Foto: AS Latvijas balzams
Autors: Dana Hasana
Avots: AS Latvijas balzams
Liķieris, kā alkoholiskais dzēriens, kas savus pirmsākumus rod tālajā 11. gadsimtā, gadu gaitā nav zaudējis savu popularitāti, bet tieši pretēji – tā lietošanas tradīcijas un iespējas tikai dažādojas. AS "Latvijas Balzams" (LB) un Snapshots veiktā aptauja par liķieru lietošanas paradumiem Latvijā liecina, ka puse jeb 50% Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka no plašā alkoholisko dzērienu klāsta lieto arī liķierus. Par piemērotāko situāciju šī dzēriena baudīšanai tika atzītas dažādas mājas viesības - draudzeņu ballītes (37%), ciemošanās (35%), jubilejas (28%). Baudīšanas ieradumu dažādas vecuma grupās gan atšķiras.
"Veiktā aptauja apstiprināja, ka liķierus mēdz lietot Latvijas iedzīvotāji visās vecuma grupās un ir nepamatots stereotips, ka šis dzēriens ir populārāks senioru vidū. Taču skaidri iezīmējās atšķirīgi liķieru lietošanas paradumi starp jaunākiem un vecākiem iedzīvotājiem. Jaunieši liķierus bieži bauda gan kokteiļos, gan arī tīrā veidā – viņi meklē jaunas garšas, kamēr gados vecāki cilvēki ir uzticīgi klasiskām vērtībām un šo dzērienu izmanto pamatā tīrā veidā," stāsta, AS "Latvijas balzams" Komunikācijas vadītāja Dana Hasana.
Reklāma
Respondentu atbildes liecina, ka liķieru lietošanas ieradumi gan mainās dažādas vecum grupās. Tā kokteiļos liķieri bauda 48% jauniešu un tikai 18% respondentu vecumā no 40-49 gadiem. Pretēja situācija ir ar liķiera lietošanu tīrā veidā – šāds izmantošanas veids ir vispopulārākais vecuma grupā, sākot no 40 gadiem (66%) . Piektdaļa liķieru lietotāju to atzīst par labu piedevu konditorijas izstrādājumiem. Liķieri kopā ar tēju vai kafiju vairāk iecienījuši krievu vai citas tautības pārstāvji, kamēr latvieši biežāk izvēlas liķieri lietot tīrā veidā.
Vai liķieris ir dāmu dzēriens? Katrs piektais (19%) Latvijas iedzīvotājs uzver liķieri kā dzērienu, kas pamatā domāts dāmām, lai arī aptaujas dati liecina, ka liķieru lietotāji ir gan sievietes (58%), gan vīrieši (42%).
Kā liecina jaunākie IWSR (International Wines & Spirits Research) dati, liķieru pārdošana pērn Latvijā augusi par 11.4%. Šī segmenta līderis pašmāju tirgū 2012.gadā bija "Latvijas balzama" ražotā "Moka". Pērn šī dzēriena pārdošanas apjomi kāpuši par 21.1%, sasniedzot 330,3 tūkstošus litru. Kopumā pērn “Latvijas balzams” saražoja 852 514 pudeles liķiera "Moka".
Kafijas liķieris "Moka" savus pirmsākumus rod pirms 40 gadiem, taču joprojām ir viens no populārākajiem liķieriem Latvijā. Kā stāsta AS "Latvijas balzams" galvenā tehnoloģe Aija Zablocka, receptūra ir svēta lieta – klasiskā "Moka" līdz pat šodienai tiek gatavota no augstas kvalitātes arabica kafijas pupiņām arī šodien, nekādu esenču! Mode dzērienu pasaulē ir ietekmējusi arī jaunu "Moka" garšu radīšanu. Tā oriģinālā liķiera "Moka" sēriju Latvijā pēdējā laikā ir papildinājušas divas jaunas garšas - "Moka Truffle" ar riekstu garšu un "Moka Cherry" ar ķiršu garšu. Jāatzīmē, ka "Moka" ir izpelnījusies arī nedalītu interesi nesen notikušajā starptautiskajā izstādē "London International Wines Fair" un nopelnījusi sudrabu medaļu liķieru kategorija stipro alkoholisko dzērienu konkursā "Los Angeles International Spirits Competition 2013" Losandželosā, ASV.
2012.gadā "Latvijas balzams" saražoja 852 514 pudeles leģendārā kafijas liķiera "Moka".
Pašlaik "Moka" liķieru līnijā ir četras garšas: "Moka klasiskā", "Moka Truffle", "Moka Cherry" un "Moka Hazelnut", kas tiek ražota Lietuvas tirgum un tur arī izplatīta. LB ražoto liķieri novērtē arī Lietuvā, Polijā, Krievijā, Šveicē, Horvātijā un Igaunijā, kas ir šī liķiera eksporta tirgi.
Aptauju "Liķiera uztvere un lietošanas paradumi" "Latvijas balzams" veicis sadarbībā ar "Snapshots" 2013. gada maijā. Aptaujā piedalījās 904 respondenti visā Latvijā vecumā no 18 līdz 74 gadiem.
Vairāk informācijas interneta vietnē www.lb.lv
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.