BalticTravelnews.com viesis ir AVIS Latvija valdes loceklis Andris Ribāks, kura 18 gadu darba pieredze auto nomā dod iespēju precīzi raksturot šajā jomā notiekošo Latvijā un pasaulē.
BalticTravelnews.com: Kā Jūs raksturotu auto nomu tirgu pasaulē, un kāda ir izaugsme?
Reklāma
Andris Ribāks: Ne tik strauja kā aizvadītajos gados, tomēr vērojams pieprasījuma palielinājums tieši īstermiņa autonomas segmentā – vairāk klientu. Visstabilākie tirgi patlaban ir Spānijā, Francijā, Vācijā, Itālijā, tāpat arī no Skandināvijas valstīm aizvien ir stabils pieprasījums – cilvēki ceļo! Tomēr sezonalitātes ietekme autonomas biznesā kļūst aizvien izteiktāka. Skandināvijas, Baltijas valstīs savukārt varētu vēlēties plašāku biznesa klientu segmentu. Ekonomikas atdzišana vērojama ne tikai pie mums, bet visā Eiropas Austrumu pierobežā. Vienlaikus pastāv vērā ņemama auto nomu konkurence, kas ietekmē ieņēmumus – vidējā cena krītas. Ceļotājam mūsu sniegtais pakalpojums kļūst pieejamāks!
BalticTravelnews.com: Kā atšķiras auto nomu biznesa tendences Latvijā, Igaunijā un Lietuvā?
Andris Ribāks: Situācija mūsu biznesā Igaunijā un Latvijā atšķiras, turklāt aktīvākās uzņēmējdarbības dēļ tā ir labāka tieši Igaunijā. Savukārt Lietuvā pašreiz aktivizējas reģionālās lidostas, kurās populāras ir tieši zemo cenu aviokompānijas un to lidojumi. Ja kādreiz ārzemēs strādājošie Lietuvas iedzīvotāji lidoja caur Rīgu, un sauszemes ceļam uz mājām iznomāja automašīnas, tad tagad šo klientu mums vairs nav, jo viņi dodas uz Kauņas, Palangas lidostām.
BalticTravelnews.com: Vai apsveriet apgūt arī citu segmentu, piemēram, velo nomu, motociklu, laivu nomu utml.?
Andris Ribāks: Apsveram iespēju piedāvāt šāda veida pakalpojumus. Savā ziņā to jau dara dara AVIS grupai piederošais ZIPCAR, ļaujot cilvēkiem nomāt automašīnu līdzīgi kā velosipēdu - izveidojot bāzes pieturas punktus pilsētā, līdz kuriem mūsu klienti aizbrauc un atstāj automašīnu, brīvi dodoties tālāk savās gaitās. Klients, izmantojot šādu pakalpojumu, maksā tikai par nobraukto no punkta A līdz punktam B. Urbānās pilsētās šis ir attīstīts produkts, kas drīz sasniegs arī Latviju.
BalticTravelnews.com: Auto nomu tirgus plaši izmanto dažnedažādas tehnoloģiskās iespējas, kādas nākotnes tendences saredzat šajā jomā?
Andris Ribāks: Ka daudzas citas nozares, auto noma nākotnē arī mainīsies, pakāpeniski samazinot tās personāla klātbūtni. Tas nozīmē, ka klients pats bez citu palīdzības varēs saņemt automašīnu un to atdot atpakaļ. Tuvākā nākotne pieder hibrīdauto, bet tālākā nākotnē liels potenciāls būs arī elektroautomašīnām. Tas lielākoties būs atkarīgs no pašvaldību, valsts ieguldījuma piemērotas infrastruktūras sakārtošanā, subsīdiju apjoma videi draudzīgāka transporta izmantošanā.
BalticTravelnews.com: Jūsu skatījumā, kurās no pasaules valstīm auto nomu pakalpojumi ir visaugstākajā līmenī?
Andris Ribāks: ASV! Visa AVIS darbība tiek koordinēta no šīs lielvalsts, līdz ar ko mums ar savu darbu ir iespēja lieliski pārņemt augsta līmeņa autonomu biznesa inteliģenci.
BalticTravelnews.com: Kā autonomu biznesu ietekmē degvielu cenas svārstības?
Andris Ribāks: Lai cik pārsteidzoši tas nebūtu, klienti no vecās Eiropas ir jūtīgāki pret degvielas cenu izmaiņām nekā skandināvu vai Latvijas klienti. Līdz ar to viņi autonomas darbiniekiem pirms automašīnas izvēles uzdod jautājumus par degvielas patēriņu, gatavi piemaksāt, lai varētu saņemt ar dīzeļdegvielu darbināmu automašīnu, lai gan reizēm plānotais nobraukums ir salīdzinoši mazs. Bieži vien šo klientu uzmanība ir saistīta arī ar videi draudzīgāku automašīnu izvēli. Aizvadītajos piecos gados vērojama tendence, ka klienti kopumā dod priekšroku ekonomiski izdevīgākām automašīnām. Loģiski, ka mēs, kā auto noma, pielāgojamies šai tendencei.
BalticTravelnews.com: AVIS Latvija ir arī Latvijas Auto nomu asociācijas dalībniece, tādēļ lūgums pastāstīt, par ko kopīgi iestājaties?
Andris Ribāks: Aktuālākā tēma šobrīd saistīta ar likumdošanas izmaiņām, kas regulē fotoradaru fiksēto sodu piemērošanas kārtību. Pašreiz Latvijā visa atbildība par automašīnas pārsniegto ātrumu jāuzņemas automašīnas īpašniekam. Tikmēr citviet Eiropā tiek sodīts automašīnas lietotājs jeb konkrētais ātruma pārsniedzējs. Piemēram, ja klients Vācijā iznomā automašīnu un pārsniedz ātrumu, tad pēc fotoradara fiksētā automašīnas numura tiek konstatēts, ka tās īpašnieks ir auto noma, savukārt tā savā sistēmā noskaidro, kurš klients pārkāpumu izdarījis. Tālākā soda piemērošana tiek veikta šim klientam – ātruma pārkāpējam. Jāatzīmē, ka fotoradaru sodu piemērošanas jautājumi ir atrisināti arī abās pārējās Baltijas valstīs. Tikmēr mums Latvijā, nenomaksājot klientu sodus, tiek liegta tehniskā apskate, tālāka automašīnas pārdošana utml., kas nav ne loģiski, ne pieņemami!
BalticTravelnews.com: Pēc Jūsu datiem lielākā daļa auto nomas klienti ir ceļotāji no ārzemēm. Kādi ir šo AVIS Latvija auto nomātāju paradumi? Cik lielā mērā jūsu darbinieki viņiem sniedz informāciju par iespējām Latvijā?
Andris Ribāks: Klienti, kuri ieradušies biznesa darījumos, lielākoties uzturas Rīgā, taču ir arī galamērķi reģionos vai pat kaimiņvalstīs – Viļņa, Tallina. Reizēm viņi automašīnu iznomā Latvijā, bet mājup lido no Igaunijas vai Lietuvas. Ja no Rīgas tiek izvēlēti galamērķi Latvijā, tad biežāk tā ir Jūrmala, Sigulda – ne tālāk par 100 kilometriem. Bieži vien tūristi Latvijā ierodas īpaši nesagatavojušies ceļojumam, tad mūsu pieredzējušie darbinieki izzina vēlmes, palīdz atbildēt uz dažādiem jautājumiem, kur un ko apskatīt utml.
BalticTravelnews.com: Kādā veidā klientam ir visizdevīgāk iznomāt automašīnu?
Andris Ribāks: Jāņem vērā sezonalitāte, īpaši, ja ceļojumam izvēlēts kāds populārs tūrisma galamērķis. Šeit būtu vēlama pat vismaz divu mēnešu iepriekšējā rezervācija. Ja ir pārliecība, ka pieprasījums šajā valstī ir vidēji augsts, pietiks, ja automašīnu rezervēsiet divas nedēļas pirms ceļojuma. Ieteiktu jebkurā gadījumā savlaicīgi sazināties ar AVIS darbiniekiem, kuri visu nepieciešamo izstāstīs un sniegs savus ieteikumus automašīnas rezervācijai.
BalticTravelnews.com: Jūsuprāt, kādi ir potenciālo klientu stereotipi, kuru dēļ neizvēlas automašīnas nomu.
Andris Ribāks: Bieži vien daudzi iepriekš nav vadījuši jaunu automašīnu, tāpēc baidās tādu iznomāt, lai gan var atļauties! Svarīgi zināt, ka mēs piedāvājam izvēlēties “nulles pašrisku”, un klientam nav lieku uztraukumu, ka mašīnai var gadīties kāda skramba vai tml. Vēl viens stereotips - auto noma ir dārga. Taču mēs katram tirgum pielāgojam atbilstošu pakalpojuma cenu, kas objektīvi nemaz nav augsta.
BalticTravelnews.com: Kā Jums pašam dzīvē aizsākās sasaiste ar automašīnām, kā kļuvāt par vienas no pasaulē pazīstamākās auto nomas AVIS vadītāju Latvijā un vai ar automašīnām aizraujaties ārpus darba laika?
Andris Ribāks: Man jau kopš bērnības bija interese par tehniku un auto. Pirms 18 gadiem, kad pabeidzu augstskolu, uzreiz uzsāku darbu AVIS. Man bija lieliska iespēja sevi pierādīt un mana nopietnā attieksme pret darbu palīdzēja sasniegt mērķus. Pēc astoņu gadu darba, dažādos amatos šajā uzņēmumā, kļuvu par AVIS Latvija direktoru. Vēl joprojām man ir daudz īstenojamu ideju un darbu, jo nozare ir ļoti dinamiska un ir mērķis attīstīt AVIS Latvija.
Uzziņa
AVIS Latvija mūsu tirgū strādā kopš 1992. gada.
AVIS Latvija autoparkā ir vairāk nekā 800 automašīnas.
Jaunās automašīnas AVIS Latvija tiek izmantotas 6-14 mēnešus.
Autoparks pamatā sastāv no Toyota, Volkswagen, Audi automašīnām.
AVIS pieder vairāk nekā 5000 nomas punktu pasaulē.
EKSPRESS JAUTĀJUMI & ATBILDES
Esmu dzimis un izaudzis...
|
Dzimis Jēkabpilī, audzis Aknīstes novadā
|
Mana mīļākā pilsēta Latvijā... |
Liepāja
|
Trīs manas iecienītākās atpūtas vietas Latvijā...
|
Liepāja, Sigulda, Jūrmala
|
Mans iecienītākais restorāns Rīgā ir... |
International
|
Mans tālākais ceļojums ir bijis uz...
|
ASV, Taizeme
|
Mana sapņu valsts, kurā vēl neesmu bijis, ir… |
Austrālija
|
Vislielāko iespaidu man ir atstājis ceļojums uz...
|
Las Vegas, ASV, (Grand Canyon apmeklējums ar helihopteru)
|
Mans iecienītākais vaļasprieks ir... |
Ceļošana, auto
|
Mans novēlējums BalticTravelnews.com ir... |
Neapstāties pie panākumiem, kas viennozīmīgi jau ir vērtējami ar teicami! Turpināt tikpat veiksmīgi saliedēt nozares speciālistus un informēt sabiedrību par interesantām tūrisma tēmām un pasākumiem.
|