Avots: Rīgas Tūrisma koordinācijas un informācijas centrs
No 2007.gada februāra līdz 2008.gada jūnijam Rīgas Tūrisma koordinācijas un informācijas centrs kopīgi ar Tallinas, Helsinku, Tamperes, Turku, Stokholmas, Upsalas, Oslo, Bergenas, Reikjavikas, Ārhusas, Kopenhāgenas, Malmes un Viļņas pilsētām iesaistījās Ziemeļu inovācijas centra finansētā pieredzes projektā pilsētu tūrismā (Experience Design in City Tourism), kura vadošais partneris ir Dānijas tūrisma organizācija „Brīnišķīgā Kopenhāgena” (Wonderful Copenhagen).
Projekta ietvaros tika veikta 5000 respondentu aptauja, kas deva iespēju izvērtēt pilsētu apmeklējumu no tūristu viedokļa – kā ir būt tūristam, kāda veida pieredze tiek gūta katrā pilsētā un vai tā korelē ar pilsētas veidoto tēlu. Aptauja tika veikta divos posmos – tūristiem ierodoties pilsētā (5040 respondenti) un pēc apmeklējuma (2516 respondenti). Salīdzinot atbildes pirms apmeklējuma un pēc, tiek secināts, ka pozitīvs vērtējums par pilsētu ir lielāks atgriežoties mājās.
Par galveno iemeslu, kāpēc tūristi dodas uz kādu no pilsētām ir tās atmosfēra. Pat pēc atgriešanās mājās, tūristi atceras un pozitīvi to novērtē. Balstoties uz doto pētījumu, Rīga ierindojas 1.vietā pilsētas dizaina un arhitektūras aspektā, 1.vietā, kur tūristi ierodas, lai tuvāk iepazītos ar tās bagāto pilsētas vēsturi, kā arī 1.vietā, kur tūristi vēlas apskatīt atpazīstamās vietas (84,3%), skvērus, ielas (75,9%), kā arī vēsturiskos objektus (55,8%).
Visromantiskākā no pilsētām ir Tallina, Rīgu atstājot aiz sevis 2.vietā. 2.vietu Rīga ieņem arī pēc tūristu vēlmes apmeklēt vēstures muzejus, īpašos restorānus, kā arī doties pilsētu ekskursijās.
Tūristi uz Rīgu nedodas kā uz pilsētu, kura būtu moderna, Rīga ir kultūrvēsturiska pilsēta, tūristu vērtējumā modernas ir Helsinki, Kopenhāgena un Malme. Tūristu atzinumā Rīgā ir samērā mazs nakts dzīves piedāvājums un neliela iespēja komunicēties ar vietējiem iedzīvotājiem.
Ierodoties pilsētā, plānojot savas aktivitātes, tūrists:
1. informācijas meklējumos dodas uz tūrisma informācijas centriem;
2. iedvesmojas, staigājot pa pilsētu;
3. vadās pēc tūrisma ceļvežiem.
Ievērojamākās vietas, kur tūristi dodas, ierodoties Rīgā ir:
1. Melngalvju nams;
2. Doma katedrāle;
3. Brīvības piemineklis.
Šobrīd īpaši aktīvi ir gados jaunie ceļotāji (18-25 gadi), kā arī 31-40-gadīgie. Vēl aizvien dominē to tūristu skaits, kuri pilsētā ierodas pirmo reizi, taču 18% ir tādi, kas pilsētu apmeklējuši 5 reizes un vairāk. 30% no tūristiem pilsētā uzturas četras un vairāk naktis, 22% divas naktis, 18% trīs naktis, 16% ir vienas dienas viesi, bet pārējie uzturas diennakti.
Salīdzinot ar citām tradicionāliem tūrisma izpētes veidiem, šis pētījums dod iespēju izprast tūristu vēlmes, motivāciju, vajadzības un pat uzvedību. Izmantojot pētījuma rezultātus, tūrisma industrijas speciālisti saņem unikālu iespēju papildināt profesionālo kapacitāti.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.