Dizainiskās ekselences fonds: vai labā auto dizainā galvenais ir pievilcīgs izskats?

Dizainiskās ekselences fonds: vai labā auto dizainā galvenais ir pievilcīgs izskats?

Droši vien visi piekritīs, ka vizuālās pievilcības ziņā nav nekā skaistāka par superkāriem un klasiskām kupejām – ar garu, zemu siluetu, milzu riteņiem un unikālām detaļām. Šo eksotisko brīnumu radīšana nav viegls uzdevums, jo īpaši, ja autori cer dzemdināt nākotnes klasiku. Taču eksperti piekritīs, ka vēl grūtāk ir izveidot universāli pievilcīgu masu auto, kas atrod ceļu uz simtiem tūkstošu vai pat miljonu cilvēku sirdi.

Dizains var būt un var nebūt prioritāte
Auto stili ir ārkārtīgi dažādi – no utilitāras kastes uz riteņiem, kuru izcilākais dekors ir radiatora dekoratīvais režģis vai lukturi, līdz šedevriem jeb vispāratzītiem mākslas darbiem.

Vienā skalas galā parasti ir lēti sedani, kas galvenokārt paredzēti Dienvidaustrumāzijas, Āfrikas un Dienvidamerikas tirgum, kur cilvēki tos izvēlas cenas un ietilpības, bet ne estētisku apsvērumu dēļ. Uz turienes ceļiem var redzēt, piemēram, Perodua Bezza un Mitsubishi Attrage, kas uzskatāmi demonstrē kompromisu starp pircēju vēlmēm un ražotāju iespējām ierāmēties ārkārtīgi pieticīgā pašizmaksu rāmī, dizainu atstājot, tā teikt, otrā plānā.

Skalas otrā galā atrodas automobiļi, radīti šīs pasaules varenajiem, tādi kā Koenigsegg Gemera, Aston Martin Valkyrie, ekskluzīvu sēriju Ferrari un citi šedevri. Tie radīti emocijām un dinamikai, tāpēc dizainam ir milzīga nozīme. Labs piemērs ir Alfa Romeo 8C Competizione. Tas, jāteic, nav pats labākais ātrai braukšanai, taču pat gandrīz 20 gadus pēc nonākšanas tirgū joprojām maksā bargu naudu, jo pamatoti tiek uzskatīts par auto pasaules mākslas darbu un dizaina ikonu. Tāpat klasiskie Ferrari 250 GTO un Mercedes-Benz 300SL tagad uz ielas redzami pavisam reti, jo ir pārāk vērtīgi, lai tos notriektu ikdienā. Laiku tie nereti vada privātās kolekcijās un muzejos.

Tomēr, ja jūs pārlūkosiet ikgadējo dizaina konkursu nominantus, tad pamanīsiet, ka ekskluzīvi spēkrati tajos ir retums, un visbiežāk balvu par spēcīgākajām idejām saņem vienkāršāki un pieejamāki modeļi. Piemēram, šogad – jau desmito reizi pēc kārtas – Hyundai ieguva dizaina balvas prestižā IF Awards konkursa automobiļu kategorijā. Šoreiz augsto novērtējumu izpelnījās sportiskais elektroauto Ioniq 5 N un zināmā mērā provokatīvais jaunais Santa Fe SUV, kurš ar stingrām līnijām atgriež modē kastes formu. Konceptu kategorijā balvu ieguva apvidnieks Santa Fe XTR.

Auto dizaineri nav tikai mākslinieki
“Piezemētie” modeļi balvas nopelna tāpēc, ka ar labu, oriģinālu veidolu apveltīt parastu masu auto ir grūtāk nekā uzzīmēt satriecoša izskata superkāru. Veidojot pēdējos, gan dizaineri, gan inženieri var ļaut vaļu iztēlei, jo viņus daudz mazāk ierobežo tādi prozaiski faktori kā pašizmaksa, praktiskums un ražošanas nianses. Masu auto ir jābūt funkcionālam, un inženieriem un dizaineriem ir jāstrādā roku rokā, lai pēc neskaitāmiem kompromisiem iegūtu optimālu rezultātu.

“Inženieri un dizaineri ir vienlīdz svarīgi, un abu darbs ir savstarpēji cieši saistīts. Ja vieni vai otri pieļauj kļūdu, tam var būt tālejošas sekas. Teiksim, 2000. gadu sākumā Toyota izlaida FJ Cruiser – klasiskā apvidnieka interpretāciju neoretro stilā. Tas bija burvīgs, taču FJ vējstikls bija tik stāvs, ka neturēja pat mazāko akmentiņu sitienu un bieži saplaisāja. Šis ir piemērs tam, kā, priekšplānā izvirzot estētiku, var ciest citi aspekti. Tāpēc, gatavojot modeli ražošanai, dažādu nozaru speciālistiem jāmeklē līdzsvars,” skaidro žurnāla Klubs auto apskatnieks un Latvijas Gada auto tiesnesis Toms Timoško.

Mēdz teikt, ka dizaineri ir mākslinieki. Tomēr produktu dizaineri, īpaši autobūvē un masu modeļu izstrādē, nevar atļauties pilnīgu izteiksmes brīvību – viņiem ar abām kājām jāstāv uz zemes. “Faktiski auto dizainers ir kaut kas pa vidu starp mākslinieku un inženieri. Viņam jāizprot ergonomika, aerodinamika, materiālu īpašības, ražošanas tehnoloģijas un daudzi citi praktiski aspekti. Tāpēc, veidojot gan eksterjeru, gan interjeru, dizainers skatās caur vairākām prizmām,” piebilst Toms.

Labs dizains ir arī funkcionāls
Tieši tāpēc dažādos konkursos tiek nošķirti koncepti, kuri reprezentē dizaina eksperimentus, nepretendējot uz praktiskumu un ekonomiskumu, un sērijveida auto, uz kuriem attiecina pavisam citus kritērijus. Savukārt superkārus nereti vērtē atsevišķā kategorijā.

Dizaina konkursi, piemēram, ietekmīgie Red Dot un IF Awards, pievērš uzmanību ne tikai vizuālajai pievilcībai. Auto dizainam ne tikai jābūt modernam un interesantam, bet arī funkcionālam. Tādējādi tiek vērtēta arī tehniskā inovācija, kas iet roku rokā ar dizainu.

Piemēram, lai sporta elektroauto Hyundai Ioniq 5 N ar 650 ZS jaudu spētu pārliecinoši braukt pa trasi, gan akumulatoram, gan piedziņas elementiem bija jāizveido daudz spēcīgāka dzesēšana, turklāt tas bija jāpanāk bez būtiskiem virsbūves pārveidojumiem. Rezultātā tajā gudri tika iestrādāts dzesēšanas režģis. Savukārt lieli riteņi papildus labākai saķerei radīja interesantu vizuālo efektu, mānīgi liekot domāt, ka Ioniq 5 N ir kompakts karstais hečbeks, kaut patiesībā tas ir ārkārtīgi ietilpīgs krosovers ar trīsmetrīgu riteņu garenbāzi.

Līdzīgi ir ar Hyundai Santa Fe: dienvidkorejieši nolēma riskēt un dizainā izmantoja asas malas un stūrainu kastes formu. Taču tas netika darīts tikai uzmanības piesaistīšanai – šāda forma dod vislielāko tilpumu un vislabāko telpas izmantojumu. Tāpēc Santa Fe ne tikai ir oriģināls, svaigs izskats, bet arī lepojas ar lielāko ietilpību savā klasē – salonā ir 7 sēdvietas pieaugušajiem vai, ja noloka trešās un otrās rindas sēdekļus, bagāžas telpa sasniedz furgona tilpumu, proti – vairāk nekā 2270 litrus.

Šogad konkursā IF Awards kā masu auto tika vērtēts arī Āzijas un Āfrikas tirgiem paredzētais pikaps Mitsubishi Triton. Tam pilnā mērā piemīt vidējās klases pikapiem ierastais praktiskums un caurgājība, taču šis modelis lepojas arī ar ekskluzīvu, šai klasei neierasti agresīvu dizainu.

Protams, arī šogad IF Awards redzes lokā bija superkāri. Ierobežotas sērijas auto kategorijā uzvarēja Alfa Romeo 33 Stradale un koncepts Ferrari KC23.


KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Pludmales ballīte austrumu noskaņās Baltic Beach Hotel & SPA
12. jūlijā garda ēdiena un labas izklaides cienītājus aicinām uz “Beach Bar & Grill”, kur lieliem un maziem viesiem piedāvāsim aizraujošu garšu | Skatīt vairāk
Agrās rezervēšanas piedāvājumi! Estravel Latvia
Ieplānojiet atvaļinājumu eksotiskā galamērķī - uzsildiet ziemu! | Skatīt vairāk
no 619 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 11.06.2024 - 18.06.2024 Publikācija “TRAĶU PILIS UN PILSKALNI” Trakai TIC
Publikācija “TRAĶU PILIS UN PILSKALNI” | Skatīt vairāk

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2024 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2024 1st-studio.com

 
Total Timed::0.48060393sec.