Lidmašīnu «melnās kastes» jau 55 gadus palīdz atklāt aviokatastrofu iemeslus

Mūsdienās, šķiet, ir pašsaprotami, ka lidmašīnās ir tā sauktas “melnās kastes” jeb lidojumu reģistratori, lai aviokatastrofas gadījumā izmeklētāji varētu atklāt tās cēloņus, taču izrādās, ka tās kļuva par obligātu prasību tikai 1967. gadā.  

Līdz tam laikam izmeklētāji daudzos gadījumos varēja tikai minēt par lidmašīnu katastrofu iemesliem. Tagad, kad reģistratorus pēc nelaimes var atrast un iegūt no tiem datus, kas gandrīz vienmēr arī notiek, tie nodrošina izmeklētājiem iespējas, par kurām viņu priekšgājēji pirms 50 gadiem varēja tikai sapņot.

Izmeklēšanā iegūtās atziņas arī sekmē izmaiņas noteikumos, kas palīdz novērst līdzīgas traģēdijas nākotnē. Par aviokatastrofām ne tik senā pagātnē stāstīs arī raidījuma “Aviokatastrofu izmeklēšana: īpašais ziņojums” jaunajā sezonā, ko kanālā “National Geographic” var skatīt katru ceturtdienu plkst. 22.00!

Gaidot jaunāko sēriju, aicinām iepazīties ar interesantiem faktiem par lidmašīnu “melnajām kastēm” un to nozīmīgumu nesen notikušas aviokatastrofas izmeklēšanā.

Pateicoties “melnajai kastei” atklājas baisā patiesība

Piemērs tam, kāpēc lidojuma reģistratori ir svarīgi, ir 2022. gada martā notikusi aviokompānijas “China Eastern” lidmašīnas ar reisa numuru 5735 aviokatastrofa.

“Boeing 737-800” lidmašīna, kurā atradās 123 pasažieri un 9 apkalpes locekļi ietriecās kalna nogāzē. Tajā gāja bojā visi 132 cilvēki, kas atradās uz lidmašīnas klāja. Tā, skatoties pēc upuru skaita, ir traģiskākā aviokatastrofa Ķīnas aviācijas vēsturē pēdējās desmitgadēs.

Pēc katastrofas izmeklētājiem izdevās atrast vienu no “melnajām kastēm”, kas bija nopietni bojāta. Iegūtā informācija liecina, ka avārijas cēlonis nebija traģiska sagadīšanās, bet apzināta pilotu rīcība, kas novirzīja lidmašīnu un tās pasažierus nāvei.

Viņiem izdevās iegūt arī lidmašīnas lidojuma datu ierakstītāja un kabīnes balss ierakstītāja datus, ko nosūtīja ASV Nacionālajai transporta drošības padomei Vašingtonā, kur tiem veica rūpīgu analīzi. Izmeklēšanā iesaistītās amerikāņu amatpersonas izteica pieņēmumu, ka, iespējams, bija arī kāds, kurš varētu būt ielauzies pilotu kabīnē, lai piespiestu pilotus izraisīt avāriju.

“Melnā kaste” nemaz nav melna

Daudzi vēsturnieki šo izgudrojumu saista ar Austrālijas zinātnieku Deividu Vorenu pagājušā gadsimta piecdesmitajos gados. “Melnās kastes” galvenais uzdevums un mērķis ir identificēt avārijas cēloņus un palīdzēt novērst līdzīgus negadījumus nākotnē.

Pretēji nosaukumam kastes patiesībā nav melnas, bet gan koši oranžas vai sarkanas, lai tās var ātrāk pamanīt katastrofas vietā. Tas savā būtībā ir iespaidīgs inženierijas meistardarbs. “Melnās kastes” ir veidotas tā, lai izturētu spēku, kas ir 3000 reižu lielāks par gravitācijas spēku. Elektroniskie ierakstītāji atrodas biezā tērauda korpusā un ir iestrādāti cietā, vaskam līdzīgā vielā, lai izturētu kritienu no lielā augstuma.

Piemēram, augstāk minētājā “China Eastern” aviokatastrofā “Boeng 737” lidmašīna krita ar ļoti lielu ātrumu, tā laikā sadaloties vairākās daļās. “Melnā kaste” šo kritienu izturēja, un izmeklētāji varēja no tās iegūt datus par aviokatastrofas iemesliem.

Nepublisko audio ar pilotu dzīves pēdējām sarunām

Laika gaitā un tehnoloģijām pilnveidojoties, arī lidojuma datu reģistratori ir kļuvuši sarežģītāki. Mūsdienās tie var ierakstīt vairāk nekā tūkstoti lidojuma parametru, kas ir saistīti ar lidojuma statusu. Tie ietver dažādas detaļas, piemēram, cik ātri lidoja, ar kādām vadības ierīcēm piloti manipulēja un kā darbojās sarežģītās lidmašīnas sistēmas?

Ārkārtas situācijās piloti bieži tik ļoti koncentrējas, lai novērstu katastrofu, ka viņi burtiski nepasaka ne vārda. Ētisku apsvērumu dēļ ārkārtas dienesti gan atsakās publiskot faktiskos audio, ko ierakstījis reģistrators avarējušajās lidmašīnās pēdējās minūtes, tā vietā izvēloties publicēt tikai ierakstu rakstiskus atšifrējumus.

Uzzini vairāk par izmeklētāju darbu un kā tiem palīdz “melnās kastes” raidījuma “Aviokatastrofu izmeklēšana: īpašais ziņojums” jaunajā sezonā katru ceturtdienu plkst. 22.00 kanālā “National Geographic”!

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu


 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 06.10.2022 - 12.10.2022 No Ēģiptes līdz Maltai Latgalē Latgale.travel
No Ēģiptes līdz Maltai ir divi tūkstoši kilometru un tās šķir Vidusjūra? Latgalē no Ēģiptes līdz Maltai ir 95 km un pa ceļam vēl Varšaviņa un | Skatīt vairāk
Atvaļinājums vai īsās brīvdienas Marokā Estravel Latvia
Atklājiet eksotisko Maroku - atvaļinājumā, īsajās brīvdienās vai piedzīvojumu ekskursijās! Dažādi piedāvājumi un idejas ceļojumam tieši Jums! | Skatīt vairāk
no 110 EUR
Antarktīda. -20% rezervējot līdz 30.10.  Estravel Latvia
Vai esi bijis visur, redzējis visu? - Varbūt tomēr, nē! Piedzīvojumu ceļojumi uz Antarktīdu ar atlaidi līdz 20%, rezervējot līdz 31.10. Skatīt | Skatīt vairāk
no 4879 EUR
Dvietes paliene TAKA
Dabas parks „Dvietes paliene” ir viens no lielākajiem un labāk saglabātajiem dabisko upju palieņu paraugiem Latvijā un Eiropā. | Skatīt vairāk

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2022 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2022 1st-studio.com

 
Total Timed::1.58825183sec.