Pirms mēs parunājam mazliet absolūtajos ciparos, apskatīsim pavisam īsu teoriju – kas tas plug-in hibrīds īsti ir, ar ko tas atšķiras no “parasta” auto, un kāpēc ir jēga apsvērt šī daļēji elektriskā auto iegādi.
Kas ir plug-in hibrīds?
Reklāma
Plug-in hibrībs vai PHEV (plug-in hybrid electric vehicle) ir tieši tas, ko norāda tā nosaukums – hibrīdauto ar akumulatoru, ko līdzīgi kā telefonu var iespraust elektriskajā rozetē un uzlādēt. Jā – sākotnēji tas izklausās pēc pilnīgi liekas darbības. Un tagad palūkojamies mūsu ikdienā. Ja vēl pirms 15 gadiem ideja par mobilo telefonu, kas jālādē katru dienu, šķita pilnīgi aplama un pat smieklīga. Kāda ir situācija tagad? Mēs pilnīgi normāli sadzīvojam ar apstākļiem, kad blakus ūdens glāzei pie gultas ir arī pie lādēja piesprausts mobilais telefons. Un tagad iedomājamies situāciju ar automašīnu, kas katru vakaru jāpiesprauž pie lādētāja, kad visi nepieciešamie dienas izbraukumi ir veikti. Tas sagādā galvas sāpes? Noteikti nē. Ja šodien vēl mans teksts var šķist apšaubāms, tad pēc pavisam neilga laika tas viss būs pašsaprotams. Bet kāpēc nesākt jau šodien? Labi, neskrienam faktiem pa priekšu.
Tāpat kā parastajiem hibrīda modeļiem, arī plug-in hibrīdam ir benzīna vai dīzeļdegvielas dzinējs un elektromotors. Tomēr akumulatora bloks, kas darbina elektromotoru, ir lielāks nekā standarta hibrīdam. Tas dod priekšrocību, ka auto darboties ilgāk tikai ar tīru elektrisko jaudu. Jā – tīrie elektriskie nobraukumi nav simtiem kilometru gari, bet parasti robežojas no 35 līdz 55 kilometriem, kas lielai daļa satiksmes dalībnieku ir tieši tas, kas dienā ir jāpieveic. Un ja pat nepieciešamais nobraukums pārsniedz baterijas apjomu, paliek taču vēl arī iekšdedzes dzinējs, vai ne?
Kādas tad ir plug-in hibrīda lietošanas priekšrocības?
Es varētu pavisam vienkārši atbildēt, ka tās no lietotāja uz lietotāju noteikti atšķiras. Tomēr pamats visiem ir viens – jūtami mazāks degvielas patēriņš, kas standarta jauna auto lietošanas termiņā jūtami ietaupa līdzekļus. Tātad pavisam elementāri – pamata priekšrocība ir finansiāls ieguvums.
Es gribu kliedēt divus mītus, jo pēdējo divu gadu laikā esmu pamatīgi iepazinies ar ikdienu ar plug-in hibrīdiem dažādos klimatiskajos apstākļos. Arī milzīgos mīnusos.
Pirmais mīts – to cenas starpību, kas jāpiemaksā par moderno hibrīdu, es nekad neatpelnīšu. Ja es gribu ietaupīt, tad dīzelis ir mana izvēle.
Kādēļ šis mīts vispār ir radies? Informācijas trūkums. Problēma ir nevis dzinēja tips un tehnoloģijas, bet problēma ir patērētāja zināšanu trūkums pie jauna auto iegādes. Uzlādējamie hibrīdi ir pēdējo gadu tendence, kuru popularitāte ir tieši atkarīga no tā, cik labi auto pārdevējs spēs izstāstīt visus ieguvumus, cik labi strādās mārketinga departaments, cik žurnālisti labi apziņos savus satura patērētājus. Īsumā – cik daudz naudas auto ražotāji būs gatavi tērēt patērētāja izglītošanai. Jaunam lietotājam no malas arī nav viegli izprast finansiālos ieguvumus un nav pieejams kalkulators. Un ticiet man – esmu meklējis. Tāpēc uzbūvēju savu. Savadām pāris nepieciešamos datus un iegūstam rezultātu. Aprēķinam es ņēmu jau izmēģinātos auto – Volkswagen ar 1.5 litru benzīnadzinēju un DSG ātrumkārbu un Tiguan eHybrid.
Jāatzīst, ka tādus pavisam reālus un individuāli atbilstošus datus iegūt ir gandrīz neiespējams, jo mūsu katra braukšanas paradumi atšķiras. Tomēr kaut kādai teorijai pamatā ir jābūt. Aprēķinā ir pieņemts, ka tiks braukts 24 tūkstoši gadā (tātad 120 tūkstoši 5 gados), pirmā iemaksa ir fiksēta 4000 EUR abiem auto.
Pie tam – aprēķinā ir ņemts vērā, ka tikai 30% distances tiks nobraukti ar elektrību, kaut realitātē šis cipars varētu būt augstāks. Mani izmēģinājumi pierāda, ka elektriskais nobraukums pat tuvojas 60%. Tas nozīmētu, ka arī hibrīda auto ieguvums būtu vēl lielāks. 24 tūkstoši gadā nozīmē vidēji 65 kilometrus dienā, bet ar elektrību vien var nobraukt ap 35. Varam paši paspekulēt aprēķinu. Vēl pāris vērā ņemamie faktori. Hibrīdam ir izdevīgāka bankas procentu likme, tāpēc līzinga maksājuma atšķirība ir tik niecīga 3 tūkstošus EUR dārgākam auto. Tāpat arī operatīvajā līzingā ņemtās automašīnas atlikusī vērtība ir augstāka hibrīda gadījumā, tieši tāpat kā auto vērtība otrreizējā tirgū. Tāpat arī apkopes hibrīdam būs retāk un lētākas.
Mīts apgāzts – hibrīds 5 gados ne tikai izmaksās kārtu lētāk, bet tā atšķirība ir grūti uzreiz aptverama. Neskatoties uz to, ka Tiguan eHybrid maksā 3 tūkstošus EUR dārgāk, tas 5 gadu laikā izmaksās 9 tūkstošus EUR lētāk par “parasto” Tiguan.
Bet dīzelis? Aptuveni 5 tūkstoši dārgāk par hibrīdu. Varam to ekseli graizīt kā vien gribas – hibrīds tāpat vienmēr uzvarēs.
Otrais mīts – lādēšana ir sarežģīta.
Šis jautājums gan ir ļoti individuāls, bet parunāsim par lādēšanu, proti, uzlādējamā hibrīda lietošanas priekšnosacījumiem. Kaut uzlādējamo hibrīdu var lietot jebkurš un jebkur, tikai pareiza hibrīda lietošana dos visus ieguvumus. Jā – būs jāievēro pāris priekšnosacījumi.
Ja laika apstākļus mēs ietekmēt nevaram, tad fosilās degvielas patēriņu gan. Kā? Uzlādējot mašīnu. Volkswagen Tiguan eHybrid ir 13 kWh baterija, kas pēc mūsdienu uzlādējamo hibrīdu standartiem ir diezgan daudz. Auto uztur 2.3 kW tā saukto mājas uzlādi, kas bateriju uzlādēs 4 ar pusi stundās, un publisko 3.6 kW uzlādi, kas pilnu bateriju uzpildīs 2 stundās un 50 minūtēs. Ja uzlādes jaudas neskan moderni, tad pēc uzlādes laika varam saprast, ka stunda pavadīta IKEA, kamēr auto atrodas pie bezmaksas publiskās uzlādes, nodrošinās vismaz 20 kilometru nobraukumu. Tātad tiksim līdz Ādažiem vai Jaunmārupei elektriskajā režīmā vien.
Plug-in hibrīdam nav nepieciešami nekādi īpaši apstākļi, īpaši izbūvēta elektrība pie mājas vai garāžā – to var lādēt no visparastākās mājas rozetes, jo auto dīkstāve diennakts tumšajā laikā reti būs mazāka par 4 stundām, kuru laikā mēs varam uzlādēt pilnu bateriju.
Ja tiek izmantota publiskā uzlādes stacija kā, piemēram, bezmaksas uzlādes punkti pie IKEA vai Akropole, ar uzlādes jaudu 3.6 kW akumulators tiek pilnībā uzlādēts trīs ar pusi stundu laikā. Nav lielveikali pa ceļam? Uzlādi ir iespējams veikt jebkurā Volkswagen vai Audi dīleru centrā. Arī tas neder? Tad Volkswagen gadījumā atbilde ir papildaprīkojumā pieejamais sienas bloks ID. Charger. Ir tikai pāris stundas, lai pēc darba dotos uz vakariņām vai pusnakts ballīti? Veikla rokas kustība ar lādētāja vadu un atkal tīras elektriskās jaudas brauciens priekšā.
Šo mītu klasiski apgāzt ir grūti, jo vienmēr būs kāds, kam piespraust auto pie lādētāja būs sarežģīta vai pat nepaveicama darbība, bet lielākajai daļai potenciālo pircēju tas grūtības nesagādās.
Pēcvārds
Man neviens nav jāpārliecina, ka plug-in hibrīdu ieguvumi ir vērā ņemami – vairāk jaudas un zemākas izmaksas. Un es nevienā vietā tekstā nepieminēju faktu, ka daļēji elektriskie auto rūpējas par delfīnu mazuļiem, jo CO2 izmeši ir jūtami zemāki. To es atstāju uz katra paša sirdsapziņas, jo runāju tikai par individuāli taustāmiem ieguvumiem.
Jā – ir jābūt iespējai auto katru dienu uzlādēt, tātad plug-in hibrīds nav visiem. Labi, ka Tiguan gadījumā izvēle ir liela – pietiekami ekonomisks benzīna vai moderns dīzeļdzinējs. Esi jauna auto meklējumos? Noteikti apsver iespēju iegādāties plug-in hibrīdu.