, ekipāžai ir iekārtotas nelielas atpūtas telpas ar guļvietām.

3. Vai lidmašīnas riteņi ir pietiekami izturīgi?

Lidmašīnas riteņi ir projektēti tā, lai spētu izturēt neticami lielu svaru (38 tonnas), un tie spēj izturēt triecienu, atsitoties pret zemi ātrumā ap 275 km/h piecus simtus reižu, pirms tiek nomainīti. Spiediens lidmašīnas riepās ir vidēji sešas reizes lielāks, kā parastas automašīnas riepās. Kad pienācis laiks riepu nomaiņai, lidmašīna tiek pacelta no zemes ar speciālu ierīci, līdzīgi kā automašīnas.   

4. Kādēļ, lidmašīnai nolaižoties, tiek izslēgts salona apgaismojums?

Ja lidmašīna nolaižas tumsā, salona apgaismojums tiek izslēgts drošības apsvērumu dēļ – ja nu kaut kas ar nosēšanos nav kārtībā, un nepieciešama pasažieru evakuācija, raitāk un drošāk tā norit, ja cilvēku acis jau ir pieradušas pie tumsas. Pēkšņa gaismas nodzišana ekstremālā gadījumā var radīt paniku. Tā paša iemesla dēļ arī nolaišanās laikā jābūt atvērtiem logu aizsegiem.  

5. Vai tiesa, ka lidmašīna spēj lidot arī ar vienu motoru? 

Jā, tā ir taisnība, visas komerciālos lidojumos funkcionējošās lidmašīnas to spēj. Lidaparāti ir uzbūvēti un notestēti, lai spētu veiksmīgi darboties situācijā, kad vienā no motoriem radies bojājums. Lidmašīnas, kuras lido tālajos maršrutos pāri okeāniem un virs neapdzīvotām teritorijām, vēl papildus pārbauda  Federālā Aviācijas Administrācija (FAA), nosakot tā saukto ETOP indeksu, kas patiesībā nozīmē – cik minūtes lidaparāts spēj nolidot ar vienu motoru. Piemēram, Boeing Dreamliner šis indekss ir 330 – tas nozīmē, ka ar vienu motoru šī lidmašīna var nolidot piecas ar pusi stundas.   

6. Kādēļ lidmašīnu tualetēs ir pelnu trauki?

Kaut gan smēķēšana lidmašīnās jau labu laiku kā ir stingri aizliegta, un sodi pieķertajiem ir bargi, tomēr joprojām atrodas neglābjami nikotīna atkarīgie, kuri, par spīti visiem aizliegumiem un neskaitāmajiem brīdinošajiem uzrakstiem, visiem iespējamiem veidiem tomēr cenšas to cigareti lidmašīnā aizdedzināt. Tādēļ arī pelnu trauki tualetēs joprojām tiek saglabāti – ja jau reiz aizliegumu tomēr pārkāpj, tad lai vismaz dara to relatīvi drošākā un prognozējamā vietā - tualetē, un izsmēķi liek speciāli tam paredzētā vietā, nevis paslēpj miskastē, kur tas var izraisīt ugunsgrēku. Bet labāk gan nemēģiniet šo manevru – sekas būs tiešām nepatīkamas!

7. Kam domāts mazais caurumiņš lidmašīnas logā?

Gaisa spiediena regulēšanai salonā. Vairumam lidmašīnu logi ir izgatavoti no trim akrila slāņiem. Ārējais slānis paredzēts aizsardzībai pret ārējo vidi un atmosfēras spiedienu. Ja kaut kas notiek ar ārējo slāni, tā funkcijas jāpārņem vidējam, bet mazais caurumiņš iekšējā slānī ir tāpēc, lai nodrošinātu iekšējā spiediena līdzsvaru tā, lai vidējais slānis saglabātos vienmēr neskarts un jebkurā brīdī spētu droši stāties pie savu pienākumu pildīšanas.

8. Kādēļ lidmašīnu maltītes reizēm ir tik negaršīgas?

Jā, lidmašīnās pasniegtajam ēdienam kopumā nav pārāk laba slava, taču pie vainas tur nav tikai ēdiena gatavotāji, bet arī pats specifiskais salona mikroklimats. Kornvelas universitātes zinātnieki izpētījuši, ka atrašanās specifiskajos augstuma un spiediena apstākļos ietekmē cilvēku garšas sajūtas – saldais šķiet mazāk salds, savukārt sāļais – vēl sāļāks. Sausais un kondicionētais gaiss salonā notrulina garšas izjūtas, un tādēļ itin viss sāk šķist bezgaršīgs.

9. Kāda ir patiesība par skābekļa masku funcionalitāti?

Pirms katra lidojuma neiztrūkstošajās drošības instrukcijās tiek skaidrots, kā apieties ar skābekļa maskām gadījumā. Tomēr, viena lieta, ko instrukcijās nepiemin ir tāda, ka skābekļa maskas spēj veikt savas funkcijas ne ilgāk par 15 minūtēm. Tas var šķist biedējoši maz, bet patiesībā ir vairāk nekā pietiekami. Skābekļa maskas tiek izmestas, ja salonā samazinās gaisa spiediens, bet tas parasti notiek gadījumos, kad lidmašīna zaudē augstumu. Šādā situācijā pilots centīsies ātrāk nogādāt lidmašīnu aptuveni 3 kilometru augstumā, kur jau var brīvi elpot bez skābekļa maskām, un absolūtā vairumā gadījumu tam vajadzēs mazāk par 15 minūtēm.

10. Kādēļ lidmašīnas debesīs atstāj svītras?

Šīs baltās svītras veido kondensāts, kas izplūst no lidmašīnas dzinējiem. Karsts tvaiks ir viens no dzinēju darbības blakusproduktiem. Baltās svītras rodas, kad tas tiek izmests atmosfērā un saskaras ar daudz vēsāko gaisu apkārt. Patiesībā šis process ir līdzīgs tam, ka aukstā laikā ir saskatāma cilvēka elpa. 

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu


 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Atlaides auto nomai Ungārijā Europcar
Nomā auto ar Europcar Budapeštā un saņem atlaidi! Izbaudi Budapeštas daudzveidību. | Skatīt vairāk
Kļūsti par sesto spēlētāju! SKY24.LV
Aviobiļešu speciālie reisi vēl ir pārdošanā! Nepalaidiet garām izdevību! | Skatīt vairāk
no 180 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 10.04.2024 - 20.04.2024 Aplūko idejas brīvdienām Rēzeknē! Rēzeknes pilsētas TIC
Trūkst ideju brīvdienām? Ieskaties mūsu 2 dienu piedāvājumā un izvēlies sev tīkamo! | Skatīt vairāk
Maroka - Āfrikas eksotika  Estravel Latvia
Krāsu, aromātu un iespaidu pilna - eksotiskā Maroka. Piedzīvojumu ceļojums - no Kasablankas līdz Marakešai // -20% ekskursiju tūrei, rezervējot | Skatīt vairāk
no 559 EUR

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2024 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2024 1st-studio.com

 
Total Timed::0.22036409sec.