Autors: Edgars Butāns
Avots: Vivi.lv
AS “Pasažieru vilciens” un Čehijas transporta inženierijas un mobilitātes uzņēmums “Škoda Vagonka” ir parakstījuši savstarpēju vienošanos par jauno elektrovilcienu piegāžu termiņu pagarināšanu. Šāda vienošanās noslēgta, pamatojoties uz neatkarīgu ekspertu sniegto analīzi par kara radīto ietekmi uz pušu noslēgtā līguma saistību izpildi, informē abu uzņēmumu pārstāvji.
Noslēgtā vienošanās paredz, ka ražotājam visu atlikušo jauno elektrovilcienu piegāde un nodošana pasūtītājam jāveic līdz šī gada vasaras beigām.
Reklāma
“Vai tā būtu inflācija, energoresursu cenu izmaiņas, kapitāla izmaksu pieaugums vai izaicinājumi globālajās piegāžu ķēdēs, karš nenoliedzami ir ietekmējis ikvienu tautsaimniecības nozari, turklāt par ģeopolitiskā saspīlējuma klātbūtni diemžēl varam pārliecināties joprojām. Arī pasažieru pārvadājumu nozari karš ir skāris ļoti spēcīgi, radot vēl nebijušus pārbaudījumus valstij stratēģiski svarīgu pakalpojumu, pie kādiem pieskaitāma arī pasažieru pārvadāšana pa dzelzceļu, nodrošināšanā un modernizācijā,” norāda AS ”Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Raitis Nešpors, uzsverot, ka, sākoties Krievijas iebrukumam Ukrainā, gan pasūtītājam, gan ražotājam bija skaidrs, ka karš nepārprotami radīs ietekmi uz noslēgtā līguma izpildi, vienlaikus sākotnēji bija grūti paredzēt šīs ietekmes apmēru.
Tāpēc, lai noteiktu kara radīto ietekmi uz noslēgtā līguma izpildi, “Škoda Vagonka” pasūtītājam iesniedza eksperta “Deloitte Advisory” sagatavotu atzinumu, savukārt šī atzinuma izvērtēšanai AS “Pasažieru vilciens” nolīga juridisko konsultantu ZAB “PricewaterhouseCoopers Legal”, kas vērtēja “Deloitte Advisory” atzinumā norādītos līguma izpildes ietekmējošos apstākļus un izdarīja secinājumu, ka apstākļi, kas norādīti atzinumā, ir uzskatāmi par objektīviem un tie ir pamatots iemesls līguma noteikto elektrovilcienu piegādes termiņu pagarināšanai, jo šo apstākļus neviena no līguma slēdzēja pusēm līguma slēgšanas brīdī nevarēja paredzēt.
"Ņemot vērā neparedzētos izaicinājumus, ko radīja Krievijas agresija pret Ukrainu, jauno elektrovilcienu savlaicīga piegāde tika būtiski ietekmēta gan ražošanas, gan loģistikas aspektu dēļ. Šādas ietekmes rezultātā, cita starpā, esam spiesti veikt vilcienu montāžu divas reizes – pirmo reizi mūsu ražotnē Ostravā, kur pēc neatkarīgu institūciju sertifikācijas vilcieni tiek daļēji demontēti, iekrauti kravas automašīnās un transportēti uz Latviju, tos atkārtoti montējot depo Rīgā. Mūsu noslēgtā vienošanās atspoguļo ne tikai ietekmi uz piegādes termiņiem, bet arī mūsu proaktīvo pieeju risinājumu meklēšanā, neskatoties uz izmaksu būtisku pieaugumu mūsu pusē,“ skaidro “Škoda Vagonka” valdes priekšsēdētājs Martins Bednārs.
Kā jau iepriekš vēstīts, lai nodrošinātu jauno elektrovilcienu piegādi un to ieviešanu satiksmē, “Škoda Vagonka” nācās pārcelt vilcienu sastāvu montāžu uz Rīgu, izveidojot pilna servisa 24/7 tehniskā atbalsta centru, tajā skaitā nodrošinot operatīvās reaģēšanas brigādi, atverot diennakts atbalsta telefona līniju vilcienu mašīnistiem un citiem AS “Pasažieru vilciens” darbiniekiem un būtiski palielinot Latvijā pieejamo speciālistu skaitu.
“Visiem ir skaidrs, ja nebūtu karš, visi 32 jaunie elektrovilcieni jau sen būtu piegādāti, rūpīgi izmēģināti un šobrīd veiksmīgi pārvadātu pasažierus, taču karš ir un tas joprojām turpinās, tāpēc mums ar tā ietekmi ir jārēķinās visa ar “Škoda Vagonka” noslēgtā līguma darbības laikā. Tomēr, neskatoties uz izaicinājumiem, esam vienojušies ar ražotāju darīt visu iespējamo, lai vilcieni būtu un tie nodrošinātu modernus, ērtus un, galvenais, uzticamus pārvadājumus. Tā ir mūsu prioritāte,” pauž Nešpors.
Pieturoties pie izstrādātā risku samazināšanas plāna, AS “Pasažieru vilciens” februārī būtiski uzlabojis pasažieru pārvadājumu precizitāti, atbilstoši vilcienu kustības grafikam izpildot 98,6% reisu, kas pat nedaudz pārsniedz 2023. gada kopējo vilcienu precizitāti. Lai saglabātu vilcienu kustības punktualitāti, arī atlikušo jauno elektrovilcienu ieviešana apritē pēc to saņemšanas tiks veikta pakāpeniski, vispirms tos pārbaudot dinamiskajos braucienos bez pasažieriem.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.