Foto: Ekonomikas Ministrija
Autors: Evita Urpena/Dana Guseva
Avots: BalticTravelnews.com/Em.gov.lv
Tuvojoties ziemas tūrisma sezonai, ceļotgribētāju interesi arvien vairāk cenšas piesaistīt viens par otru atraktīvāki saulainie, kā arī sniegotie tūrisma operatoru piedāvātie produkti, kas ietver gan transporta, gan izmitināšanas, gan arī citus papildus piedāvājumus (t.s. kompleksie tūrisma pakalpojumi).
Kā pasargāt sevi no nepatīkamiem pārsteigumiem ceļojuma laikā? Kam pievērst uzmanību, iegādājoties kompleksos tūrisma pakalpojumus? Kādi tūrisma aģenti un tūrisma operatori šobrīd ir reģistrējušies Tūrisma aģentu un tūrisma operatoru datubāzē (TATO) un līdz ar to ir tiesīgi piedāvāt šādus pakalpojumus? Kā patērētājs var aizsargāt savas tiesības?
Ceļotgribētājus, pirms iegādāties kompleksos tūrisma pakalpojumus, aicinām pārbaudīt 3 lietas:
1) Vai ceļojumu piedāvājošā tūrisma kompānija – t.i. tūrisma aģents vai tūrisma operators - ir reģistrējušies Tūrisma aģentu un tūrisma operatoru datubāzē (TATO)?
2) Vai tūrisma operators nodrošina klientu iemaksātās naudas drošības garantiju?
3) Kādā apmērā drošības garantijas piedāvā tūrisma operators un kā jārīkojas, ja iestājas gadījums, kad iemaksātā nauda jāprasa atpakaļ?
Lai tūrisma aģents vai tūrisma operators varētu piedāvāt patērētājiem kompleksos ceļojumus, tam ir jābūt reģistrētam Tūrisma aģentu un tūrisma operatoru datubāzē (TATO). Datu bāze ir publiski pieejama EM mājas lapā internetā - www.tato.em.gov.lv.
TATO ir nozīmīgs informācijas avots patērētājam. Tāpēc aicinām ceļotgribētājus, pirms kompleksā ceļojuma iegādes un konkrēta līguma noslēgšanas, pārliecināties par to, vai pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs darboties konkrētajā jomā (reģistrējies TATO) un ir nodrošinājis klienta iemaksātās drošības naudas garantiju.
Klienta iemaksātās naudas drošības garantija ir būtisks patērētāju tiesību aizsardzības instruments komersanta maksātnespējas gadījumos, kad komersants līdz maksātnespējas pasludināšanai neizpilda vai daļēji neizpilda pielīgtās saistības pret patērētājiem.
Klienta iemaksātās naudas drošības garantija tūrisma operatora maksātnespējas gadījumā sniedz patērētājiem drošības garantiju attiecībā uz iemaksātās naudas atmaksāšanu, nodrošina saistību neizpildes vai daļējas neizpildes rezultātā radušos zaudējumu kompensāciju klientiem, kā arī patērētāja atgriešanos valstī, no kuras sācies ceļojums (repatriāciju), ja līgumā nav noteikta cita valsts.
Tāpat aicinām ceļotgribētājus pārbaudīt, kādā apmērā viņiem ir nodrošināta klienta iemaksātās drošības naudas garantija. Tūrisma operatoram tā ir jānodrošina pietiekama, lai nosegtu minētās saistības. Minimālā garantijas summa ir 20 000 Ls. Attiecīgi arī minimālais visu patērētāju iemaksātās naudas kopējais atgriežamais summas apmērs ir 20 000 Ls.
Vienlaikus uzsveram, ka ceļojuma iegādes līguma neatņemamai sastāvdaļai jābūt gan komersanta reģistrācijas numurs TATO, gan informācijai par kārtību, kādā atmaksā klienta iemaksāto naudu, kā arī par klienta nogādāšanu valstī, kurā sācies ceļojums (ja līgumā nav noteikta cita valsts), ja līdz maksātnespējas procesa pasludināšanai tūrisma operators nespēj pilnībā vai daļēji izpildīt līgumsaistības pret klientu vai ja tūrisma operatora maksātnespējas dēļ nav iespējama līgumā norādītās pakalpojumu programmas izpilde.
Savukārt patērētājam ir pienākums nodrošināt, ka ceļojuma laikā ir pieejams par pakalpojuma sniegšanu noslēgtais līgums, kas kalpo kā saistību pierādījums. Minētā pienākuma izpilde ir svarīga, lai nepieciešamības gadījumā patērētājs varētu aizstāvēt savas tiesības un varētu iedarbināt klienta iemaksātās drošības naudas garantijas mehānismu, piemēram, patērētājs varētu tikt repatriēts uz ceļojuma sākuma valsti.
Aicinām patērētājus pirms pakalpojuma / pakalpojuma sniedzēja izvēles vai līguma noslēgšanas pārliecināties par to, vai konkrētais pakalpojuma sniedzējs ir reģistrējies tūrisma aģentu un tūrisma operatoru datubāzē un vai viņam ir un kādā apmērā viņam ir nodrošināta klienta iemaksātās drošības naudas garantija, ieskatoties Ekonomikas ministrijas mājas lapā.
Ja patērētājs konstatē savu tiesību pārkāpumu – pakalpojuma neatbilstību līguma nosacījumiem, vai kompleksā tūrisma pakalpojuma sniegšanu, nenodrošinot klientu iemaksātās naudas drošības garantiju, viņam jāgriežas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.