Jūrmalas pilsētas muzeja filiālē – Aspazijas mājā Dubultos 8.septembrī plkst. 18.00 tiks atklāta Edmunda Lūča gleznu izstāde „Rīts ar mīļoto”.
Šis ir mākslinieka 50 jubilejas gads. Visa gada garumā viņš iepazīstina interesentus ar savu radošo darbību vairākās izstādēs un plenēros. Edmunda Lūča mākslas darbi rādīti izstāžu zālē Venēcijā un personālizstādē Šveices pilsētas Lucernas galerijā „Müller”. Pēc dalības Liepājas pilsētas plenērā, 4. starptautiskās jūras ainavu izstādē „Marina 2009” un izstādes Rīgas galerijā „Mūrnieks”, kur mākslinieks sniedzis savu skatījumu uz kluso dabu ar ziediem, viņš turpina skatītājus priecēt ar savu veikumu. Pirms zīmējumu izstādes Vecrīgas galerijā „Carousell” un lielās jubilejas izstādes Jūrmalas pilsētas muzejā viņš skatītāju vērtējumam nodod gleznu izstādi „Rīts ar mīļoto” Aspazijas mājā.
Izstāde „Rīts ar mīļoto” ir krāsu daudzveidības piesātinātu gleznu un izteiktas spēka ekspresivitātes izstāde. Izstādes galvenā problemātika ietver sievietes tēla atveidošanu. Izteiksmīgā sieviešu tēlu forma gleznās tiek panākta ar krāsu klājumu, to tonālajām attiecībām un pārdomātu kompozīciju. Akti mākslinieka daiļradē ir ļoti būtiski, tāpēc arī nelielā formāta gleznās sieviete izgaismojas kā inspirācija un iedvesma, kā mijiedarbība starp majestātiskumu un cēlumu. Pielietojot māksliniecisko valodu, Edmunds Lūcis panāk, ka gleznās jūtams plastisks vijums un sentimentalitāte. Sieviete attēlota brīvā un dabīgā kustībā, radot gaisīguma sajūtu. Sievietes tēls, ko apņem saules gaiss, izstaro klusu sudraba gaismu un smalku pavedienu, ieslēdzot graciozitāti un harmoniju. Ir svarīgi uzsvērt, ka mākslinieka radītais sievietes tēls nav vienkāršs sievietes ķermeņa attēlojums, kas sniedz tikai formālu erotikas izpausmi. Tā ir atziņa, ka šī tēla radīšana saprotama kā sublimācijas process no erotikas uz māksliniecisku enerģiju, kurā mākslinieks uztver katru niansi, kas ir līdz katrai detaļai pārvaldītās tehniskās meistarības virtuozitāte.
Lai cik neticami varētu šķist, bet gleznu vieglums tiek panākts ar mākslinieka rokrakstam piemītošajām izteikti drošām, asām un dzīvām līnijām, kas izpaužas kā intensīvs piedzīvojums mākslinieciskā formā. Dažkārt līnija nav redzama, bet labi iedomājama, uz ko norāda pilnīga kompozīcija, kas rodama ikvienas gleznas pamatā.
Sākotnēji pavīdošā doma, ka Edmunda Lūča gleznas šķiet distancētas un attālinātas, kļūst maldinoša, jo, ielūkojoties dziļāk, tajās pamanāma bagātīgā jūtu intensitāte un emociju piepildījums. Ikviens it kā tukšais laukums reducējas uz būtiskām kontūrām, kļūstot dzīvs un dinamisks savā attīstībā. Gleznās meklējama oriģinalitāte un gleznieciskā kvalitāte. Katra glezna ir dažāda temperamenta, tomēr starp tām saskatāms pienesums kopīgā vīzijā, lai ieskicētu un atklātu gleznoto tēlu domāšanas būtību.
Izstādi ar tematiski organizētu struktūru un saskaņotu gleznu izvēli var raksturot kā gleznu kopumu, caur kuru pārņem sajūta, ka ar izteiksmes spēku sasniegta vēlme atrast skaisto un nozīmīgo. Dažādā rakstura gleznas izstādē sarindotas kā pērļu virtene – katra pērle tik individuāla, bet vienlaicīgi savērpta vienā virtenē.
Mākslinieka Edmunda Lūča izstāde „Rīts ar mīļoto” Aspazijas mājā Dubultos būs skatāma līdz 31. oktobrim.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.