Tūrisma attīstības valsts aģentūra nacionālo stendu Ziemeļvācijas lielākajā tūrisma nozares izstādē gadatirgū rīkoja otro reizi, saņemot komplimentus un labas atsauksmes.
Tūrisma attīstības valsts aģentūras (TAVA) tūrisma tirgus speciāliste Anita Priedīte stāsta: ''Mūsu stends ar saukli ''Latvia. Best Enjoyed Slowly'' jeb šai gadījumā ''Lettland. Nimm Dir Di Zeit'' (Izbaudi Latviju nesteidzoties!) vienmēr izpelnās ievērību. Arī Hamburgā dzirdēju tikai komplimentus. Tāpēc vēl jo svarīgāk ir saprast, kāpēc šogad stendā apmeklētāju bija mazāk nekā pērn.''
Reklāma
Nacionālajā stendā strādāja pārstāvji no Jūrmalas pilsētas domes, Siguldas novada domes, Kurzemes tūrisma asociācijas, Latgales reģiona tūrisma asociācijas ''Ezerzeme'', Latvijas Kempingu asociācijas un Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas.
Arī Inese Okonova vidzemnieku darbavietā ar nosaukumu ''Enter Gauja'' (Dodies uz Gauju), atzina, ka apmeklētāju varēja būt vairāk. Taču tie, kas pie Latvijas stenda apstājušies, bijuši stingri pārliecināti par saviem turpmākajiem plāniem doties uz Latviju. Daļa jau ceļojumus bija iegādājusies un vēlējās noskaidrot dažādus praktiskus jautājumus. Daudzi priecājās saņemt ceļošanai noderīgas kartes un citus poligrāfijas izdevumus, piemēram, stendā aktīvi tika ņemtas Latvijas populārāko tūrisma galamērķu brošūras un brošūras par Rīgas un tās apkārtnes tūrismu. Bieži stendā interesējās par nakšņošanu kempingos u. c.
Saspringtajā politiskajā situācijā sarunās stendā regulāri tika skarti arī jautājumi par drošību Baltijā. Bija ceļotāji, kas gatavojās doties uz Baltijas valstīm, maršrutā iekļaujot arī Sanktpēterburgu. Vieni sacīja, ka viņi nekādu apdraudējumu nesaskata, otri atklāti bilda, ka vēloties apskatīt Baltiju, kamēr tas vēl ir iespējams (''kamēr Krievija nav tur atpakaļ'').
Daļa stenda apmeklētāju dalījās savos pozitīvajos iespaidos par jau gūtajiem pozitīvajiem iespaidiem Latvijas ceļojumu laikā, bet daļa neslēpa, ka šobrīd uz Latviju un mūsu kaimiņvalstīm nebrauks, jo ģeopolitiskā situācija ceļošanai nav piemērota.
Iepretim Latvijas nacionālajam stendam atradās tūrisma firmas ''Mare Baltikum Reisen'' stends, kurā pārdeva ceļojumus uz Baltiju. Lai, firmas īpašnieka Andresa Vainumē vārdiem runājot, radītu Baltijas garšu, stendā klātesošo acu priekšā strādāja igauņu kokgriezējs, tika piedāvāti igauņu amatniecības darinājumi (adījumi, vilnas, ādas un koka izstrādājumi), glāzēs lēja ''Saku'' alutiņu un vijole ar ģitāru piepildīja stenda atbrīvoto gaisotni ar baltiešu melodijām.
Vācijā dzimušais igaunis Andress Vainumē pēc Baltijas neatkarības atgūšanas pievērsās tūrisma biznesam ar domu pārdot ceļojumus uz Igauniju un Somiju. Jau triju mēnešu laikā viņš sapratis, ka lēmums nav pareizs un ir jāpiedāvā visa Baltija. Tagad viņa firmai ir divdesmit gadu.
''Es saviem partneriem Igaunijā saku – jūs gribat, lai vācieši pie jums brauc, bet vai jūs zināt, ko vācieši vēlas, kas viņiem patīk?'' grūtības neslēpj Andress Vainumē. Viņš piebilst, piemēram, par Latvijā piedāvāto atpūtu laukos ģimenēm ar bērniem, kas ir dārgāka nekā Vācijā. Pārdot tādu ir sarežģīti. Visvairāk ceļojumu uz Baltiju pērkot sirmā paaudze, taču nevis vēsturiska sentimenta dēļ.
''Jau no pirmās dienas esmu piedāvājis Baltiju kā skaistu zemi. Un tā daru līdz pat šodienai. Vācieši ir lielākie ceļotāji pasaulē. Daļa Baltijā jau ir bijusi, bet ļoti liela daļa ne. Tāpēc noteikti ir vērts strādāt.''
Izstāde ''Reisen Hamburg 2015'' durvis vēra saltā 3. februāra rītā un ilga līdz 8. februāra vakaram. Darbdienās apmeklētāju lielākā daļa bija sirmgalvji, bet nedēļas nogalē netrūka arī cilvēku pusmūžā un ģimeņu ar bērniem, un burzma bija liela. Manīja arī nedaudz jauniešu, kas pārsvarā, visticamāk, ceļojumus plāno un iegādājas pašu spēkiem internetā.
Sevišķi biezi bija Vācijas tūrismam atvēlētajās hallēs, uz kurām, neatverot izstāžu kompleksa dienvidu ieeju, apzināti bija virzīta apmeklētāju plūsma. Sak, vispirms iepazīstieties ar mūsu pašu piedāvājumu, pēc tam varēsiet doties tālāk. Vācijas hallēs valdīja īsta gadatirgus noskaņa – ar pirkšanu un pārdošanu, slavenajām vācu desiņām, vīnu, alu un citām patīkamām izklaidēm.
Zālē, kurā atradās Latvijas stends, apmeklētāju bija mazāk un savstarpējā konkurence, katram dalībniekam vilinot ar savu piedāvājumu, - liela. Arī šeit piedāvājumu netrūka – aukstā Islande un Norvēģija, karstā Āfrika un Austrālija, romantiskais Karību baseins, svešādie Austrumi utt.
Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem, pagājušajā gadā viesnīcās un citās tūristu mītnēs apkalpoto vācu tūristu skaits piedzīvoja krasu kāpumu. Pirmo deviņu mēnešu laikā tas palielinājās par 37 % un bija gandrīz 150 tūkstoši.
Vācija ir augsti prioritārs Latvijas tūrisma tirgus. Jau šonedēļ ar firmas ''Mare Baltikum Reisen'' laipnu gādību TAVA pārstāvis strādās tās stendā tūrisma izstādē Hanoverē, bet mēneša beigās TAVA organizēs nacionālo stendu Dienvidvācijas pilsētā Minhenē.
Latvijas nacionālo stendu izstādē Hamburgā TAVA organizēja ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) atbalstu.