Braucošai automašīnai ir jāpārvar vairāki fizikāli pretestības spēki, kuri jākompensē ar degvielas patēriņu. Blakus zemes pievilkšanās spēkam darbojas uz automašīnu vēl 4 fizikas spēki – airodinamiskā pretestība (gaisa pretestība), automašīnas (motors, ātrumkārba) iekšie berzes spēki, inerces spēki un ripošanas jeb riepu un ceļa seguma pretestības spēki. Katrā atsevišķā situācijā šie visi 4 spēki uz automašīnu iedarbojas dažādi. Piemēram, braucot ar lielu ātrumu uz autostrādes, vislielākais pretestības spēks ir gaisa plūsma, kura bremzē automašīnu.
Reklāma
Pilsētas satiksmē lielu daļu enarģijas paņem tieši inerces spēku pārvarēšana – bremzējot un uzņemot ātrumu. Riepu ripošanas pretestības spēku iedarbība pilsētas satiksmē sastāda 30% no visiem 4 spēkiem, bet uz autostrādes 20%. Pētījumos ir atklājies, ka labas riepas var ievērojami samazināt degvielas patēriņu. Piemēram, pēc ECE parametriem automašīnas ar vidējo degvielas patēriņu 6,7 litri uz 100 km spēj samazināt degvielas patēriņu autostrādes režīmā 1,4 litri un pilsētas režīmā 2,6 litri.
Riepu ražotāji strādā pie projektiem, lai samazinātu riepu ripošanas pretestības spēkus un saglabātu drošu braukšanu. Ja automašīnai nomontē riepas, tad spēkrata ripošna uz diskiem praktiski nav iespējama. Tas arī parāda, cik liela nozīme ir gumijas riepām, lai tās ripotu, amartizētu, neslīdētu un nodrošinātu labu saskari ar ceļa segumu.
Pašlaik daži riepu ražotāji piedāvā riepas ar zīmi „Eco“ vai „Energy“. Taču arī autobraucējam vienmēr jāpārbauda gaisa spiediens riepās, jo katrs iztrūkstošs spiediena bārs liek patērēt par 5% vairāk degvielas. Arī bagāžas nodalījums ir jāatbrīvo no nevajadzīgiem krāmiem, kuri tikai palielina automašīnas svaru un degvielas patēriņu.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.