Kūdras bānītis Baložos kļūst par muzejdzelzceļu

Kūdras pārvadāšanai paredzētais šaursliežu dzelzceļš Ķekavas novada Baložos pamazām pārtop par muzejdzelzceļu, kas vēstīs par kūdras ieguves tradīcijām agrāk un tagadnē.

Sadarbojoties dzelzceļa entuziastu biedrībai "Bānīša Draugu klubs" un kūdras ieguves uzņēmumam SIA "Pindstrup Latvia", nolemts pārveidot atlikušo šaursliežu dzelzceļa posmu par muzejdzelzceļu. Šādas sadarbības mērķis ir ne tikai saglabāt unikālo kūdras dzelzceļu kā industriālo mantojumu, bet arī ļaut sabiedrībai iepazīt kūdras ieguves vēsturi, metodes, kā arī ietekmi uz dabu, jo Baložu apkārtnē ir virkne purvu, kuros kūdras ieguve pabeigta jau sen un veiksmīgi noris purvu dabiskā atjaunošanās - renaturalizācija.

Muzejdzelzceļu veido dzelzceļa entuziasti galvenokārt ar saviem spēkiem brīvprātīgo talku veidā, līdzīgi kā tas notiek daudzviet Eiropā, tāpēc pagaidām ir pāragri minēt, kad muzejdzelzceļš tiks atklāts publiskai apskatei, taču jau otrajā darbības gadā, kopš entuziasti darbojas, ir panākts būtisks progress – atjaunoti virkne sliežu ceļu un veikti nopietni tehnikas restaurācijas darbi. Turpmākie darbi tiek saistīti ar pēdējos gados nozagto sliežu ceļu posmu atjaunošanas pabeigšanu, kā arī ritošā sastāva kolekcionēšanu, restaurāciju un teritorijas labiekārtošanu. Jau šobrīd dzelzceļa kolekcijā ir virkne unikālu, darbspējīgu objektu – vienīgais Baltijā saglabājies ESU1A sērijas lokotraktors (būvēts 1976. gadā), autentisks kūdras dzelzceļu ēdnīcas vagons oriģinālajā stāvoklī un atraktīva šaursliežu motordrezīna. Sīkāk par entuziastu paveikto un iespējām līdzdarboties iespējams uzzināt mājaslapā www.kudrasbanitis.lv.

Kūdras ieguvei Baložos ir ļoti sena vēsture - Baložu kūdras fabrika dibināta 1947. gadā, drīz pēc tam kūdras transportēšanai izbūvēts plašs šaursliežu dzelzceļu (750 mm platuma) tīkls, kura kopgarums brīžam sasniedza pat 28 km, tajā skaitā ieskaitot atzarojumu no fabrikas uz Baložu staciju, kūdras pārkraušanai platsliežu vagonos. Laika gaitā, sarūkot kūdras krājumiem un ieguves platībām, dzelzceļš pamazām tika nojaukts, līdz no agrākā dzelzceļa tīkla mūsdienās saglabājušies vien 2,5 kilometri, par kuru tālāko eksistenci vēl pavisam nesen bija liela neskaidrība.

Biedrība "Bānīša Draugu klubs" dibināta 2011. gadā, tā vieno šaursliežu dzelzceļu entuziastus, regulāri rīko brīvprātīgo talkas un iesaistās dzelzceļa objektu saglabāšanā un atjaunošanā, kā arī meklē atbalstītājus un ziedotājus. Kopš 2012. gada biedrībai piešķirts Sabiedriskā labuma organizācijas statuss, apliecinot tās veltījumu industriālā kultūras mantojuma saglabāšanā.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Liepājas skaņas Rundāles pilī Bauskas TIC
14. decembra vakars Rundāles pils Baltajā zālē būs veltīts kamermūzikai. | Skatīt vairāk
Latvija
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 25.11.2024 - 28.11.2024 Lielo sveču apgleznošanas meistarklase Tukuma TIC
Sagādāt sev vai kādam sev mīļam cilvēkam unikālu dāvanu svētkos! Ļauties svētku gaidīšanas noskaņai un kopā ar mākslinieci AndA Abstract radīt | Skatīt vairāk
Izdota brošūra “Bauskas novads aicina"! Bauskas TIC
Izdota tūrisma brošūra “Bauskas novads aicina!” latviešu un angļu valodā, iekļaujot fotogrāfijas, aprakstus par tūrisma objektiem un citu aktuālo | Skatīt vairāk
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 22.11.2024 - 26.11.2024 27. novembrī Cesvainē Santjago ceļa stāsts Madonas TIC
„Ceļš ir ceļš un Ceļš..”. Ko tas nozīmē -noskaidrosim ceļojumu stāstu vakarā par Portugāles un Latvijas Santjago ceļos pieredzēto! | Skatīt vairāk

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2024 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2024 1st-studio.com

 
Total Timed::0.91497397sec.