Naudas atgūšana no maksājuma kartes izdevējkompānijas – risinājums patērētājam atgūt naudu neveiksmīgu tiešsaistes pirkumu gadījumā

ECC – Net ik gadu saņem aizvien vairāk pārrobežu sūdzību no patērētājiem, kas saskārušies ar situācijām, kad ir pārkāptas viņu tiesības, iepērkoties tiešsaistē.

Nesen tapušais ECC – NET dalībnieku veiktais pētījums ieskicē patērētāju tiesības  ES dalībvalstīs, kā arī Islandē, Norvēģijā un Šveicē uz naudas atgūšanu no maksājuma kartes izdevējkompānijas/bankas, izmantojot naudas atgūšanas procedūru jeb reklamāciju.

Pētījuma secinājumi parāda šādas galvenās tendences: lielākajā daļā no pētījumā apskatītajām valstīm ir līdzīga naudas atgūšanas procedūra no karšu izdevējkompānijām, kā arī pārsvarā valstīs ir izveidots Alternatīvais strīdu  risināšanas mehānisms, kur vērsties gadījumos, kad patērētājiem radušās domstarpības ar uzņēmēju. Tāpat noteiktās dalībvalstīs informāciju un palīdzību gadījumos, kad radies pārrobežu strīds saistībā ar naudas atgūšanu, var meklēt, kontaktējoties ar FIN – NET tīkla pārstāvjiem.  

Visās ES dalībvalstīs patērētājam ir tiesības uz naudas atmaksu, ja ir noticis nedrošs, neautorizēts interneta maksājums, tomēr patērētājam ir jāveic visas no sevis atkarīgās darbības, lai transakcija tiešsaistē noritētu  droši un trešajām personām netiktu izpausti kartes vai konta drošības dati. Ja patērētājs ir pircis preces, izmantojot kredītkarti, lielā daļā gadījumu, kā arī valstu, patērētājam būs tiesības uz naudas atgūšanas procedūru gadījumā, ja pārdevējs pārkāpis patērētāju tiesības.

Gadījumi, kad patērētājs var griezties savā kartes izdevējiestādē, visbiežāk - bankā, ir, ja pārdevējs neievēro patērētāja tiesības atkāpties vai atcelt līgumu, ja uzņēmējam ir sākusies bankrota procedūra vai arī nedrošas/ne autorizētas transakcijas gadījumā. Dažkārt tieši šis varbūt vienīgais atlikušais ārpustiesas naudas atgūšanas veids patērētājam.

Patērētāji šādu naudas atgūšanas procedūru var prasīt, pamatojoties uz Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem, nacionālajiem normatīviem aktiem vai banku darbības noteikumiem. Sarežģījumi un patērētāju tiesību ierobežojumi varētu rasties krāpniecisku transakciju gadījumos, ja ir ievadīts PIN kods, kaut gan pierādīšanas pienākums tajos gadījumos ir maksājumu kartes izdevējiestādei.

Padomi patērētājiem:

  • Lai atrisinātu problēmu, vispirms sūtiet rakstisku sūdzību pārdevējam.
  • Ja pārdevējs nereaģē – neatbild, ir bankrotējis, atsakās risināt problēmu, sūtiet rakstisku sūdzību maksājuma kartes izdevējiestādei. Sūdzības iesniegumam noteikti pievienojiet visus Jūsu rīcībā esošos dokumentus (kopijas), kuri ir saistīti ar darījumu (piemēram, pasūtījuma pieteikums, pasūtījuma izpildes līgums un noteikumi, pasūtījuma rēķins utml.) un apliecina, ka esat centies sazināties ar pārdevēju (piemēram, e-pasta sarakste ar pārdevēju).
  • Aicinām patērētājus iepazīties ar informāciju, kas ir publicēta viņa maksājumu pakalpojumu sniedzēja (komercbankas) mājas lapā un iepazīties ar noteikumiem, kas apraksta maksājumu kartes lietošanu.
  • Ja maksājumu kartesizdevējs/banka atsaka risināt problēmu, vērsieties ar iesniegumu atbilstošajā Ārpustiesas strīdu risināšanas mehānismā.
  • Visas augstākminētās darbības veiciet pēc iespējas ātrākā laikā, - kāds norādīts jūsu maksājumu kartes izdevējbankas Kartes lietošanas noteikumos..
  • Izvēlieties Drošus pirkumus internetā, proti pārdevējus, kuri nodrošina kartes datu īpašu aizsardzību interneta vidē, piemēram, MasterCard SecureCode, Verifiedby VISA.

Situācija Latvijā

Arī Latvijā patērētāji var mēģināt izmantot naudas atgūšanas procedūru no maksājuma kartes izdevējkompānijas, tomēr jāņem vērā daži faktori:

  • Šādas iespējas attiecas uz visiem populārākajiem karšu veidiemmaksājuma karšu veidiem, pārsvarā – kredītkartēm, debetkartēm tādēļ jāizpēta, kāda veida karte ir patērētāja rīcībā un kādi ir tās līguma, kā arī lietošanas noteikumi.
  • Visas reklamācijas tiek skatītas saskaņā ar maksājumu karšu organizāciju noteiktajām procedūrām, naudas līdzekļi par neautorizētām krāpnieciskām transakcijām tiek atmaksāti saskaņā ar bankas Kontu apkalpošanas un karšu lietošanas noteikumiem.
  • Ņemot vērā, ka komercbanku mājas lapās pašlaik atrodams tikai nedaudz informācijas par naudas atgūšanas iespējām, izmantojot reklamācijas procedūru, lai iegūtu vairāk informācijas, iesakām tiešā veidā sazināties ar "savu" banku.
  • Gadījumos, ja rodas domstarpības vai strīdus gadījumi saistībā ar norēķiniem ar  maksājuma kartēm, kā arī naudas atgūšanas iespējām par pirkumiem, kas veikti izmantojot maksājumu kartes, Latvijā šādus strīdus ārpustiesas kārtībā var skatīt Latvijas komercbanku asociācijas Ombuds. Vairāk informācijas: www.bankasoc.lv/lv/ombuds/ .


KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu


 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Aicina uz putnu vērošanas ekskursiju Jelgavas reģionālais tūrisma centrs
7.aprīlī, pulksten 9.30 no Jelgavas Sv.Trīsvienības baznīcas torņa pagalma sāksies velo ekskursija “Braucam vērot putnus”. Pieteikšanās 63005447 | Skatīt vairāk
Latvija
Zemgales pastalu izstāde Jelgavas reģionālais tūrisma centrs
No 19. marta līdz 30. aprīlim Dzīvesziņas un arodu sētā, Vecpilsētas ielā 2 skatāma Zemgales pastalu izstāde. | Skatīt vairāk
Labi būt pavasarī - Bauskas novadā! Bauskas TIC
Izdots jaunais kultūras un tūrisma ceļvedis „Labi būt Bauskas novadā” - aplūko un iedvesmojies brīvdienām! | Skatīt vairāk
Grupas “Pienvedēja Piedzīvojumi” koncerts Valmieras TIC
12.aprīlī plkst.19.00 Valmieras Kultūras centrā norisināsies grupas “Pienvedēja Piedzīvojumi” akustiskais jubilejas koncerts kopā ar filmas | Skatīt vairāk
no 18 EUR

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2024 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2024 1st-studio.com

 
Total Timed::0.87218189sec.