Autors: Artis Spertāls
Avots: BalticTravelnews.com/Smartertravel.com
Lai cik ļoti īpaši nebūtu saplānojis savu ceļojumu un būtu tam gatavs, runājot par lidojumiem – daudz kas var noiet greizi. Tavs lidojums var tikt pārcelts, atcelts, aizkavēts vai Tu vari vienkārši tikt atstāts ārpus lidojuma. Pie jebkura no šiem punktiem, tā, parasti, būs aviokompānijas vaina. Lai arī Tev tas būs kas ārkārtīgs, jāsaprot tas, ka aviokompānijai Tu būsi tikai statistikas cipars un lidojumi aviokompānijām ir bizness, veids kā nopelnīt naudu. Tāpēc – zini kā rīkoties, ja lidojums nenorit kā plānots.
Aviokompānijas pienākums ir informēt Tevi par Tavām tiesībām
Reklāma
Vienalga kas ir noticis ar Tavu lidojumu, ja tas nenorit tam paredzētajā laikā un grafikā, aviokompānijas pienākums ir Tevi par to informēt, kā arī sniegt maksimāli precīzu informāciju par notiekošo – ja lidojums aizkavējies, tad kad tas pacelsies/nolaidīsies. Ja lidojums atcelts – kāpēc tā un kādas alternatīvas tiek piedāvātas. Ja neviens pie Tevis nevēršas, vērsies pie aviokompānijas pārstāvja un prasi informāciju – Tev uz to ir tiesības. Ja reiss ir atcelts, aviokompānijas pienākums ir Tev piedāvāt nonākt galamērķī ar nākamo pieejamo lidojumu vai atlīdzināt lidojuma vērtību.
Diemžēl novērojams, ka aviokompānijas regulāri neinformē pasažierus par to tiesībām – jo šādā veidā tie var ietaupīt naudu un pūles. Liela daļa pasažieru vienkārši iegādājas citu lidojumu, lai nemainītu savus plānus.
Kad aviokompānija maina lidojuma laiku
Ja aviokompānija Tevi informē par izmaiņām lidojuma grafikā, pirms tās apstiprini, pārbaudi visu pieejamo informāciju – varbūt ir iespējams lidot ar citu lidojumu uz to pašu galamērķi (piemēram, ja Tavs lidojums bija 6:00 no rīta un tas pārcelts uz 5:00, varbūt vari lidot ar lidojumu 12:00). Šādā veidā, sakot, ka izmaiņas Tev rada apgrūtinājumu, vari pat būt ieguvējs situācijā un iegūt vietu dārgākā lidojumā.
Kad aviokompānija pārdod vairāk biļetes nekā pieejams vietu lidmašīnā
Kopīgā lidojumu statistika norāda, ka ir noteikts procents pasažieru, kuri nopērk biļeti uz lidojumu, bet neierodas. Aviokompānijas bieži izmanto šo statistiku un uz lidojumu pārdod vairāk biļešu, nekā reāli lidmašīnā ir vietas (piemēram, pārdod 104% vietas, rēķinoties, ka 4% uz lidojumu neieradīsies). Tas nozīmē to, ka ja visi pasažieri uz lidojumi ieradīsies, kādam vieta lidmašīnā neatradīsies un būs jāatstāj ārpus tās. Lai arī varētu diskutēt par šādas rīcības ētiskumu, tas nav pretlikumīgi un tā ir standarta prakse avio industrijā. Stjuarti šādā situācijā parasti jautā vai nav kāds brīvprātīgais, kas var lidot ar nākamo reisu, tomēr ja tādi neatrodas, aviokompānija izvēlas pasažierus nejauši. Ja notikusi šāda situācija – aviokompānijas pienākums ir Tevi pēc iespējas ātrāk nogādāt galamērķī un ja Tu nenonāc galamērķī divu stundu laikā kopš paredzēts Tev tur ierasties, Tev pienākas kompensācija 250-600 eiro apmērā (vai 200% apmērā no biļetes cenas, ceļojot ASV). Arī tad, ja aviokompānija Tevi nogādā galamērķī, bet vēlāk nekā divas stundas, Tev tāpat pienākas kompensācija! Tās apmērs jārēķina raugoties pēc ceļojuma garuma kilometros. Ja Tu brīvprātīgi piekrīti lidot ar vēlāku lidojumu, kompensācija nepienākas. Tāpat kompensācija nepienākas, ja piekrīti atteikties no kompensācijas dažādu apstākļu dēļ (piemēram, aviokompānija piedāvā lidojumu, ja atteiksies no kompensācijas). Tomēr, ja esi iegādājies vairākus lidojumus, kompensācija tiks veikta tikai par pirmo lidojumu, nevis visiem.
Kad aviokompānijas dēļ nokavē savu savienojošo lidojumu
Ja savienojošo lidojumu esi pircis pie vienas kompānijas, netiekot uz otru lidojumu, aviokompānijas pienākums ir Tevi nogādāt līdz galam. Piemēram, ja lido Budapešta – Helsinki caur Rīgu, bet Budapeštas lidojums aizkavējas par 30 minūtēm un Tu nokavē lidojumu uz Helsinkiem no Rīgas, Tevi tāpat ir jānogādā līdz Helsinkiem. Tomēr, ja esi pircis lidojumus atsevišķi, tad aviokompānija, ja nogādā Tevi ar stundas un piecdesmit minūšu nokavēšanos Rīgā, neko nav Tev parādā.
Ja aviokompānija pazaudē Tavu bagāžu
Viens no statistikas rādītājiem, ar ko aviokompānijas lielās, ir to bagāžas nozaudēšanas procents. Jo tas ir mazāks, jo aviokompānija labāka. Tomēr vienmēr būs situācijas, kad bagāža tiek nozaudēta. Ja tā ir nosūtīta uz citu lidojumu, aviokompānija mēģinās to atgriezt Tev pēc iespējas ātrāk. Vienmēr dodies un iesniedz nozaudētas bagāžas iesniegumu, aizpildot noteiktu formu. Pēc likuma aviokompānijai ir jākompensē bagāžas saturs noteiktā apjomā, ja tā somu neatrod 30 dienu laikā. Ja pazaudējis esi ceļojumam svarīgus piederumus, piemēram, golfa nūjas, tad vari mēģināt aviokompāniju pierunāt kompensēt nūju īres maksu. Atceries – vienmēr šādās situācijās runā un neklusē.
Vairāk informācijas par savām tiesībām meklē Eiropas Savienības mājaslapā.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.