Autors: Matīss Rutks
Avots: GOLIN
Ja kādreiz personīgā automašīna bija izteikta luksusa prece, ko varēja atļauties vien cilvēki ar augstiem ienākumiem, pašlaik spēkratu modeļu un cenu amplitūda ir tik liela, ka auto var atļauties teju ikviens interesents.
Latvijā ir liels pieprasījums pēc lietotiem un mazlietotiem auto – lietotu auto tirgotāja "Longo" apkopotā informācija liecina, ka Latvijā tiek pārdoti aptuveni 120 tūkstoši lietotu auto gadā. Tomēr lietotu auto tirdzniecības segmentā arvien ir dažādas nepilnības, kas ietekmē klientu uzticību lietotu auto pārdevējiem – piemēram, "Longo" veiktas autovadītāju aptaujas rezultāti rāda, ka vairāk nekā 44 % aptaujāto, iegādājoties lietotu auto, drīzāk neuzticas tā odometra rādījumiem, bet 14 % norādījuši, ka tiem noteikti neuzticas. Kā pārliecināties, ka izvēlētais lietotais auto tehniski atbildīs tirgotāja solītajam? AS "Longo Latvia" eksperts Renārs Zapackis ir sagatavojis piecus ieteikumus, kas lietota auto iegādes procesā palīdzēs pārliecināties, ka informācija par izraudzītā spēkrata nobraukumu nav modificēta.
Reklāma
Noskaidrot spēkrata izcelsmes valsti un pārbaudīt auto nobraukuma rādījumus publiskajos reģistros
Iegādājoties lietotu auto, ir būtiski noskaidrot tā izcelsmes valsti, jo no ražošanas valsts bieži vien ir atkarīga spēkrata kvalitāte. Ar īpaši augstu kvalitāti izceļas automobiļi, kas ražoti Nīderlandē un Beļģijā, un šo valstu ražojumi ir pieejami lietoto auto tirgū Latvijā. Tirgū bieži atrodami arī kaimiņvalstu un Ziemeļvalstu ražojumi.
Kad noskaidrota noskatītā auto izcelsmes valsts, ir ieteicams publiskajos reģistros pārliecināties, vai automobiļa nobraukuma rādījumi atbilst patiesībai. Piemēram, Lietuvā reģistrētu auto nobraukuma vēsture bez maksas pieejama šeit. Savukārt, ja spēkrats pirms tam ir bijis reģistrēts Beļģijā, tā nobraukumu vēsture ir pārbaudāma valsts Car-Pass reģistrā. Šis reģistrs atklāj konkrētā auto bijušo īpašnieku reģistrētos odometra rādījumus un to reģistrēšanas datumus. Šādi ir iespējams salīdzināt rādījumus ar pārdevēja norādītajiem, pārliecinoties par to patiesumu. Ja auto pirms tam ir reģistrēts, piemēram, Nīderlandē, ieteicams pārdevējam pieprasīt Tellerrapport (RDW) atskaiti – izziņu no Nīderlandes Nacionālā automašīnu reģistra. Pateicoties valsts izstrādātajai sistēmai, kas darbojas jau vairāk nekā 25 gadus, interesenti var pieprasīt informāciju par ikvienu Nīderlandē reģistrētu automašīnu – izziņa sniegs informāciju par auto īpašniekiem un odometra rādījumiem. Tikmēr Zviedrijā reģistrētu auto nobraukumu bez maksas var pārbaudīt šeit.
Pārbaudīt CSDD datus par Latvijā reģistrētiem auto
Ja izraudzītā automašīna jau ir vai ir bijusi reģistrēta Latvijā, ieteicams pārbaudīt, kādus datus par konkrēto modeli piedāvā Ceļu satiksmes un drošības direkcija (CSDD). Iestādē būs fiksēta visa informācija par auto tehniskajām apskatēm un tajās fiksētajiem nobraukumiem. "Longo" eksperts iesaka pievērst uzmanību, vai rādītāji neizskatās aizdomīgi – proti, vai nav tā, ka auto īpašnieks vienu gadu ir norādījis mazu nobraukumu, nākamajā gadā – jau ievērojami lielāku. Šāda situācija, kad diametrāli ir mainījušies nobraukuma rādītāji, var liecināt par iespējamām manipulācijām ar tiem.
Vērsties pie dīlera un veikt odometra pārbaudi
Atkarībā no auto zīmola odometru vienmēr arī ieteicams pārbaudīt pie oficiālā dīlera, proti, dīlera servisa sistēmā noskaidrot automobiļa servisa apmeklējumu vēsturi un reģistrētos nobraukumus. Ja ar odometra rādījumiem ir veiktas manipulācijas, to varēs redzēt arī pieslēdzoties automašīnas vadības blokiem – piemēram, dzinēja, ātrumkārbas, ABS vai citiem auto vadības blokiem.
Pārbaudīt automašīnas servisa grāmatiņu
Iegādājoties lietotu auto, vienmēr ieteicams pieprasīt un pārbaudīt tā dokumentus. Noteikti jāpievērš uzmanība servisa grāmatiņai – pirmkārt, vai tāda ir pieejama un, otrkārt, kādu informāciju par automobiļa nobraukumu tā piedāvā. Aizpildīta servisa grāmatiņa un apkopju pavadzīmes liecina par koptu automašīnu, tomēr ieteicams pārbaudīt, vai grāmatiņā nav veikti labojumi vai kādas nesaprotamas, aizdomīgas piezīmes. Ja ir aizdomas, ka ir modificēta informācija par auto tehnisko stāvokli, rodas pamats arī aizdomām, ka norādītie odometra rādījumi nebūs patiesi.
Jāņem vērā, ka ierakstus servisa grāmatiņā var viegli viltot – par to patiesumu var pārliecināties, pārbaudot, vai konkrētais serviss, kas veicis apkopi, tik tiešām eksistē. Ieteicams arī sazināties ar šī servisa pārstāvjiem, lai pārliecinātos, ka konkrētajam spēkratam tik tiešām ir veikta apkope. Un, protams, pirms automašīnas iegādes, vienmēr drošībai vēlams pārbaudīt tā tehnisko stāvokli sertificētā autoservisā – tas var palīdzēt izvairīties no neparedzētiem remonta izdevumiem nākotnē.
Pievērst uzmanību auto vizuālā stāvokļa atbilstībai odometra rādījumiem
Izvēloties auto un iedziļinoties pārdevēja sniegtajā informācijā, jāatceras šo informāciju pretstatīt auto vizuālajam stāvoklim. Ja pārdevējs ir norādījis, ka izvēlētajai automašīnai ir mazs nobraukums, taču tās vizuālais izskats nepārprotami signalizē par nolietojumu, tas var būt rādītājs, ka pārdevējs ir sagrozījis nobraukuma rādījumus. "Longo" eksperts informē, ka priekšvēstneši bieži vien ir nolietots salons, izteikti nolietota stūre, nodilis un izsēdēts šofera sēdeklis, nodilis ātrumpārslēgs un nobružātas pogas.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.