Autors: Ieva Nagliņa
Avots: Rīgas Porcelāna Muzejs
No 27. marta līdz 17. maijam Rīgas Porcelāna muzejā aicinām apskatīt lietuviešu mākslinieku pāra Daļas Laučkaites-Jakimavičienes (Dalia Laučkaitė-Jakimavičienė) un Rīta Jakimaviča (Rytas Jakimavičius) darbu izstādi „Visa gada garumā”.
Izstāde „Visa gada garumā” piedāvā iepazīt divas spilgtas personības Lietuvas keramikā. Daļa Laučkaite-Jakimavičiene un Rīts Jakimavičs ir Lietuvas mākslinieku savienības biedri un Viļņas mākslas akadēmijas pasniedzēji. Mākslinieku daiļradē apvienojas klasiskās keramikas tradīcijas un mūsdienīgi tehnoloģiskie risinājumi, tam pāri pamatotas un skaidri formulētas darbu koncepcijas, kas ietver gan kristietības simbolus, gan mākslas vēstures parafrāzes. Viņu daiļradē var vilkt gan līdzības, gan atšķirības, bet abu mākslinieku darbi ir saistīti ar dzīves cikliem, mainīgajiem gadalaikiem un laika plūdumu.
Reklāma
Daļas Laučkaites-Jakimavičienes darbi ir kā sirreālistiskas kolāžas, tie ietilpst lielākā darbu sērijā Noctuidae. Kolekcija. Tās centrālais tēls ir naktstauriņš un naktstauriņu kolekcija. Naktstauriņš ir cieši saistīts ar gaismu – tas tiecas uz gaismu, kaut tas patiesībā nozīmē nāvi. Kristīgajā ikonogrāfijā tauriņš simbolizē nemirstību un augšāmcelšanos; tauriņa dzīvescikls sastāv no trīs posmiem – dzīves, nāves un augšāmcelšanās. No otras puses, pateicoties tā skaistumam un īsajai dzīvei, tauriņš tiek uzskatīts par iedomības simbolu. Līdz ar to tauriņa tēls ir ļoti pretrunīgs. Māksliniece ir viena no pirmajām Lietuvas keramiķēm, kas lieto digitālās tehnoloģijas (datorprogrammas un lāzerizdrukas), kas viņai ļāvis izveidot unikālu dekolu (keramisku novelkamo attēlu) klāstu, kas veidoti, balstoties uz autobiogrāfisku mitoloģiju.
Rīta Jakimaviča darbos radītie tēli nes plašu semantisko slodzi. Porcelāna skulptūru sērija Visa gada garumā ir telpā un šķietami arī laikā izveidots gājiens. Tas attēlo rāmās un lēnās pārmaiņas dabā. Šeit izmantota arī kristiešu ikonogrāfija – jērs (Dieva jērs), koks un trauks. Vairums no šiem darbiem ir radīti Starptautiskajā Keramikas studijā (ICSHU), Kečkemetā, Ungārijā, izmantojot izcilas kvalitātes Limožas porcelānu. Visi kompozīcijas elementi ir skulpturāli, bet daudzi no tiem vienlaicīgi ir arī funkcionāli, tie ir skulpturāli trauki.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.