Novembrī un decembrī AAS Seesam Latvia kopā ar autoservisiem, kas ir Seesam Latvia sadarbības partneri, saviem klientiem, kuri noslēguši OCTA un KASKO līgumus, piedāvā virkni pakalpojumu ar ievērojamām atlaidēm, lai atvieglotu automašīnu sagatavošanu ziemai.
Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka no 1. decembra līdz 1.martam transportlīdzeklim obligāti jābūt aprīkotam ar ziemas riepām.
Pirmais sniegs un apledojums uz ceļiem oktobra nogalē mobilizēja daudzus autovadītājus nekavējoties sagatavot savus spēkratus ziemai, nomainot riepas. Pieprasījums pēc šī pakalpojuma bija tik liels, ka pie autoservisiem veidojās garas rindas. Pat neraugoties uz to, ka prasmīgi servisa meistari ar viena auto riepu nomaiņu var tik galā ātrāk nekā 15 minūtēs, daudzos gadījumos nācās pierakstīties un uz savu kārtu servisā gaidīt pat vairākas dienas.
Kam auto jau „ziemas apavos”, tam tagad mierīga sirds. Taču pārējiem, un tādu nav maz, atlicis pavisam nedaudz laika, lai paveiktu šo darbu. Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteikts, ka par braukšanu laikposmā no 1.decembra līdz 1.martam ar auto, kas nav aprīkots ar ziemas riepām, transportlīdzekļa vadītājam var piemērot administratīvo sodu 20 latu apmērā. Taču pats galvenais arguments auto aprīkošanai ar gadalaikam atbilstošām riepām ir nevis iespējamais sods, bet gan veselais saprāts un drošība uz ceļa.
Vasaras riepu izgatavošanai izmanto cietāku gumijas sastāvu. Tās ir īpaši piemērotas ekspluatācijai siltā laikā – braucot berzes dēļ vasaras riepu protektors sakarst un kļūst mīkstāks, tādējādi nodrošinot labu saķeri ar ceļu. Taču zemā temperatūrā vasaras riepu protektors sacietē, būtiski pasliktinot auto manevrētspēju un bremzēšanu. Līdz ar to auto ar vasaras riepām ziemā kļūst bīstams ne tikai tam, kurš stūrē šo auto, bet arī pārējiem satiksmes dalībniekiem.
Ziemas riepas izgatavo no mīkstākas gumijas, kas arī zemā temperatūrā saglabā pietiekamu elastību. Šī iemesla dēļ ziemas riepas nav ieteicams ekspluatēt vasarā, jo siltā laikā tās ļoti ātri nodilst. Ziemas riepām ir vēl citas konstruktīvas atšķirības, piemēram, īpašs protektors un lameles, kas nodrošina labāku manevrētspēju arī uz apledojuša ceļa un pārvietošanos gan pa sniegu, gan slapjdraņķa dubļiem. Ziemas riepas var būt arī ar radzēm. Te gan jāatceras, ka ar radžu riepām pa Latvijas ceļiem drīkst pārvietoties tikai laikposmā no 1. oktobra līdz 1. maijam. Apkopojot dažādu testu rezultātus un ekspertu viedokļus, ir secināts, ka kvalitatīvas ziemas riepas bieži vien uzrāda labākas braukšanas īpašības nekā riepas ar radzēm, kas savu pārākumu gan saglabā uz noblietēta sniega vai apledojuma. Riepas ar radzēm vairāk domātas braukšanai ziemā ārpus pilsētas, bet tās nebūs īsti piemērotas, lai pārvietotos pa tīru asfaltu vai bruģi.
Ziemas riepām, salīdzinot ar vasaras riepām, ir dziļāks protektors – vismaz 8 milimetri. Ja protektors jau padilis un ir mazāks par 4 milimetriem, riepas vairs nav piemērotas ekspluatēšanai ziemas apstākļos. Salīdzinājumam – vasaras riepām minimālais ekspluatācijai pieļaujamais protektora dziļums ir 1,6 milimetri.
Būtiski piebilst, ka par ziemas riepām rudenī jāsāk domāt laikus, jo jau tad, kad gaisa temperatūra pazeminās līdz +5 grādiem, vasaras riepas vairs nav īsti piemērotas braukšanai. Lai būtu vienkāršāk atcerēties kopsakarības, atliek tikai iegaumēt, ka parasti pārejai no vasaras riepām uz ziemas riepām vajadzētu notikt tad, kad pilsētnieku dzīvokļi tiek pieslēgti centrālapkurei.
„Mūsu klienti, slēdzot apdrošināšanas līgumus, ir jautājuši, vai, piemēram, viņiem būs tiesības pretendēt uz apdrošināšanas atlīdzību, ja ziemas laikā, braucot ar vasaras riepām, notiks ceļu satiksmes negadījums. Uz to „Seesam Latvia” atbilde ir viennozīmīga – OCTA gadījumā cietušajam atlīdzība pienākas vienmēr, neatkarīgi no tā, kurš un kādos apstākļos ir izraisījis ceļu satiksmes negadījumu. Pēc tam jau apdrošinātājam ir tiesības iesniegt regresa prasību pret negadījumā vainīgo vadītāju, ja ir aizdomas, ka zaudējumi citiem satiksmes dalībniekiem radušies neatbilstošu riepu dēļ.” skaidro apdrošināšanas akciju sabiedrības „Seesam Latvia” Atlīdzību departamenta direktors Armands Upīte. „Ja runa būs par OCTA gadījumu, tad autovadītāja rīcību pie šādiem nosacījumiem varēs kvalificēt kā rupju neuzmanību, kas pielīdzināma ļaunam nolūkam. Un, ja satiksmes negadījums izraisīts ar ļaunu nolūku, tad pastāv iespēja pret vainīgo vērst regresa prasību. Taču te uzreiz piebildīšu, ka „Seesam Latvia” savā ikdienas praksē katru gadījumu izskata individuāli. Ja tiek konstatēts, ka zaudējumi nav radušies apzinātas rīcības rezultātā, mēs atturamies no regresa prasību izvirzīšanas. Tiesa, visiem apdrošinātājiem nav vienota viedokļa par šādiem gadījumiem. Līdz ar to lēmuma pieņemšana konkrētā gadījumā paliek katra apdrošinātāja ziņā. Tas nozīmē, ka iespējami atšķirīgi traktējumi.”
A. Upīte, skaidrojot „Seesam Latvia” nostāju šādās situācijās, papildina: „Ja runa ir par KASKO apdrošināšanu, tad, ja atlīdzība tiks pieteikta par zaudējumiem satiksmes negadījumā, kas noticis laika posmā no 1. decembra līdz 1. martam, tad tiks pārbaudīts, vai negadījuma cēlonis ir bijusi braukšana ar neatbilstošām riepām. Ja negadījums būs radies tādēļ, ka vadītājs braucis ar auto, kam ziemas laikā ir vasaras riepas, tad atlīdzība netiks izmaksāta. Līdzīgi būs gadījumos, ja vadītājs ziemā būs braucis ar auto, kam riepu protektors būs nodilis un mazāks par 4 milimetriem.”
A.Upīte uzsver, ka vadītāji, kuri ziemā brauc ar vasaras riepām vai stipri nodilušām riepām, riskē ne tikai ar savu dzīvību, bet apdraud arī citus satiksmes dalībniekus, arī gājējus: „Vadītājiem, kuri nav laikus nomainījuši riepas, ir vērts padomāt, vai viņi, ja notiks nelaimes gadījums, spēs kompensēt citiem radītos zaudējumus. Vienmēr der paturēt prātā, ka OCTA limits ir 2 miljoni eiro. Tāpēc var gadīties arī tā, ka, taupot uz ziemas riepu rēķina, var nākties regresa prasības atmaksu segt visa mūža garumā.”
Pat tiem auto īpašniekiem, kuri brauc salīdzinoši maz, jārēķinās, ka ziemas riepas nevajadzētu ekspluatēt ilgāk par piecām sezonām, jo materiāls, no kā riepas izgatavotas, laika gaitā degradējas un vairs pilnībā nespēj nodrošināt visas prasības, kas saistās ar drošu braukšanu sniegā un salā.
Vēlams, lai uz visiem riteņiem būtu vienādas riepas ar vienādu protektoru, jo īpaši – uz vienas ass.
Runājot par tā saukto kompromisa variantu – universālajām jeb vissezonu riepām –, tās Latvijas klimatiskajos apstākļos var izmantot arī ziemā, ja uz tām ir marķējums M+S (mud and snow – dubļi un sniegs) vai zīme ar sniegpārslu. Taču eksperti atzīst, ka universālo riepu īpašības vasarā atpaliek no speciālajām vasaras riepām, bet ziemā nespēj nodrošināt tik augstu braukšanas drošību, kāda piemīt ziemas riepām.
Lai AAS „Seesam Latvia” klienti varētu saņemt paredzētās atlaides, viņiem jāsazinās ar sadarbības partneru servisu un jāinformē par savu spēkā esošo ar „Seesam Latvia” noslēgto OCTA vai KASKO apdrošināšanas līgumu, papildus nosaucot savu vārdu, uzvārdu un personas kodu.