Produkti, kas pasargā no slimībām labāk nekā zāles

Pastāvīgās laika prognožu izmaiņas, ziemas nogurums un vīrusi mūs mudina vairāk padomāt par savu veselību. Šis ir laiks, kad imunitātes uzturēšana kļūst sevišķi būtiska, jo organismam ik dienu jāsaskaras ar virkni novājinošu faktoru. Par to, kā ikdienā ar pārtikas produktu palīdzību stiprināt savu veselību, stāsta LIDO uztura speciāliste Alise Kindzule.

"Daudzi būs ievērojuši, ka ieteikumi par to, kā izvairīties no slimošanas, atšķiras. Vieni iesaka biežāk mazgāt rokas, citi – izvairīties no ļaužu pilnām vietām, bet vēl citi – dzert vitamīnus. Patiesībā vienīgais drošais ilgtermiņa plāns ir rūpēties par veselīgu imunitāti. To palīdzēs veidot pareizs uzturs un labs miega režīms," stāsta LIDO uztura speciāliste Alise Kindzule.

Lai uzlabotu savu imunitāti, uztura speciāliste aicina pārskatīt ikdienas ēdienkarti. Jāpārliecinās, vai tajā netrūkst pākšaugu, riekstu, svaigu augļu un dārzeņu, sevišķi zaļo lapu dārzeņu, olīvu un avokado, kas ne vien spēcinās ikdienā, bet arī palīdzēs atgūties pēc slimības. Īpaši vērtīgi uzturā ir dažādi citrusaugļi, sevišķi greipfrūti, kas bagātīgi satur antioksidantus un C vitamīnu. Šis auglis palīdz attīrīt aknas un izvairīties no saaukstēšanās. Uztura speciāliste norāda, ka kopumā dienas laikā ieteicams uzņemt vidēji 200 gramus augļu un ogu, vēlams svaigā veidā.

Nozīmīgs imunitāti ietekmējošs faktors ir arī uzņemtā cukura daudzums. Izpētīts, ka cukurs ietekmē šūnas, kas cīnās ar vīrusiem, tāpēc sliktas pašsajūtas gadījumā noteikti nevajadzētu sevi uzmundrināt ar saldumiem. Pētījumi pierāda, ka aptuveni 5 stundas pēc saldumu uzņemšanas iespēja saslimt palielinās par aptuveni 50%. Tāpat jāatceras, ka dažkārt liels cukura daudzums tiek uzņemts neapzināti. Tāds šķietami veselību veicinošs solis kā pakās pieejamās apelsīnu sulas dzeršana patiesībā nozīmē milzīga cukura daudzuma uzņemšanu: sula var saturēt tikpat lielu cukura daudzumu kā kokakola. Ne velti sulas uzskata par ēdienu, nevis dzērienu.

Pret slimošanu lieti palīdz arī karsti dzērieni. Tas ir tādēļ, ka paaugstināta vides temperatūra neļauj vīrusiem tik ātri vairoties. Tāpat tie mazina gļotādas tūsku, kas palīdz atbrīvot degunu no aizlikuma. Īpaši vērtīgi ir dzērienus papildināt ar ingveru – tam ir ne vien sildoša, bet arī pretvīrusu iedarbība. Tāpat dzērieniem var pievienot medu, kanēli, mellenes vai dzērvenes. Veiksmīga izvēle būs arī zaļā tēja. LIDO uztura speciāliste norāda: kaut arī ziemā svīstam mazāk, organismam ir nepieciešams gandrīz tāds pats šķidruma daudzums kā vasarā, tāpēc tā uzņemšana ir tikpat būtiska. Vienlaikus jāatceras, ka, piemēram, kafija veicina organisma atūdeņošanos, kas pasliktina imunitāti. Šo pašu iemeslu dēļ vīrusu laikā vajadzētu izvairīties arī no alkoholiskajiem dzērieniem, turklāt tie palielina aknu slodzi un izsmeļ C vitamīna krājumus.

Veiksmīgi ieroči pret saaukstēšanos ir arī pikanti un asi ēdieni, kuru sastāvā parasti ir daudz garšvielu. Cīņā ar slimībām palīdzēs čili, ķiploki, mārrutki, karsta piparu mērce, sinepes un karijs. Visbeidzot kā uzturam vienlīdz svarīgus veselību ietekmējošus faktorus Alise Kindzule min arī stresa mazināšanu, izkustēšanos un pilnvērtīgu atpūtu. Tikt galā ar uzkrāto stresu palīdzēs fiziskas aktivitātes, elpošanas vingrinājumi, kā arī kvalitatīvs miegs. Ir izpētīts, ka tie, kuri guļ mazāk par 7 stundām, ar gripu un saaukstēšanās slimībām slimo 3 reizes biežāk nekā tie, kuri ikdienā guļ vismaz 8 stundas.

Ko darīt, ja tomēr sanācis apslimt? Uztura speciāliste stāsta, ka slimojot vajadzētu izvēlēties uzņemt tādu pārtiku, kas ir viegli sagremojama un pārstrādājama. Uzsvars būtu jāliek uz dārzeņu zupām, buljoniem, salātiem un maigi gatavotu vistas vai tītara gaļu vai zivi. Vajadzētu izvairīties no smagas pārtikas, kas satur lielu tauku daudzumu, konditorejas izstrādājumiem un sarkanās gaļas. Ja tomēr slimojot nav ēstgribas, nevajadzētu spiest sevi ar varu ēst. Pats galvenais ir uzņemt šķidrumu un tādējādi palīdzēt organismam attīrīties.

Alise Kindzule ir uztura speciāliste, Latvijas Diētas un Uztura Speciālistu Asociācijas biedre

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
SLĒPOŠANAS BĀZE “EGĻUKALNS” TAKA
Slēpošanas bāze “Egļukalns” piedāvā izklaidēties trīs trasēs: slaloma trase ar vairākiem tramplīniem, ģimenes un kameršļūkšanas (snow-tube). | Skatīt vairāk
Latvija
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 23.01.2020 - 25.01.2020 GARDĒŽU PASĀKUMI SILENE RESORT & SPA**** TAKA
Miers, ezera skaņas, svaigs gaiss, izcils ēdiens un laiska atpūta. Silene restorāni aicina ikvienu doties ārpus pilsētas un pamielot savas garšas | Skatīt vairāk
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 11.01.2020 - 29.01.2020 Ceļotāju stāstu vakars Valmierā Valmieras Tūrisma informācijas centrs
Aicinām uzzināt entuziastiskās ceļotājas un ceļojumu grupu vadītājas Agneses Kalniņas stāstus par 545 km garo pārgājienu Kiprā. | Skatīt vairāk
Itāļu Restorāns un Egles Villa TAKA
Restorāns Latgalē vilina savus viesus ar izsmalcinātiem, itāļu garšas tradīciju piesātinātiem ēdieniem, kas gatavoti tikai no augstas kvalitātes | Skatīt vairāk

Par mums | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Vakances | Prakse studentiem | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2020 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2020 1st-studio.com

 
Total Timed::0.33950996sec.