Autors: Keita Muceniece
Avots: Lead.lv
Elektriskie transportlīdzekļi ir pilnībā pārveidojuši auto industriju, radot jaunus izaicinājumus detaļu un smērvielu ražotājiem. Bezemisiju automašīnām ir ievērojami mazāk komponentu nekā transportlīdzekļiem ar iekšdedzes dzinējiem, arī tehnisko šķidrumu ziņā. Tomēr, neskatoties uz šīm atšķirībām, tiem ir daudz līdzību ar iekšdedzes dzinēju automašīnām. Kādām īpašībām pievērst uzmanību, izvēloties tehniskos šķidrumus? Padomos dalās nozares profesionālis un “Total Energies” eksperts Andžejs Hušatinskis.
Speciāli šķidrumi elektriskajiem automobiļiem
Reklāma
Neskatoties uz to, ka elektriskie automobiļi ir viens no modernākajiem motorizēto transportlīdzekļu nozares izstrādājumiem, tiem ir daudz kopīgu iezīmju ar iekšdedzes dzinēja analogiem, kuru priekšteči tika radīti jau 19. gadsimtā. Lai gan no bērnības esam mācīti, ka elektriskās ierīces jāaizsargā no ūdens, mūsdienu elektriskie transportlīdzekļi nevar darboties bez noteiktiem dzesēšanas, eļļošanas un citiem tehniskajiem šķidrumiem.
“Kaut arī elektromobiļiem nav nepieciešama eļļa, piemēram, lai ieeļļotu iekšdedzes dzinēju, tomēr, pretēji vispārpieņemtajam viedoklim, ir ļoti daudz detaļu, kurām nepieciešams izmantot īpašus tehniskos šķidrumus. Šī transportlīdzekļu grupa ietver sistēmas, kurās šķidrumi cirkulē. To uzdevums ir ieeļļot, nodrošināt izolāciju un atdzesēt jauna veida piedziņas sistēmas un ātrumkārbas. Tehniskie šķidrumi ir nepieciešami arī transportlīdzekļa akumulatora un enerģijas vadības sistēmas temperatūras regulēšanai. “TotalEnergies” ir pirmais uzņēmums pasaulē, kas laidis tirgū divas tehnisko šķidrumu sērijas, kas īpaši izstrādātas hibrīdauto un elektrisko transportlīdzekļu vajadzībām: QUARTZ EV vieglajām automašīnām un RUBIA EV kravas automašīnām,” skaidro Andžejs Hušatinskis (Andrzej Husiatyński), “Total Energies” pārstāvis.
Kādus elektromobiļu un hibrīdo automobiļu kopšanas līdzekļus izvēlēties?
“Dažkārt vadītāji, saņemot rēķinus par remontdarbiem, sūdzas, kādēļ tiek izmantotas tik dārgas detaļas vai izvēlēti tieši tādi līdzekļi. Atbilde ir ļoti vienkārša: izvēloties tā sauktos ekspluatācijas šķidrumus, vienmēr meklējam tos, kuriem ir noteiktas specifiskas īpašības un kas vislabāk pilda savas funkcijas," pieredzē autoservisa vadītājs Toms Mareckis.
Izvēloties tehniskos škidrumus hibrīdam vai elektriskajam auto ir svarīgi, lai:
• Tiem piemīt dielektriskās īpašības – elektriskajos transportlīdzekļos izmantotajiem šķidrumiem ir jābūt izolējošiem, lai nerastos elektriskais loks. Tas ir svarīgi, jo tie atrodas ciešā saskarē ar transportlīdzekļu elektroniskajām daļām. Dielektriskajām īpašībām nepārtraukti jābūt stabilām, neskatoties uz sarežģītajiem darba apstākļiem: paaugstinātu temperatūru, oksidēšanos, mitrumu, kā arī metāla daļiņām, kas veidojas mehāniskās darbības detaļu nodiluma rezultātā.
• Šķidrumi un smērvielas būtu saderīgas savstarpēji un to aktīvās vielas neizraisītu nelabvēlīgas sekas: koroziju, uzpūšanos un plaisāšanu. Labākais risinājums šādos gadījums ir varš. Tā augstā elektrovadītspēja padara to par galveno elementu, ko izmanto elektriskajos kabeļos un vītnēs, līdz ar to ir ārkārtīgi svarīgi izstrādāt tehnisko šķidrumu, kam būtu saderība ar varu. Šādam šķidrumam pat augstā temperatūrā jānodrošina atbilstoša pretkorozijas aizsardzība.
• Elektromotors un tā armatūra darbojas noteiktā temperatūras diapazonā. Ļoti svarīga škidruma funkcija ir nodrošināt efektīvu siltuma izvadīšanu temperatūrā līdz 180°C. Motora darbošanās temperatūrā, kas ir augstāka par vēlamo, neizbēgami samazina transportlīdzekļa kalpošanas laiku, efektivitāti un jaudu.
• Standarta eļļošanas funkcijas un pretnodiluma īpašības aizsargātu dažādas jaunās piedziņas mehāniskās daļas. Tehniskajiem šķidrumiem ir jānodrošina pareiza eļļošana, kas nodrošina atsevišķu sistēmu pareizu funkcionēšanu, samazinot iespējamību nodilt vai radīt tādas parādības kā oksidēšanās un korozija. Šķidrumi arī nodrošina optimālas berzes īpašības berzes diskiem, kas hibrīdautomašīnām nodrošina vienmērīgu pārnesumu pārslēgšanu.
Abi eksperti ir vienisprātis, ka elektriskajiem un hibrīdauto nenoliedzami ir daudz priekšrocību salīdzinājumā ar iekšdedzes dzinēju auto, izceļot faktu, ka tie patērē daudz mazāk degvielas, tādējādi samazinot piesārņojumu, turklāt pierādījies, ka elektromobiļi jāremontē daudz retāk nekā cita veida dzineji. Tomēr viens no lielākajiem trūkumiem elektroauto lauciņā – “oglekļa pēda” jeb klimata pārmaiņas veicinošais oglekļa dioksīds, kas rodas, ražojot elektriskos automobiļus. Tiesa, CO2 atstātais nospiedums ļoti atkarīgs no ražošanas vietas, transportlīdzekļa izmantošanas un tā uzlādes avota, turklāt zinātnieki pastāvīgi uzlabo elektromobiļu ražošanas un akumulatoru ekspluatācijas mehānismus, tādēļ varam mierināt savu apziņu ar to, ka tuvākajā nākotne “oglekļa pēda”, kas rodas ražojot elektroauto, samazināsies.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.