Foto: theromanticvineyard.com
Autors: Nadīna Erdmane
Avots: Latvia Tours
Tuvākā gada laikā 32% Latvijas iedzīvotāju plāno doties ceļojumā ārpus Latvijas, tostarp 25% savā nākamajā ceļojumā plāno tērēt vairāk naudas nekā iepriekš, bet 44% plāno tērēt tik pat, šodien preses konferencē informēja pirmā "Latvia Tours Ceļojuma indeksa" veidotāji.
"Latvia Tours Ceļojuma indekss" ir unikāls ceļošanas paradumu mērītājs, kas tapis tūrfirmas "Latvia Tours" vadībā sadarbībā ar SKDS. Indekss atspoguļo ne vien ceļošanas tendences, bet arī sniedz iespēju indeksu izmantot kā instrumentu makroekonomikas attīstības vērtēšanai un prognozēšanai.
Reklāma
Indekss liecina, ka 42% iedzīvotāju pēdējā gada laikā ir bijuši ārzemēs. Turklāt, gandrīz puse (43%) no ceļotājiem ceļojumu apmaksājuši no līdzekļiem, kas tika īpaši krāti. Nedaudz mazāks ceļotāju īpatsvars (37%) ceļojuma izdevumus apmaksājis no savā rīcībā esošajiem līdzekļiem. Katram piektajam ceļotājam izdevumus apmaksāja kāds cits, bet tikai 1% ceļojuma izmaksu segšanai ņēmis kredītu vai naudu aizņēmies no kāda cita. Kopumā 32% iedzīvotāju plāno doties atpūtas ceļojumā ārpus Latvijas arī tuvākā gada laikā. To skaitā 9% jau ir konkrēts plāns attiecībā uz ceļojumu ārpus Latvijas, bet vēl 23% iedzīvotāju ir ieceres.
"Mūsu profesionalitāti apliecina ne vien piederība nozares asociācijām, bet arī vēlme ar dažādām aktivitātēm veicināt tūrisma nozares attīstību kopumā. Tādēļ arī nākusi mūsu iniciatīva un tapis "Latvia Tours Ceļojumu indekss" kā mūsu ieguldījums ne vien pašu biznesa attīstībai, bet arī tūrisma nozarei kopumā," stāsta indeksa autore un "Latvia Tours" direktore Ieva Keiša.
Arī "Latvia Tours Ceļojumu indeksa" ietvaros veiktais pārdoto aviobiļešu skaita un vērtības indekss skaidri parāda aktuālo situāciju ceļojumu tirgū, jo ietver gan reālus pirkumus, gan iztērētās summas. 2014. gada otrajā pusē bija vērojams neliels radītāju kritums, kas bija saistīts ar sankcijām pret Krieviju un tirgus noskaņojuma pasliktināšanos. Šī tendence bija vērojama vēl 2015. gada sākumā, tomēr jau gada otrajā pusē iedzīvotāju un tirgus noskaņojumā vērojama uzlabošanās.
Tā kā ar 1.februāri Tūrisma attīstības valsts aģentūra (TAVA) nonākusi Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) paspārnē, preses konferencē piedalījās un atzinīgu vērtējumu izteica arī LIAA direktors Andris Ozols. "Esmu priecīgs būt klāt šajā tūrisma nozares dzimšanas dienā, kad tapis ceļojumu indekss. "Latvia Tours Ceļojumu indeksa" rezultāti liecina par Latvijas iedzīvotāju vēlmi ceļot arī tuvāko 12 mēnešu laikā, turklāt 25% plāno tērēt vairāk, kas norāda uz sabiedrības pozitīvu skatījumu arī par personīgo ekonomisko stāvokli," komentē LIAA direktors Andris Ozols.
Ir zināms, ka tēriņi ceļojumiem un darījumu braucieniem mēdz būt ļoti mainīgi, un tie lielā mērā atspoguļo kopējo iedzīvotāju un tirgus noskaņojumu pret esošo ekonomisko situāciju un prognozēm par Latvijas ekonomikas izmaiņām nākotnē. Piemēram, ja iedzīvotāji sāk uztraukties par savas darbavietas vai ienākumu stabilitāti, ceļojumu pārdošanas apjomi sarūk. Citos ekonomikas indikatoros šī tendence būs redzama vēlāk, tāpēc pārdoto aviobiļešu skaita un vērtības indekss ātrāk nekā citi indikatori liecina par ekonomiskās situācijas izmaiņām nākotnē.
"Varu teikt tikai lielu paldies "Latvia Tours" par šādu iniciatīvu un uzņēmību. Ceļojumu indekss ir aktuāls un tūrisma industrijai nepieciešams. Tūrisma nozare ir ļoti jūtīga un pirmā, kas sajūt jeb kādu Latvijas vai pasaules notikumu iespaidu uz faktiskajiem rādītājiem, līdz ar to ceļojumu indekss ir instruments makroekonomikas attīstības prognozēšanai," pārliecināta Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas prezidente Kitija Tigule.
"Lai gan Latvijas iedzīvotājiem ir tendence sūkstīties par naudas trūkumu, ceļojuma indeksa dati tomēr parāda, ka realitātē tomēr iedzīvotāju noskaņojums kopumā ir pozitīvs, arī ekonomiskā situācija uzlabojas un paredzu, ka iedzīvotāji nākamajā gadā noteikti ceļos vēl vairāk," spriež SKDS direktors Arnis Kaktiņš.
Indekss veidots sadarbībā ar sabiedriskās domas pētījumu centrs SKDS, kopumā visā Latvijā aptaujājot 1007 respondentus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.