Foto: BalticTravelnews.com
Autors: Dace Kristiāna Ūdre
Avots: Biznesa augstskola Turība
Jaunākie statistikas dati liecina, ka lauku tūrismu popularitāte turpina pieaugt. Eksperti uzskata - pēdējo gadu laikā šis tūrisma veids kļuvis ievērojami kvalitatīvāks, tāpēc arvien vairāk cilvēku izvēlas atpūsties ārpus pilsētas burzmas.
Jau kopš 2013. gada lauku tūrisma jomā vērojama augšupejoša tendence. Arī 2014. gada 2. ceturkšņa jaunākie statistikas dati to apliecina. Salīdzinot ar šo laika posmu pirms gada, par Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 564 000 viesu, kas ir par 19,7% vairāk nekā pērn.
Reklāma
Lauku tūrisma eksperte, Biznesa augstskolas Turība Starptautiskā tūrisma fakultātes prodekāne Daina Vinklere ir pārliecināta, ka situācija nozarē arī turpmāk uzlabosies, jo šobrīd Latvijas lauku tūrisms nonācis jaunā attīstības fāzē. "Esošā situācija demonstrē uzņēmēju profesionalitāti. Tie, kuri nav spējuši iet līdzi laikam - modernizēt mītnes, paplašināt biznesu un nodrošināt atbilstošas mārketinga aktivitātes, šajā konkurences cīņā palikuši zaudētāji." Pēc Vinkleres domām, šobrīd lauku tūrismā notiek paaudzes maiņa un vecāku biznesu sāk pārņemt jaunā paaudze, ar jaunām zināšanām, citu domāšanu un mūsdienīgu pieeju biznesam. Šiem cilvēkiem ir atbilstoša izglītība un viņu spēkos ir pacelt lauku tūrisma kvalitātes latiņu ievērojami augstāk, nekā līdz šim. "Nākotnē piedāvāto pakalpojumu kvalitāte būs noteicošais konkurences stūrakmens. Klienti kļūst prasīgāki, vēlas baudīt ne tikai estētisku vidi, bet arī augstvērtīgu servisu un uz mūsdienīgām zināšanām balstītus pakalpojumus, tādēļ atbilstošai izglītībai šajā sfērā ir milzīga nozīme," uzver Vinklere.
Viņai piekrīt Turības Starptautiskās tūrisma fakultātes absolvente Ilona Tērauda, kura saimnieko z/s "Kalndunduri" Krimuldas pusē. Pateicoties iegūtajai izglītībai, viņa jūtas kā savas jomas speciāliste, spēj profesionāli pieiet organizatorisku jautājumu risināšanai un ir pārliecinoša komunikācijā ar klientiem un partneriem. "Mēs nodarbojamies ar lopkopību un uzņemam savā saimniecībā arī tūristus. Atkarībā no pieprasījuma dodam gan iespēju praktiski darboties, gan nobaudīt pašu ražoto produkciju. Līdz šim lielākā interese par mums bija no vācu tūristu puses, bet šogad saimniecības labā slava sasniegusi pat Ķīnu, kas mums pašiem bija pārsteigums," stāsta Tērauda. Viņa nenoliedz, ka nākotnē pielietos iegūtās zināšanas biznesa paplašināšanā, piemēram, atverot piena SPA.
Ja kādreiz lauku tūrismam bija izteikti sezonāls raksturs, tad tagad uzņēmēji raugās kādas aktivitātes piedāvāt arī ārpus aktīvās vasaras sezonas. Pateicoties ES finansējumam, uzņēmīgākie saimnieki ne tikai modernizējuši ēkas, bet arī izmantojuši iespēju apmeklēt dažādus kursus un seminārus. Liela nozīme ir pakalpojuma pievienotai vērtībai - ko vēl bez naktsmītnes un ēdināšanas saņems klients. Tāpēc populārākas kļūs vietējo ražotņu apskates, aktīvā atpūta, dažādas dabas takas u.tml. Kā liecina lauku tūrisma asociācijas "Lauku ceļotājs" tūristu aptauja 2014 "Baudi laukus” rezultāti, tūristi labprāt līdzās atpūtai izmēģinātu iespēju gatavot tradicionālus lauku ēdienus vai apgūtu kādu tradicionālu amatu, piemēram māla podu veidošanu vai salmu grozu pīšanu. Apmeklējot laukus, cilvēki vēlas iet pirtī, ogot, sēņot, makšķerēt, vērot putnus vai uzzināt ko vairāk par pārtikā izmantojamiem dabā sastopamiem augiem.
Daina Vinklere prognozē, ka lauku tūrisms kā nozare kļūs pieprasītāks kā ārzemju, tā vietējo iedzīvotāju vidū. "Ir jūtams, ka arvien vairāk cilvēku izmanto iespēju iepazīt Latviju, nekā maksāt lielāku naudu un braukt uz ārzemēm. Šāda tendence raksturīga visur Eiropā, kur lauku tūrisma galvenais klients ir konkrētās valsts iedzīvotāji," ir pārliecināta Vinklere. Viņa atgādina, ka tūrisms un viesmīlība ir viena no dinamiskākajām nozarēm pasaulē un pieprasījums pēc atbilstošiem speciālistiem pieaug ar katru gadu.
Portālā prakse.lv darba devēji par labāko tūrisma programmu atzinuši Biznesa augstskolas Turība Starptautiskā tūrisma fakultātes profesionālā bakalaura studijas Tūrisma un viesmīlības uzņēmumu vadība. Šī studiju programma nodrošina teorētisko un praktisko zināšanu sasaisti, izmantojot nozarē praktizējošu pasniedzēju pieredzi, mācību braucienus, praksi ārzemēs, iespēju darboties tūrisma pētniecības centrā un izmantot mācību telpu StartUp hotel, kas veidota kā restorāna, viesnīcas numuriņa un recepcijas prototips. Šeit topošie nozares speciālisti darbojas praktiski un piedalās dažādās diskusijās un konferencēs, tādējādi gūstot gan jaunas iemaņas, gan idejas saviem turpmākajiem mērķiem un biznesam.
Uzņemšanas Biznesa augstskolā Turība notiek līdz 30. septembrim.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.