Foto: Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
Autors: Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
Avots: Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
Eiropas Patērētāju informēšanas centrs (ECC Latvia) sadarbībā ar Patērētāju tiesību aizsardzības centru (PTAC) šodien, 4.jūlijā, Eiropas pasažieru tiesību dienu ietvaros Starptautiskajā lidostā "Rīga" rīkoja vienas dienas kampaņu "Zini un ceļo!". Kampaņa organizēta ar mērķi vērst sabiedrības uzmanību uz aviopasažieru un ceļotāju problēmām, tiesībām ES un iespējām realizēt savas likumīgās tiesības ceļojot.
Kampaņas "Zini un ceļo!" laikā tika veikta Starptautiskās lidostas "Rīga" apmeklētāju aptauja par aktuālajām patērētāju problēmām, iegādājoties tūrisma pakalpojumus un ceļojot – patērētāju problēmām pērkot avio biļetes, izmantojot starpnieku pakalpojumus aviobiļešu iegādei, iegādājoties tūrisma pakalpojumus internetā. Pasākuma ietvaros apmeklētājiem tika izplatīti informatīvie materiāli un organizēti konkursi, kur patērētāji varēja papildināt savas zināšanas par savām tiesībām un iegūt ECC Latvia sagatavotās pārsteiguma balvas.
Reklāma
Par tēmas aktualitāti liecina gan patērētāju iesniegto iesniegumu, gan pieprasīto konsultāciju skaits tūrisma un aviopakalpojumu jomā. Jau vairākus gadus sūdzību skaits par problēmām, izmantojot aviopakalpojumus ir viena no tēmām par kuru pakalpojumu segmentā tiek saņemts visvairāk sūdzību. Kopā 2013.gada pirmajā pusē PTAC un ECC Latvia patērētāji vērsušies jau 400 reizes ar jautājumiem un problēmām saistībā ar aviopakalpojumiem. No pakalpojumu segmenta patērētāju sūdzības par aviopakalpojumiem sastāda 35 %.
Lidostā veiktās ekspresaptaujas dati liecina, ka 86 % lidostas apmeklētāju aviobiļetes iegādājas interneta vidē. Lielākā daļa aptaujāto jeb 78 % aviobiļetes izvēlas iegādāties, izmantojot tieši lidsabiedrību tīmekļa vietnes. 48% aptaujāto godīgi norādīja, ka nemēdz rūpīgi iepazīties vai iepazīstas daļēji ar līguma nosacījumiem un lidsabiedrību sniegto informāciju. Atbildot uz jautājumu par to, cik saprotami patērētajiem mēdz būt līguma noteikumi un informācija par cenu un pakalpojuma sastāvā ietilpstošajām komponentēm, 21 % norādīja, ka šī informācija nav bijusi saprotama. Kā pozitīvu vērtējam tendenci, ka 43% aptaujāto norādījuši, ka zina vai ir dzirdējuši par ES speciālo regulējumu, kas paredz aviopasažieru tiesības.
No saņemtajām sūdzībām un informācijas pieprasījumiem redzams, ka patērētāji aizvien vairāk izvēlas interneta vidi savu pirkumu veikšanai. Aizvien biežāk tiek saņemtas patērētāju pretenzijas par aviobiļešu tirdzniecības starpnieku pakalpojumiem internetā, kā arī būtiski pieaudzis pretenziju skaits par tūrisma pakalpojumu iegādi kolektīvās iepirkšanās portālos. Izmantojot lidsabiedrību tīmekļa vietnes, patērētājiem nereti rodas problēmas dēļ tā, ka tie nav rūpīgi iepazinušies ar pārvadātāja nosacījumiem, pakalpojuma sastāvu un nav ņēmuši vērā pārvadātāja sniegtās norādes.
Patērētājiem iesakām būt vērīgiem un, veicot pirkumus internetā, rūpīgi iepazīties ar mājaslapu, informāciju par komersantu, līguma noteikumiem, cenu, atlaižu patiesumu, pakalpojuma sastāvu un citu patērētāju atsauksmēm. Iegādājoties kompleksos tūrisma pakalpojumus, aicinām pārliecināties par to, ka pakalpojuma nodrošinātājs ir reģistrējies Ekonomikas ministrijas uzturētājā Tūrisma aģentu un operatoru datubāzē, kā arī veicis klienta iemaksātās naudas drošības garantijas iemaksas.
Savukārt, ja patērētājs nokļuvis situācijā, kad avioreiss ilgstoši kavējas, tas tiek atcelts vai pasažierim tiek atteikta iekāpšana, atgādinām, ka svarīgākais ir neapjukt un meklēt informāciju turpat lidostā vai pie aviokompānijas pārstāvja, lai uzzināt par tālāko notikumu attīstību. Ja reiss kavējas ilgāk nekā 2h pasažierim pienākas ēdiens, atspirdzinājums u.c. Arī gadījumos, kad reiss tiek atcelts vai tiek atteikta iekāpšana, aviopasažierim ir tiesības prasīt informāciju par savām tiesībām un tālāk rīkoties saskaņā ar normatīvajiem aktiem.
Kur vērsties, ja radušās problēmas?
- Informāciju darbdienās par patērētāja tiesībām ceļojot var uzzināt, zvanot uz PTAC informatīvo tālruni 65452554, rakstot uz e-pasta adresi ptac@ptac.gov.lv, kā arī atrast mājaslapā www.ptac.gov.lv .
- Ja nācies iegādāties un saņemt neatbilstošu pakalpojumu kādā no ES valstīm, aicinām sazināties ar ECC Latvia - tālrunis 67388625, e-pasts: info@ecclatvia.lv, mājaslapas adresewww.ecclatvia.lv. ECC Latvia ir ECC-NET dalībnieks un PTAC struktūrvienība, kas darbojas ar Eiropas Komisijas atbalstu. ECC-NET darbojas 29 valstīs (visas ES valstis, kā arī Norvēģija un Īslande). ECC Latvia sniegtā palīdzība un konsultācijas ir bez maksas.
ECC Latvia un PTAC pateicas Starptautiskajai lidostai "Rīga" par pretimnākšanu un sadarbību vienas dienas kampaņas "Zini un ceļo!" organizēšanā!
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.