Autors: Artis Spertāls
Avots: BalticTravelnews.com/Aerotime.aero
Lai arī aviosatiksme ir galvenais pārvietošanās līdzeklis biznesa un atpūtas ceļotājiem visā pasaulē, ja kaut kas "nesaiet" ar lidojumu, tas var sagādāt ļoti lielas galvassāpes.
Aizkavēti lidojumi, atcelti lidojumi, pazaudēta vai sabojāta bagāža – tam visam vajadzētu "pa kabatu" sist ne tikai pasažieriem, bet arī lidsabiedrībām. Tomēr eksperti uzsver, ka tieši pasažieri ir tie, kam vairumā gadījumu jāmaksā par ķibelēm, kas atgadās ar lidojumiem, jo lidsabiedrības ir gudras – un nereti izmanto ne īpaši jaukas metodes, lai ietaupītu vairāk kompensācijas.
Reklāma
Skycop.com vadītājs Marius Sonkus uzsver, ka aptuveni tikai 5% no visiem pasažieriem, kam nācies piedzīvot kādu novirzi no saviem plāniem dēļ lidsabiedrību darbībām, saņem atbilstošu un likumā paredzēto kompensāciju. Viņš arī stāsta, ka Eiropas lidsabiedrības, saskaņā ar likumdošanu, šobrīd ir parādā vismaz 3,2 miljardus eiro saviem pasažieriem – par atceltiem, aizkavētiem lidojumiem vai bagāžas nozaudēšanu, tomēr no šis summas izmaksāta, visticamāk, tiks tikai maza daļa. Tas, nereti notiek arī dēļ tā, ka aviokompānijas ir nobarikādējušās ar lielu birokrātijas apjomu un juridiskajām komandām.
Lūk, ierastākie veidi kā lidsabiedrības cenšas izvairīties no kompensācijas maksāšanas:
Paļaušanās uz to, ka pasažieris nezina savas tiesības
- Visierastākais veids kā lidsabiedrības var nemaksāt kompensācijas - ir pavisam vienkārši nedarot neko! Un lielākajā gadījumā tas strādā, jo pasažieri patiešām bieži nezina savas tiesības - īpaši uz kompensāciju saņemšanu. Lai saņemtu kompensāciju, neviens pie jums nevērsīsies - pašam ir jāvēršas lidsabiedrībā ar noteiktas formas iesniegumu.
Novilcināšana
- Jūsu pieprasījumu pēc kompensācijas lidsabiedrība izmeklē neatbilstoši ilgu laiku.
- Lidsabiedrība "aizmirst" sniegt atbildi uz Jūsu pieprasījumu norādītajā laikā (ierasts – 30 dienu laikā).
Birokrātija
- Pasažieri tiek vainoti par nepilnīgu pieprasījumu formu aizpildīšanu. Piemēram, nepareizā vietā forma parakstīta, nav norādīts pareizais datums, forma nav aizpildīta precīzi.
- Lidsabiedrība izmanto likumdošanu atšķirības – cenšas interpretēt likumus pa savam.
Viltība
- Dažreiz lidsabiedrības uzsver, ka noteiktie termiņi (vai kompensāciju apjomi) nav regulēti viņu likumdošanā.
- Aviokompānija var censties iestāstīt, ka noteikumi neļauj izpaust informāciju par lidojuma detaļām un norādīt, ka lidojums atcelts/pārcelts/aizkavēts citu iemeslu – ne viņu dēļ.
- Lidsabiedrības nereti mēģina kompensācijās piedāvāt neatbilstošas kompensācijas – piemēram, lidojumu kuponus, ēdiena kuponus un citas lietas.
(!) Ikviena korekcija vai papildu jautājums/atbilde, komunikācijā ar lidsabiedrību, visdrīzāk, aizņems likumiski noteiktās 30 dienas.
Kā norāda eksperti, ieteicams nepieņemt kompensācijas dažādos kuponos vai citos veidos – ja vien tas nav acīmredzami izdevīgi vai ērti.
Ja lidojums ticis aizkavēts ilgāk par 3 stundām;
Ja lidojums atcelts mazāk nekā 14 dienas pirms lidojuma;
Ja pasažierim ir liegts iekāpt lidmašīnā dēļ vietu trūkuma lidmašīnā;
Visos šajos gadījumos ES regulas paredz kompensāciju 200-600 eiro apjomā – arī tad, ja lidsabiedrība nogādā pasažieri galamērķī (bet ar vairāk nekā 3 stundu aizkavēšanos).
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.