Sigita Vasiļjeva: Neviens mums nemaksā par skaistām acīm

Kāda ir atšķirība starp tūroperaotru un aģentu? Kāpēc ceļojumu labāk iegādāties pie aģenta? Kāpēc jāparaksta līgumi? Vai ceļotājam ir tikai tiesības, vai arī tomēr arī pienākumi? Uz šiem jautājumiem savu skatījumu sniedz ceļojumu konsultante un juriste, Oddrija Travel & LAW Consulting pārstāve Sigita Vasiļjeva.

Vēlos nedaudz lūgt Jūsu uzmanības, iesaistīt Jūs diskusijā, kuras mērķis ir izglītot, jo līdz šim viena puse nav centusies skaidrot, bet otra puse izprast, uzzināt, bet tikai savstarpēji izvērst konfliktus. Lai starp mums arvien mazāk nesaprašanās, konflikti, vēlētos nedaudz tomēr pieskarties sāpīgai tēmai un paskaidrot ceļojuma izvēles un pēciegādes problēmas.

Ikdienā, strādājot tūrisma jomā, sastopamies ar tādām problēmām, kurām nevajadzētu vispār būt. Savādi, bet arvien vairāk saprotam, cik cilvēki ir dažādi un pat var teikt daži ir bezatbildīgi, kas pašam ceļotājam/tūristam rada nevajadzīgu stresu, nevajadzīgas konfliktsituācijas. Sākumā vēlos paskaidrot, ka Tūrisma operators nav tas pats, kas Tūrisma Aģents, bet jā, ir arī divi vienā, kad Tūrisma operators ir arī Aģents. Tomēr šiem diviem ir liela atšķirība:

- Tūrisma operators organizē Jūsu ceļojumu (viesnīcas, lidojums, transfers) un šis kopā viss saucās "kompleksais tūrisma pakalpojums".

- Tūrisma Aģents būtībā, vienkāršoti, lai saprastu atšķirību, ir kā Tūrisma operatora sadarbības partneris (kā brokeris, pārdevējs), kas palīdz tam pārdot izveidotos ceļojumus. Aģents NEDRĪKST organizēt ceļojumus, bet tikai pārdot operatora organizētos.

Kāpēc pie Aģenta ir labāk iegādāties ceļojumu? Ļoti vienkārši - Aģents Jūs konsultē, iesaka kā labāk, ko labāk, savukārt operatoram pie milzīgā apjoma tam nav laiks, nav laiks iedziļināties Jūsu personīgās vēlmēs.

Ja Jums ir svarīga individuāla pieeja, tad tieši Aģents Jums to sniegs. Protams, Aģenti arī ir dažādi - labāki vai sliktāki, bet katrs ceļotājs nokļūst pie tā, kas tam ir piemērotāks. Skumji, bet ir arī tādi Aģenti, kas neciena ne savu, ne kolēģu darbu. Ko vēlos Jūs kā ceļotājus/tūristus lūgt?

1. Izlasiet ceļojuma līgumu! Jautāsiet kāpēc, jo Aģents visu jau izstāstīja? Atbilde vienkārša - Aģentam, kas strādā uz apjomu ar cenu dempingu ir pilnīgi vienalga Jūs ziniet/neziniet, kas Jums pienākās, kādas ir Jūsu tiesības. Tas tāpēc, ka šiem Aģentiem nav laiks ar Jums ņemties, rindā stāv citi tādi paši kā Jūs. Lai sevi pasargātu, izlasiet līgumu, jo tur atradīsiet 90% atbildes uz Jums interesējošiem un ļoti svarīgiem jautājumiem un nevajadzēs pa simtām reizēm apkārt jautāt citiem Aģentiem (arī tā notiek, jo tas Aģents, pie kura nopirkts ceļojums nav izdarījis savu darbu attiecībā uz Jums) un tad nākas skriet pa pasauli un vākt informāciju pa malām. Nožēlojami, vai ne? Un Aģents, kas sniedz atbildes, dara cita Aģenta darbu, to dara kā humāno palīdzību un vispār tas ir neforši jautāt citam, bet ne tam, kur pirkāt "pa lēto" masu piedāvājumā. Palīdzēt varam un to darām, vienīgi, cik no ceļotāju puses tas ir korekti?

2. Vienmēr atcerieties, ka ceļojuma iegāde nav tas pats, kas nopirkt kurpes veikalā. Nu nevar dažas dienas pirms ceļojuma vienkārši uzrakstīt, ka neceļosiet un prasīt atgriezt naudu. Bet šāda rīcība tomēr liecina par to, ka ceļotājs/tūrists nav izlasījis līgumu, kur tas viss ir atrunāts. Līgums ir jāpilda ne tikai Aģentam, Operatoram, bet arī pašam ceļotājam.

3. Ceļotāja/tūrista viena no biežākajām atbildēm ir "es līgumu neparakstīju, es neko nezinu, atdodiet naudu". Vai tas ir korekti no ceļotāja puses? Vai tas vispār ir normāli tā domāt un vispār arī rīkoties? Tas tik liecina par cilvēka necieņu pret cita darbu, iespējams vēlmi krāpties, lai tikai pašam ir savs labums. Tomēr jāapbēdina šādi "gudrīši" ar to, ka tas nav tik vienkārši kā izskatās. Ceļotājs ar savām komunikācijas darbībām jau ir piekritis, tam ir sapratne, ir apzinājis variantus, izskatījuši tos un izdarījuši izvēli, ja: - ir sarakste ar Aģentu, kur ir atrunāti visi priekšlīguma nosacījumi (viesnīca, avio, transfers utt.) un tam par labu ir izdarīta izvēle; - avansa vai pilnas summas iemaksa. Šīs ceļotāja darbības ir uzskatāmas par piekrišanu un nekāda atruna tam, ka līgumu neesat parakstījuši nedarbojas (likumdošana to nosaka, tāpēc tiem, kas nepiekrīt, lūgšu sākumā iepazīties ar likumdošanu).

4. Šobrīd ļoti aktuāls jautājums ceļot vai nē ir bailes no karadarbības, tiek piesaukta Ukraina. Diemžēl jāapbēdina, jo šis iemesl nav un nebūs par pamatu atcelt ceļojumu bez līguma soda. Arī Eiropas Tiesa ir spriedusi, ka cilvēka subjektīvās bailes nav uzskatāmas par iemeslu ceļojuma atcelšanai. Tādējādi, ja ceļotājs atceļ savu ceļojumu, tad jārēķinās ar soda maksām. Jā, var atsevišķos gadījumos nomainīt ceļotājus, bet tās arī ir papildus izmaksas. Šodienas situācijā tomēr būtu nopietnāk un atbildīgāk, ja ceļotājs izsvērtu savu ceļojuma nepieciešamību, ja to pavada bailes, labāk netērēt Aģentu laiku ar jautājumiem kas būs, kas nebūs, jo, ja neceļosiet, tad šie jautājumi nav aktuāli, bez tam, neviens, ne Tūrisma operators, ne Aģents nespēj sniegt atbildi būs/nebūs vai atcels. Šādus jautājums lemj tikai mūsu valsts priekšstāvji un mums kā Aģentiem, operatoriem nav pareģotāju spējas. Vēl, kas, lidojumi ir droši, jo tie nešķērso ne Baltkrievijas, ne Ukrainas teritoriju. Un atkal, ja ir bailes, labāk palikt mājās un netērēt citu darba laiku, jo mums arī ir nepieciešami ienākumi, mums arī ir ģimenes, kas jāuztur un vējā palaista darba diena mums ne ko labu nedod. Tūrisma darbiniekiem arī ir ģimenes un ir nepieciešams ienākums. Tas tā, ja nu kāds domā, ka mums nauda krīt no debesīm un ir pilnas lādes.

Jā, vēl kas, algu saņemam TIKAI pēc tam, kad tūrists ir atgriezies no ceļojuma un NEVIENS mums nemaksā par skaistām acīm, arī nemaksā par ieguldīto darbu kā kontakts ar klientu nedēļu garumā, bet bez rezultāta. Tas ir tukšumā iztērēts laiks. Ir darba vietas, kur var nosēdēt 8 stundas un jau ir nopelnīta dienas alga, bet mums tā nav. Ja nav pārdots ceļojumus - nav ienākumi. Tik vienkārši, bet skarbi. Ceru ka nedaudz sniedzu ieskatu problēmām. Būsim viens pret otru pieklājīgi, iecietīgi, cienīsim otra ieguldīto darbu un lasīsim līguma nosacījumus! Diskusijai esam vienmēr atvērti.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Daiļslidošanas sacensības  Valmieras TIC
No 6. līdz 7. aprīlim Valmieras Olimpiskā centra ledus hallē notiks starptautiskas daiļslidošanas sacensības “Wolmar Spring Cup 2024”. | Skatīt vairāk
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 04.03.2024 - 03.04.2024 Bērni ceļo bez maksas! 2+2 ģimenei Estravel Latvia
Ģimenes atpūta Ēģiptē - 7 naktis, lidojums, transfēri, AI // 2 pieaugušajiem un 2 bērniem // | Skatīt vairāk
no 1700 EUR
Pavasara tirgus Lietuvā Ignalinos rajono TIC
20.aprīlī no plkst.8. Ignalinas Laisves laukumā notiks pavasara gadatirgus! | Skatīt vairāk
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 16.03.2024 - 05.04.2024 Pieteikšanās MKD Augšdaugavas novadā TAKA
‘’Mājas kafejnīcu dienas 2024’’ Augšdaugavas novadā šogad notiks 27.- 28.jūlijā | Skatīt vairāk

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2024 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2024 1st-studio.com

 
Total Timed::0.3897512sec.