Foto: Nationalgeographic.com
Autors: Daira Šteinberga
Avots: Baltictravelnews.com
Gandrīz katram no mums bērnībā mamma vai kāds cits pieaugušais mācīja, ka pirms ēšanas jānomazgā rokas, taču ne vienmēr pieaugot mēs turpinām ievērot vecāku ieteikto. Travelnews.lv sazinājās ar dažādu restorānu pārstāvjiem, lai noskaidrotu, vai un cik bieži cilvēki ievēro šo vienkāršo, taču tajā pat laikā nedaudz piemirsto higiēnas prasību – pirms ēšanas nomazgāt rokas.
Modernajā restorānā 23/1 ikviens klients pats var izvēlēties, vai pirms ēšanas nomazgāt rokas. Kā stāsta restorāna šefpavāre un līdzīpašniece Aiga Zvejniece, viesi nereti uzreiz viesmīļiem palūdz parādīt, kur var nomazgāt rokas, taču ir tikpat daudz tādu, kuri to nedara.
Reklāma
"Vienīgais izņēmums, kad no klientiem gaidām, lai viņi pirms ēšanas rokas nomazgā, ir gadījumā, ja viņiem ir paredzēts ēst ar rokām. Piemēram, ja restorāna apmeklētājs ir pasūtījis mīdijas vai vistas spārniņus, kurus ēd ar rokām, pirms ēdiena pasniegšanas viesiem iedodam mitros, siltos dvielīšus, lai rokas pirms ēšanas tomēr notīrītu," pastāsta Zvejniece.
Restorāna Key to Riga mārketinga speciālista un sociālo tīklu administratore Aija Liepa zina teikt, ka izvēle, vai pirms ēšanas restorānā mazgāt rokas, ir katra paša ziņā. Viņa uzskata, ka pirms katras ēdienreizes rokas tomēr vajadzētu nomazgāt, jo nav zināms, kādi mikrobi dienas laikā uz tām ir sakrājušies, taču restorāna klientiem to neviens obligāti tomēr neliek darīt.
"Ir cilvēki, kuri rokas nomazgā uzreiz pēc ienākšanas restorānā, it īpaši bērni," stāsta Liepa. Viņa gan ievērojusi, ka viesu, kas rokas mazgā, ir mazāk, nekā to, kas to nedara. Par roku higiēnu pirms ēšanas rūpējoties gan vietējie, gan ārzemju tūristi, kuri ieradušies ciemos. "Mūsu restorāns vairāk orientējas uz ārzemju tūristiem, un Latvijas iedzīvotāji lielākoties pie mums ierodas svētku reizēs, tāpēc vairāk zinu teikt tieši par ārzemju tūristu tīrību," skaidro Liepa, piebilstot, ka tūristi par roku higiēnu rūpējas cītīgāk, kā vietējie iedzīvotāji. Piemēram, kad uz Key to Riga paēst atnāk lielās ārvalstu tūristu grupas, roku nomazgāšana ir pirmais, ko viņi izdara.
Vecrīgā esošā restorāna Felicita direktore Viktorija Bronuva piekrīt, ka rokas pirms katras ēdienreizes vajadzētu nomazgāt, taču tajā pat laikā atzīst, ka tad, ja klients pirms ēšanas to neizdara, neviens viņam par to nepārmetīs – roku higiēna ir klienta ziņā. "Jebkurā gadījumā restorānā Felicita esam sagādājuši visu nepieciešamo, lai klients varētu parūpēties par savu higiēnu – ir izturīgi papīra dvieļi, kā arī dezinficējošie līdzekļi," saka Bronuva.
Restorāna direktore pastāsta, ka viņa neatbalsta ideju, ka restorānu tualetēs roku noslaucīšanai tiek piedāvāti vienreizējie dvieļi, kurus pēc izmantošanas klientam jāiemet izmantotās veļas kastē. Viņa uzskata, ka dvieļi, kurus visu laiku mazgā un no jauna piedāvā klientiem, nav tik higiēniski, kā vienreizlietojamās papīra salvetes. "Savā restorānā vados pēc tā, kas man pašai liekas ērti un patīkami, jo uzskatu, ka tad tā jutīsies arī mūsu ciemiņi. Piemēram, vienmēr skatos, lai roku noslaucīšanai domātais papīrs būtu biezs, lai tas pēc roku mazgāšanas rokās neizjuktu," skaidro Bronuva.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.