Autors: Juta Šteinerte
Avots: BALTA
Aizvien biežāk arī uz Latvijas ceļiem sastopams motorollers kā ērts, ekonomisks un viegli lietojams pārvietošanās līdzeklis, liecina apdrošināšanas sabiedrības BALTA (PZU grupa) apkopotā informācija.
Motorolleru skaits desmit gados pieaudzis gandrīz trīs reizes. Vienlaikus statistikas dati iezīmē vēl kādu tendenci – ja mazkalibra moto transportlīdzeklis iekļūst ceļu satiksmes negadījumā (CSNg), 95% gadījumu vadītājs gūst ievainojumus.
Reklāma
Saskaņā ar CSDD publiskotajiem datiem šī gada sākumā Latvijā reģistrēti nepilni 29,3 tūkstoši mazkalibra mototransportlīdzekļu. Desmit gadu laikā to transportlīdzekļu skaits, kuru motora jauda nepārsniedz 125 kubikcentimetrus (cm3), ir palielinājies trīs reizes. Par motorolleru popularitātes pieaugumu liecina arī apdrošināšanas sabiedrības BALTA apkopotie dati par iegādātajām OCTA polisēm. Pirms pieciem gadiem polises iegāde tika noteikta kā obligāta, un kopš tā laika apdrošināto transportlīdzekļu skaits pieaug ik gadu. Salīdzinot ar 2012. gadu, pērn apdrošināts par 54% vairāk transportlīdzekļu.
"Līdz ar sauli un siltumu uz ceļiem palielinās mazāk aizsargāto ceļu satiksmes dalībnieku skaits. To skaitā ir arī motobraucēji. Tieši tāpēc pirmajās siltajās pavasara nedēļās iesakām motobraucējiem un pārējiem ceļu satiksmes dalībniekiem būt īpaši uzmanīgiem. Ar motorolleru attīstītais ātrums var sasniegt pat 100 km/h, tāpēc aicinām izvēlēties atbilstošu braukšanas ātrumu un pareizu, drošu motobraucēja aizsargapģērbu un ekipējumu," norāda Kristaps Liecinieks, BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs.
Motorollers, neskatoties uz ērto braukšanu, mazāku jaudu un automātisko ātrumkārbu, pēc būtības ir motocikls. Ņemot vērā, ka ar motorolleru, kura dzinēja kubatūra nepārsniedz 50 cm3, var braukt pat 14 gadus veci jaunieši, jo īpaši jāraugās uz drošības pasākumu ievērošanu. Nepieredzējušie satiksmes dalībnieki ir apdraudētāki, to apliecina arī Valsts policijas apkopotie dati – 95% ceļu satiksmes negadījumu motorolleru vadītāji ir guvuši ievainojumus. Pieredzes bagātāki, vecāki motobraucēji, braucot ar motocikliem, kuru jauda pārsniedz 125 cm3, cieš retāk – traumas gūtas 68% CSNg. Tas liecina par to, ka šajā motociklu lietotāju grupā biežāk tiek izvēlēts atbilstošs braukšanas ātrums un ekipējums.
Sākoties aktīvai moto sezonai, satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis visiem motorizēto transportlīdzekļu vadītājiem atgādina, ka satiksmes drošības noteikumu ievērošana, maksimāla uzmanība un pareiza apģērba izvēle ir svarīgākie priekšnosacījumi, lai izvairītos no nepatīkamiem un sāpīgiem starpgadījumiem. "Īpaši būtiski katram motorollera vadītājam ir saprast savu neaizsargātību. Stils nav svarīgāks par drošību – vieglas drēbes, ķivere bez aizsargstikla nepasargās no saskares ar asfaltu, citu auto vai sejā ielidojušu akmeni. Acu aizsardzībai svarīgas ir brilles – vabole vai pat muša, var būt par iemeslu sāpīgai traumai vai negadījumam. Atcerieties par redzamību – autovadītājiem ir grūtāk pamanīt manevrēt spējīgos, nelielos divratu motorizētos braucamrīkus – pirms veikt kādu manevru, pārliecinieties, ka Jūs redz."
Eksperts aicina vilkt atstarojošo vesti, speciālus aizsargcimdus, izturīgu ķiveri, kā arī atcerēties apdrošināt sevi un savu transportlīdzekli. "Motorollerists ir mazāk aizsargāts satiksmes dalībnieks, un katra kļūda var beigties ar kritienu, kas var atstāt iespaidu gan uz veselību, gan braucamrīka tehnisko stāvokli," uzsver eksperts.
OCTA apdrošināšanas polise ir nepieciešama gan motociklu, gan mopēdu un motorolleru vadītājiem. Par braukšanu bez tās tiek piemērots sods – mopēdu un motorolleru īpašniekiem (fiziskām personām) no 30 līdz 55 EUR un 2 soda punkti. Savukārt KASKO polises iegāde ir katra motobraucēja brīva izvēle.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.