Titānika 100 gadu atcerei Starptautiska grafikas izstāde
2012. gada 14. aprīļlis – 10. jūnijs
Grafikas galerija "RĪGAS TĀLERS"
Latvijas Mākslinieku savienības (LMS) ēka,
11. Novembra krastmala 35, Rīga.
Izstādes atklāšana 2012. gada 14. aprīlī, plkst. 18.00
APMEKLĒTĀJIEM IZSTĀDE ATVĒRTA NO 16.04.2012
No 2012. gada 14. aprīļa grafikas galerijā „Rīgas tālers” projekta ”STIPRAIS ŪDENS” ietvaros, būs apskatāma darbu atlase no starptautiskās izstādes ”Titānika 100 gadu atcerei”, kā arī rīkotās akcijas – radošo darbnīcu laikā tapušo darbu ekspozīcija.
Izstāde „Titānika 100 gadu atcerei” ir jau otrā starptautiska mēroga izstāde projekta ”Stiprais Ūdens” ietvaros. Pirmajā starptautiskajā grafikas izstādē, kas notika Rīgā 2010. gadā, galvenā uzmanība, bija veltīta oforta tehnikai. Neskatoties uz to, ka šoreiz izstādē izmantots plašāks grafikas izteiksmes līdzekļu klāsts, nosaukums ”Stiprais Ūdens” joprojām turpina darboties kā projekta galvenais vadmotīvs un atklājas šajā projektā ne tikai kā mūsu dzīves neatņemama sastāvdaļa (ūdens), bet arī kā jūtīga, noslēpuma caurstrāvota substance, kas savās daudzveidīgajās molekulārajās formulās glabā ne tikai cilvēces vēstures atmiņas atspulgus, bet arī spēju mainīties, pārvērsties pretējā dimensijā. Ūdens var būt dzīvības, spēka avots, taču tas var arī transformēties iznīcinošā ierocī, pārvēršoties naidīgā stihijā.
Interesanti, ka atsevišķu autoru sniegumā Titānika bojāeja atspoguļojas kā personīga rakstura vēstījums. Tā, piemēram, izstādē ar veselu grafikas darbu sēriju veltītu Titānika tēmai piedalīsies māksliniece no Lielbritanijas Mērija Raunsfīlda: šī tēma ieņem stabilu vietu ne vien viņas daiļradē, bet arī dzimtas vēsturē: traģēdijā gāja bojā gan vecmāmiņas jaunākais brālis, gan viņas līgavainis.
Iedvesma izstādes kuratorei māksliniecei Nelei Zirnītei tās īstenošanai atnāca negaidīti, proti, nejauši izlasot Latvijā dzimušā, taču vairāk ASV, Filadelfijā, pazīstamā teologa un dzejnieka Vilhelma Fetlera (1883-1957) dzejoli, kuru viņš veltījis savam draugam, kas devās liktenīgajā ceļojumā ar kuģi "Titāniks" un nekad vairs neatgriezās. Spēcīgā noskaņa, kas caurstrāvo dzejoli, kļuvusi par pastāvīgu pavadoni gan darbā pie grafikas preses, gan rakstot projektu un pārdomājot cilvēka dzīves trauslumu mūžības priekšā.
"Titāniks" – šis milzīgais kuģis, kas uzskatāms par vienu no grandiozākajiem Belle Époque sasniegumiem, cilvēka tehnisko iespēju un varenības demonstrējumiem, neizturēja dabas un likteņa pārbaudījumu, kapitulējot savas nolemtības priekšā, un, aiznesot jūrā neskaitāmas cilvēku dzīvības. Zināms, ka "Titānika" uzbūvēšanai tika izmantotas modernākās tā laika tehnoloģijas, tādēļ tika uzskatīts, ka tas ir “nenogremdējams”. Par to liecina kādas White Star Line darbinieces izteiciens "Titānika" prezentācijas dienā 1911. gada 31. maijā: ”Pat Dievs nespētu nogremdēt šo kuģi!”. Tamlīdzīgas leģendas sastopamas vēl šodien, tās atdzimst atkal un atkal no jauna dažādu mākslas mediju sniegumā. Mums, cilvēkiem, patīk leģendas, taču tikai ūdens ir tas, kas atceras un savā dzelmē glabā patieso stāstu. “Atlantijas dzelme. Dieva ceļi bieži ir neizprotami, bet – ja Viņš to ir pieļāvis, mums pazemīgi jānoliecas pīšļos un jāskūpsta rīkste, kas mūs pārmāca." (V. Fetlers)
Krauzes rūpnīcā izgatavotā grafikas prese tapusi gandrīz pusgadsimtu agrāk par "Titāniku", un kopš 1960. gadiem atradusi “piestātni” Daugavas labajā krastā, Vecrīgā, Mākslas mājā, un kā nenogremdējams kuģis ''šķeļ radošā mākslas procesa viļņus'', kalpodama grafikas tradīciju turpinājumam un tālākai attīstībai. Kā atklājās, masīvās un smagās mehānisma detaļas, atlietas Kārļa Krupa fabrikā, tieši tur, kur tikušas izgatavotas arī detaļas "Titānikam". Tāpat zināms, ka kuģa interjerā izmantotie paklāji bijuši izgatavoti Rīgā. Šie, it kā nenozīmīgie, fakti piešķir izstādei savdabīgu noskaņu, atspoguļojot ne vien pilsētas pastarpināto saikni ar "Titānika" traģēdiju, bet arī Rīgas kā tirdzniecības ostas lomu tā laika svarīgo notikumu apritē. Tāpēc ir zināms pamats uzskatīt, ka šī izstāde ir radošs apliecinājums Latvijas un pasaules kultūras mijiedarbībai kā pagātnē, tā arī tagadnē.
Sestdienās, sākot ar š.g. 21. aprīli, OFORTA ĢILDE organizē radošās darbnīcas 3. stāva telpās.
Interesentiem tiek sniegta unikāla iespēja grafikas tehnikā iemūžināt savu veltījumu Titānika 100 gadu atcerei. Grafikas mākslas tehnikas noslēpumus palīdzēs atklāt profesionāli meistari. Labāko darbu atlase tiks izstādītaGrafikas galerijā "RĪGAS TĀLERS".
Radošo darbnīcu plāns: 21. un 28. aprīlis; 5., 12., 19., 26. maijs ( plkst. 12.00 – 16.00 )
Izstādi kopumā varēs apskatīt no 2012. gada 10. maija, Rīgas Mākslas Telpas zālēs, kurās tiks eksponēti 60 dažādu mākslinieku grafikas darbi, kā arī tiks prezentēts katalogs. Piedalīsies gan Latvijas mākslā zināmi un plašu atzinību iemantojuši meistari. Tāpat izstādē būs apskatāmi ārzemju autoru darbi no Amerikas Savienotajām Valstīm, Brazīlijas, Lielbritānijas, Vācijas, Polijas, Lietuvas, Krievijas, Dānijas, Igaunijas, Itālijas, Nīderlandes, Šveices un Japānas.
Sadarbības partneri:
galerija “Rīgas Tālers“, Rīgas Mākslas Telpa, galerija “Jūras Vārti
Norises vieta:
Grafikas galerija "RĪGAS TĀLERS"(1. stāvs)
OFORTA DARBNĪCA (3. stāvs),
Latvijas Mākslinieku savienības (LMS) ēka,
11. Novembra krastmala 35, Rīga.
Projektu atbalsta:
A/S Capital, T/C Origo, EKO MEDIA, LMS, SIA "KD paper", dizaina agentūra “due”, papīra pārstāvniecība "ARCTIC PAPER", tipogrāfija "Livonia print", sia “Rīgas Nami”