Autors: Armands Muižnieks/Benita Zaretoka
Avots: EDEN Latvija
Par Eiropas izcilāko tūrisma galamērķi (EDEN) Latvijā 2011. gadā atzīts Līgatnes papīrfabrikas ciemats. Projektu “Līgatnes papīrfabrikas ciemats – strādnieku vēsturiskā dzīvesveida liecinieks” iesniedza Līgatnes novada dome.
Eiropas Komisijas EDEN (European Destinations of Excellence) projekta konkursu Latvijā organizē Tūrisma attīstības valsts aģentūra (TAVA) sadarbībā ar Ekonomikas Ministriju (EM). EDEN projekta tēma šogad bija „Arhitektūras pieminekļu atjaunošana par tūrisma objektiem”.
Kopumā konkursam šogad tika iesniegti 12 pieteikumi.
“Vairums pieteikto tūrisma produktu bija tādi, kas jau ilgāku laiku darbojas, lielākoties atbilst konkursa kritērijiem, bet Līgatnes papīrfabrikas vēstures un tagadnes veidošana par tūrisma produktu ir kaut kas jauns, unikāls, kas jau ir baudāms un reizē arī kurā vēl daudz kas attīstāms,” izvēli argumentē vērtēšanas komisijas priekšsēdētāja, EM Tūrisma nodaļas vadītāja Marina Paņkova.
“Te kopā savijas rūpnieciskais, kultūrvēsturiskais mantojums, novadpētnieciskie, sociālie aspekti, spilgti redzamas vēstures pēdas cilvēku šodienas dzīvesveidā, ekonomikā. Visu vēl paspilgtina dabas ainavas, šo specifisko piedāvājumu papildina virkne citu objektu, kas varētu interesēt plašu mērķauditoriju: Vienkoču parks, koka karošu darbnīca, smilšakmens, alas, Līgatnes dabas parks, rehabilitācijas centrs, padomju slepenais bunkurs – nedēļas nogali te var pavadīt ļoti piepildīti. Ne mazāk svarīgi ir tas, kā vietējie cilvēki un pilsētas vadība redz vietas attīstību,” teic Marina Paņkova.
Par to, ka vietas kā tūrisma galamērķa attīstība rit pareizajā, ilgtspējības virzienā, pēc vizītes Līgatnē pārliecināts arī “EDEN Latvija” projekta vadītājs Armands Muižnieks. Viņš atgādina, ka projekta mērķis ir veicināt perspektīvu tūrisma vietu atpazīstamību un ilgtspējīga tūrisma attīstību Eiropā, popularizētu labākos tūrisma attīstības piemērus, veicinātu sadarbību starp tūrisma galamērķiem.
“Līgatnei ir iespējas kļūt ne tikai par Latvijas, bet arī Eiropas tūrisma magnētu, jo tai ir unikāls, specifisks kultūrvēsturiskais un industriālais mantojums, kurš turklāt nav iekonservēts “miris”, bet joprojām dzīvs, autentisks – gan papīrfabrika, kura joprojām darbojas vecajās telpās, gan strādnieku ciemati, kuros joprojām dzīvo cilvēki, lielākoties – papīrfabrikas strādnieku paaudzes. Tas viss – ainaviskā, reljefā vidē. Pluss ir arī atrašanās vieta starp tādām attīstītām tūrisma vietām kā Sigulda un Cēsis. Ļoti uzrunāja vietējo cilvēku entuziasms un gatavība sadarboties, savstarpējais atbalsts uzņēmēju vidū, pašvaldības nākotnes attīstības vīzija, domājot ne tikai par budžeta ieņēmumiem, bet arī par tūrismu kā cilvēku nodarbinātības iespēju. Piemēram, pateicoties šādai attieksmei, praktiski tukšā vietā radies pievilcīgs tūrisma produkts Vienkoču parks, kas vairo Līgatnes kā tūrisma vietas pievilcību,” stāsta Armands Muižnieks.
Līgatnes mērs Ainārs Šteins vērtēšanas komisijai izrādīja ne vien pieteikto tūrisma produktu, bet atklāja arī virkni ieceru vietas attīstīšanai, kas saistās ar infrastruktūras izbūvi, kultūrvēturisko objektu atjaunošanu, labiekārtošanu, tradīciju ieviešanu, tūrisma mārketingu, kā arī sadarbības stimulēšanu starp dažādiem tūrisma objektiem.
Līgatne kā konkursa uzvarētājs tiks popularizēts vietējos un ārvalstu medijos, par to tiks uzņemta videofilmiņa, ko demonstrēs EDEN projekta noslēguma pasākumā Eiropas Tūrisma Forumā. Līgatne iegūs tiesības izmantot EDEN projekta zīmolu vietas atpazīstamības veicināšanai. Armands Muižnieks atklāj, ka līdzekļus mārketingam Līgatne, tāpat kā citi iepriekšējo gadu EDEN uzvarētāji, varētu saņemt, arī turpmāk piedaloties EDEN projekta aktivitātēs. “Eiropas komisija nākamgad neizsludinās jaunu konkursu, bet, tā vietā, lai nominētu arvien jaunas tūrisma vietas, ieguldīs līdzekļus jau esošo galamērķu reklamēšanai un attīstīšanai,” EDEN nākotni iezīmē Armands Muižnieks.
Viņš arī informē, ka turpmākajās EDEN aktivitātēs iesaistīties aicinātas arī nākamo četru vietu ieguvējas šā gada konkursā, par kurām arī tiks uzņemas video filmiņas un kas arī tiks reklamētas EDEN Latvija projekta izdevumos. 2. vietu konkursā ieguva Liepājas reģiona tūrisma informācijas biroja pieteikums ”Karostas cietuma starptautiskā atraktivitāte – sabiedriskās iniciatīvas veiksmes stāsts”, trešo - Bauskas novada domes pieteikto piļu un muižu produkts "Lielupes ielejas dārgumi", ceturto - Siguldas novada domes projekts ”Arhitektūras pieminekļu iesaiste un pilnveidošana tūrisma galamērķa attīstībai Siguldā un Turaidā, piektā vieta Pašvaldības aģentūra „Cēsu Kultūras un Tūrisma centrs” projektam ”Tūkstots vēstures pēdu Cēsīs”.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.