Autors: Artis Spertāls
Avots: BalticTravelnews.com/Aerotime.aero
Katru reizi, kad ceļojam ar lidmašīnu, ir jādodas cauri gana ilgām procedūrām, lai iekļūtu lidmašīnā. Šādu pašu ceļu veic arī mūsu bagāža, kurā tiek pārbaudīts vai tā nesatur aizliegtus priekšmetus. Atšķirībā no lidostas, teju nekur citur ceļošanā, šādas kontroles netiek veiktas. Tāpat, arvien biežāk pētījumi pierāda, ka ja vien pasažieris labi grib, lidostas drošības pārbaudes tāpat var apiet. Kāpēc vispār lidostās ir ieviestas šādas drošības kontroles un kādas tās vispār ir?
Pasažieru un viņu rokassomu pārbaude
Reklāma
1900-to gadu vidū izplatījās lidmašīnu nolaupīšanas. Vairumā gadījumu nolaupītāji vēlējās iegūt izpirkuma maksas. Reiz, 1972.gadā Amerikā trīs vīri nolaupīja lidmašīnu (ar pistolēm un granātām) un pieprasīja 10 miljonu ASV dolāru izpirkuma maksu. Ja šī maksa netiktu veikta, viņi draudēja lidmašīnu ietriekt atomelektrostacijā. Šajā konkrētajā gadījumā gan plāns neizdevās un neviens no pasažieriem necieta, taču tas radīja ļoti lielas diskusijas par to, ka šāda iespēja un apdraudējums ir iespējams. ASV Federālā Aviācijas Administrācija nolēma rīkoties un jau no 1973.gada janvāra visas amerikāņu rokassomas un bagāža, kas tika ienesta lidmašīnā, tika fiziski pārbaudītas. Vēlāk šīs pārbaudes aizstāja ar rentgena skeneri un metāla detektoriem.
Visa bagāža tiek pārbaudīta ar rentgenu
1988.gadā lidaparātā “Pan Am Flight 103”, kas lidoja no Frankfurtes uz Detroitu nogranda sprādziens. Radio kasešu atskaņotājā ievietotais spridzeklis iznīcināja lidaparātu un arī visus tā pasažierus, kad lidmašīna ietriecās zemē.
Kā atbilde uz šo sprādzienu tika ieviesta bagāžas skenēšana ar rentgena stariem. Tāpat nododamajai bagāžai ir jābūt īpašniekam – bagāža netiks ievietota lidaparātā, ja īpašnieks pats ar šo lidojumu nelidos. Līdz 1988.gadam tikai rokas bagāža tika skenēta ar rentgena stariem un metāla detektoriem.
Lidmašīnā nevar ienest asus priekšmetus vai nažus
Domājams, ka visi atceras 11.septembra notikumus. Lai veiktu uzbrukumu, teroristiem nebija nepieciešami nedz ieroči nedz kas cits – tie uzbrukumu veica ar papīra griežamajiem nažiem (tiem ar nolaužamajiem asmeņiem). Visi četri uzbrucēji iedarbināja metāla detektorus, kad devās cauri drošības kontrolei, taču pēc pārbaudes ar rokas skeneri, tika palaisti tālāk – jo tajā laikā vēl šāda veida nažus varēja ienest lidmašīnā.
Pēc uzbrukumiem lielā daļa pasaules, īpaši ASV, drošības kontroles mehānismi tika pastiprināti, tika izveidotas kvalitatīvākas pārbaudes metodes un arī identifikācijas pārbaudes. Tāpat tika aizliegts lidmašīnā ienest asus objektus. ASV lidmašīnām arī tika izveidotas ložu necaurlaidīgas un nodrošinātas durvis – caur kurām pasažieri vairs nevar iekļūt.
Kurpju novilkšana
Pāris mēnešus pēc 11.septembra, Alkaida neveiksmīgi mēģināja veikt jaunu uzbrukumu. Kāds terorists mēģināja lidmašīnā ienest spridzekli, kas bija ievietots viņa kurpēs. Viņam arī tas izdevās un tikai dēļ tā, ka spridzekļa mehānisms bija sabojājies – un terorists centās to aizdedzināt ar roku, terora akts netika veikts. Šā iemesla dēļ, atsevišķās valstīs jums var lūgt novilkt kurpes, kad dodaties cauri drošības kontrolei.
Cauri drošības kontrolei atļauts ienest tikai šķidrumus, kas ir līdz 100 mililitriem
Tas skaidrojams pavisam vienkārši – šķidrumā ir vieglāk noslēpt dažāda veida sprāgstvielas un ķīmiskas reakcijas. 2006.gadā britu policija atklāja plānu detonēt peroksīdā bāzētus spridzekļus lidojumos no Lielbritānijas uz ASV un Kanādu. Kopš tā laika ir aizliegts lidmašīnā ienest jebkādus šķidrumus, kas lielāki par 100 mililitriem, izņemot bērna pienu.
Pilna ķermeņa pārbaudes
Lai arī šobrīd vēl vairumā lidostu šādas pārbaudes netiek veiktas, arvien biežāk, pilnveidojot savas doršības kontroles mehānismus, lidostas izvēlas veikt pilnas ķermeņa pārbaudes procedūras, ne tikai lūgt pasažierim doties cauri metāla detektoram. Tas skaidrojams ar 2009.gadā notikušu incidentu, kad Alkaida terorists Ziemassvētku dienā ienesa lidostā sprāgstvielas, kas bija paslēptas viņa apakšbiksēs. Teroraktu apturēja cits pasažieris, kas ievēroja, ka terorists pārāk aktīvi ņemas ap savām biksītēm…
Šīs ir tikai ierastākās drošības kontroles - ir arī dažādi citi drošības pārbaudes mehānismi – piemēram, elektromagnētiskās pārbaudes, kas atklāj objektus, kas ir zem pasažiera drēbēm.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.