Autors: Maija Trikule- Pleša
Avots: PROSPERO
Pircējiem no Krievijas atsākot vērienīgāk iepirkties Latvijas veikalos, pērn ievērojami pieaudzis tā dēvēto Tax Free pirkumu apjoms. Salīdzinājumā ar 2016.gadu pirkumu skaits pieaudzis par ceturto daļu, bet ieņēmumi – par 22%, liecina Global Blue Latvija apkopotie dati. Izaugsmi lielā mērā veicināja vislielākās pircēju grupas – Krievijas pilsoņu – aktivizēšanās, iztērējot Latvijas veikalos par 29% vairāk naudas nekā gadu iepriekš. Ārpus Eiropas Savienības mītošo pircēju, kuriem ir tiesības atgūt pievienotās vērtības nodokli, visiecienītākais veikals ir tirdzniecības centrs Spice, kur tiek veikti 26% no visiem pirkumiem.
Lielākais pieaugums tika reģistrēts gada pirmajā pusē, kas skaidrojams ar ārkārtīgi «kluso» 2016.gada sākuma cēlienu. Taču lielāko naudas pieplūdumu veikali izjuta vasarā un rudenī – no jūlija līdz novembrim.
Reklāma
Krievijas iedzīvotāji ir pārliecinoši lielākā grupa, un to pirkumi veido 64% no visiem Tax Free ieņēmumiem. Turklāt pērn austrumu kaimiņu iztērētās naudas īpatsvars pieauga vēl gandrīz par trešdaļu. Otrie ar 8% ir baltkrievi un trešie ukraiņi ar 5%. Ievērojami, par 78%, pieaugusi arī Izraēlas iedzīvotāju interese par Latvijas veikalos nopērkamajām precēm, ko var skaidrot ar tiešo reisu uz Telavivu skaita palielināšanu. Izraēliešu kopējais pirkumu īpatsvars jau sasniedzis 3%.
Visdāsnākie pircēji gan ir amerikāņi, kuri par vienu pirkumu samaksā vidēji 358 eiro, apsteidzot ķīniešus, ukraiņus un azerbaidžāņus, kuri attiecīgi iztērē vidēji 347, 335 un 323 eiro. Vidējā Tax Free pirkuma vērtība pērn palikusi nemainīga – ap 250 eiro.
«Pērnā gada Krievijas pilsoņu sarosīšanos iespaidoja rubļa stabilitāte, kas saistīta ar naftas cenas kāpumu globālajā tirgū. Kaimiņvalsts pircēji ļoti jūtīgi reaģē uz «melnā zelta» cenas svārstībām un tās samazināšanās brīžos iepērkas atturīgāk. Ņemot vērā, ka šogad tiek prognozēta stabila un pat nedaudz pieaugoša naftas cena, Tax Free pirkumu apjoms varētu pieaugt par 10-15%, ja vien nebūs kādi citi satricinājumi. Pienesumu sola arī jaunu reisu atklāšana uz Kazahstānu, kas varētu atvest uz Rīgu turīgus pircējus,» skaidro PVN atmaksas pakalpojuma nodrošinātāja Global Blue Latvija vadītāja Vineta Kalmane.
Tirdzniecības kompleksā Spice ārzemnieki pērk galvenokārt apģērbus un modes preces, jo, piemēram, Maskavā identiskas viena zīmola preces maksā nedaudz dārgāk. Šī grupa veido 76% no visiem pirkumiem. Nākamās iecienītākās ir sporta preces un elektrotehnika, jo īpaši jaunie Apple produkti.
«Ārzemnieku iecienītākie veikali Spicē ir iDeal Solutions, Massimo Dutti, Sportland, Marella, Zara, Elkor Tehnika, Michael Kors, MAX&CO, Max Mara Weekend un Twinset Simona Barbieri. Ar automašīnām atbraukušie iecienījuši sadzīves tehnikas iegādāšanos Spice Home, jo tas atmaksātā PVN dēļ ir izdevīgāk nekā savā valstī, turklāt NVS valstu iedzīvotāji sliecas domāt, ka šeit iegādātās preces ir kvalitatīvākas. Populāra ir arī pārtikas un delikatešu iegāde, jo Rīgā var iegādāties preces, kas ekonomisko sankciju dēļ nav atrodamas Krievijas lielveikalos,» stāsta t/k Spice direktore Iveta Lāce.
Global Blue Latvija dati arī atklāj, kā ārvalstu tūristi ierodas Latvijā. 46% no tiem ierodas ar lidmašīnu, 39% ar automašīnu vai vilcienu, un neliela daļa ar autobusu. Īpaši augusi interese par aviosatiksmi un vilcienu, jo tie ļauj no Maskavas un Sanktpēterburgas ātri nokļūt Rīgā, lai pavadītu šeit dažas brīvdienas, iepirkties un doties mājup.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.