Autors: Jānis Pēteris Bērziņš
Avots: BalticTravelnews.com/History.com/Wikipedia
Pirms nedaudz vairāk nekā 100 gadiem, Vācijas pilsētā Frankfurtē pie Mainas 1909. gada 16. novembrī tiek dibināta pirmā aviosabiedrība pasaulē. Kompānijai bija liela ietekme gaisa satiksmes attīstībā, jo tā bija pirmā, kas pasaulē sāka nodrošināt komerciālus lidojumus - tolaik gan nevis ar lidmašīnām, bet gan cepelīniem.
Nodibinātā vācu gaisa kuģniecības akciju sabiedrība tika nodēvēta par "Delag" un jau nākamajā - 1910. gadā, pirmais šis sabiedrības gaisa kuģis - cepelīns devās savā pirmajā komerciālajā lidojumā. Gaisa kuģi - cepelīni savu nosaukumu ir guvuši tieši no lidsabiedrības dibinātāja, grāfa Ferdinanda Cepelīna (angliski - Zeppelin) vārda. Grāfs Cepelīns ideju par šāda gaisa kuģa izbūvi apsvēra jau 1874.gadā (35 gadus pirms dibināja kompāniju) un līdz 1893.gadam fiziski arī izgatavoja pirmo cepelīnu. 1895.gadā viņš saņēma patentu šādiem gaisa kuģiem Vācijā, savukārt 2 gadus vēlāk - arī ASV.
Reklāma
Pašu pirmo lidojumu cepelīns aizvadīja 1900.gadā, kad pēc sekmīga lidojuma nosēžoties tas tika nedaudz sabojāts. Tomēr to ātri vien atjaunoja un uzlaboja - līdz tā paša gada oktobrī tas jau aizvadīja divus sekmīgus lidojumus (ar ātrumu līdz 25 kilometriem stundā). Cepelīnam bija aptuveni 30 zirgspēku dzinējs.
Pēc šiem lidojumiem grāfs Cepelīns sāka darbu pie jauna modeļa gaisa kuģa izbūves - piesaistot gan publisku finansējumu, gan ieguldot visus savus resursus - un pat izliekot savu māju "uz kredīta". Vēlāk tika veidoti arī jauni gaisa kuģa modeļi un katrs nākamais, protams, bija arvien sekmīgāks.
Un līdz ar šiem sekmīgajiem lidojumiem, cepelīnu veiksmes stāsts pārņēma pasauli - un tieši tāpēc 1910.gadā, kad tika organizēti pirmie komerciālie lidojumi, bija ļoti liels pieprasījums. Nākamo četru gadu laikā grāfs Cepelīns ar savu lidsabiedrību bija pārvadājis aptuveni 10,000 pasažierus, kopā veicot 1500 lidojumus. Cepelīnus izmantoja arī Pirmā Pasaules kara laikā.
Cepelīnu angāru augšdaļas ikdienā kļuvušas par vienu no Rīgas simboliem - Centrāltirgus sastāvdaļu, jo tieši šajos angāros veidoti tirgus paviljoni.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.