Autors: Artis Spertāls
Avots: BalticTravelnews.com
28.maijā testa lidojumu veicis "Irkut MC-21-300" komerciālais aviolaineris, kurš ir pirmais lielā izmēra civilais lidaparāts, kas izgatavots Krievijā kopš Padomju Savienības sabrukšanas.
Lidaparāta lidojuma plāns sastāvēja no dažādām pārbaudēm – gan lidojuma stabilitātes, gan kontroles, kā arī uz gaisa kuģa elektroierīču pārbaudes. Tāpat esot veikts arī novēlots nosēšanās mēģinājums un vairāki augstuma mainīšanas manevri. Lidojums uzsākts no Irkutskas aviācijas bāzes.
Reklāma
Viss pārbaudes lidojums aizņēmis gan tikai 30 minūtes un tas veikts 1 kilometra augstumā ar 300 kilometru stundā lielu ātrumu. Eksperti norāda, ka 30 minūtes ir netipiski īss lidojums šāda veida testa lidojumiem.
Abi lidaparāta piloti pēc pārbaudes lidojuma norādījuši, ka viss aizvadīts normu robežās bez starpgadījumiem, kas nozīmē, ka pārbaudes lidojumi varēs turpināties.
"MC-21" projektā veidotās lidmašīnas ir ar 150-200 cilvēku ietilpību (kas uzskatāms par lielas ietilpības aviolaineri) un līdz pat 5000 kilometru lielu lidojuma diapazonu. Lidaparātus izgatavo Krievijas kompānija "Irkut Corporation", līdzdarbojoties starptautiskiem partneriem. Paredzets, ka lidmašīnas aizstās Krievijas reģionālo aviolaineru floti, kura jau ir novecojusi. Iecerēts izgatavot aptuveni 1200 – 1500 aviolainerus, kas starptautiskajā tirgū nozīmētu, ka aizņemtu aptuveni 12 – 15 % no visa tirgus. Pats projekts mērāms aptuveni 4,6 miljardu ASV dolāru vērtībā.
Pašam projektam dotais nosaukums "MC-21" ir saīsinājums no ""Магистральный Самолёт 21 века", kas burtiskā tulkojumā nozīmē 21.gadsimta maģistrāles lidaparāts – kas arī dod priekšstatu par projekta nozīmīgumu Krievijā.
Šis ir gana nozīmīgs notikums Krievijas aviācijas vēsturē, jo, kā jau minēts, šī lidaparāta ražošana aizsākusi jaunu ēru Krievijas aviācijas nozarē, kas piedzīvoja lielu krīzi pēc Padomju savienības sabrukuma. "Irkut MC-21-300", tāpat kā "Sukhoi Superjet 100" ir divi no lielākajiem Krievijas aviācijas projektiem mūsdienu Krievijā. "Sukhoi Superjet 100" lidaparāti gan, atšķirībā no "MC-21" projekta, ir mazās, reģionālās lidmašīnas – to ietilpība mērāma no 8 līdz 100 cilvēkiem. Vērā ņemams fakts ir tas, ka Latvijas lidsabiedrība "AirBaltic" agrāk nopietni apsvēra iespēju savu gaisa floti papildināt ar "Sukhoi Superjet 100" lidmašīnām, bet šādu lēmumu, pēc lielām diskusijām, nepieņēma.
Paredzēts, ka jaunais "MC-21" lidaparāts savu aktīvo darbību pēc testiem varētu uzsākt 2019. gadā, kad ar to lidojumus uzsāks Krievijas aviokompānija "Aeroflot".
Pēc veiksmīgā testa lidojuma gan aviokompānijas prezidents norādīja, ka projekta ietvaros nākamo 20 gadu laikā varētu izgatavot pat 15 000 jaunas lidmašīnas, jo pieprasījums pēc šiem lidaparātiem būšot milzīgs. Katra lidmašīna izmaksā aptuveni 80 miljonus ASV dolārus. Pašu lidaparātu bija ieplānots prezentēt jau 2012.gadā, taču tas tika atlikts uz 2018.gadu. Tomēr prezentācija norisinājās jau pērn, piedaloties arī Krievijas premjerministram Dimitrijam Medvedevam.
Projektam šobrīd ir vismaz 185 lidaparātu pasūtījumi no dažādām firmām.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.