Autors: Artis Spertāls
Avots: BalticTravelnews.com/cntraveler.com
30 gadi atpakaļ... Bet īstenībā tas ir tikai 1987.gads - nav jau arī tik ļoti sena pagātne. Jebkurā gadījumā, 30 gadus atpakaļ aviācijas industrija bija pavisam savādāka. Lielākā lidsota pasaulē bija Londonas pilsētas lidosta (kas tika uzcelta kā alternatīva Hītrovas lidostai). To tikko bija atvērusi karaliene Elizabete II.
Tomēr pašas lielākās atšķirības bija pašās lidmašīnās. Pirms 30 gadiem visās lidmašīnās bija atļauts smēķēt - un liels vairums lidmašīnu bieži vien atgādināja kādu ainu no televīzijas filmām, kur visa telpa ir ar cigarešu dūmiem. Protams, jau tad lidmašīnas salons bija iedalīts smēķētāju un nesmēķētāju daļās, tomēr lidmašīnas salons nebija nodalīts tā, lai cigarešu dūmi neplūstu pa visu salonu. Bieži vien smēķi radīja tik piedūmotu salonu, ka stjuartēm, lai pasniegtu atspirdzinājumus, nācās lūgt lidaparāta kapteinim ieslēgt "Nesmēķēt" signālu uz 20 minūtēm, lai tās varētu staigāt pa lidmašīnas salonu. Jā, ar tādu pašu signālu, kā mūsdienās "piesprādzējies", lidmašīnas kapteinis lūdza pasažierus nesmēķēt.
Reklāma
Tomēr drīz vien, lidmašīnās pamazām aizliedza smēķus un drīz vien lidmašīnās tika dalītas košļājamās gumijas - lai nomierinātu nervus tiem, kam rokas trīcēja, lai aizdegtu cigareti...
Tāpat izmaiņas notikušas arī apģērbā kādā cilvēki lido. Vēl 80-to gadu beigās, ja ieradies uz savu lidojumu sporta jakā un bez kaklasaites, tev varēja liegt iekāpšanu lidmašīnā. Nu, vismaz biznesa klasē noteikti - jo šiem pasažieriem bija jāģērbjas atbilstoši savai klasei.
Lidmašīnas arī bija piepildītas arī par aptuveni 50 procentiem, nevis kā mūsdienās - pilnas, pat pārpildītas (overbooking, īpaši airBaltic gadījumos). Lidmašīnu sēdvietas bija retāk izvietotas, jo nebija jēgas saspiest pasažierus, ja tāpat puse no lidmašīnas netika aizpildīta.
Protams, arī tehniskās lietas bija pavisam savādākas - lidmašīnas biļetes saņēmi pa pastu aptuveni mēnesi pirms lidojuma. Lai uzzinātu lidmašīnu biļešu cenas, skatījies avīzes pēdējā lapaspusē. Bija iespējams lidmašīnā ienest gan vīna pudeli, gan arī mazus skapīšus - ja tā vēlējies. Tomēr virs sēdvietām nebija bagāžas nodalījuma, bet gan tikai tīkliņš - tādām lietām kā cepurēm. Cilvēki ar koferiem sēdēja savās vietās.
Tāpat, lai arī lielākās drošības noteikumu izmaiņas notika pēc 11.septembra 2001.gadā, jau 1987.gadā cilvēki uztraucās par dažādiem politisku mērķu vadītiem uzbrukumiem. Taču tas netraucēja kapteiņiem atļaut lidojuma laikā bērniem vai sievietēm - vai pat jebkuram interesentam, ienākt pilota kabīnē, lai parādītu kā lidmašīna tiek vadīta.
Tomēr tiek uzsvērts - lidošana šobrīd ir daudz daudz drošāka nekā pirms 30 gadiem. Tas panākts tādējādi, ka lidmašīnām ir ārkārtīgi daudz drošības pārbaužu un viss šis bizness ir ārkārtīgi naudīgs.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.