Autors: Santa Bivbāne
Avots: BalticTravelnews.com/cntraveler.com
Droši vien ikvienam ir gadījusies
situācija, kad lidmašīna no lidostas neizlido tai paredzētajā laikā.
Teju vienmēr šādās situācijās varam dzirdēt lidmašīnas pilotu
atvainojamies par kavēšanos, kā arī paziņojumu, ka lidmašīna gaisā
centīsies "atgūt" zaudētās minūtes (vai stundas).
Tomēr,
ja tā padomā - kā tieši lidmašīnas atgūst šo laiku, ņemot vērā, ka
lidmašīnas "kruīza kontrolē" vienmēr tāpat lido konkrētā - un teju
maksimālā ātrumā?
Reklāma
Un jā, tieši tā arī ir - lidaparātiem ir
aprēķināts konkrēts kruīza ātrums, kurā lidaparāts veic visveiksmīgāko
efektivitāti - tas ir, lidojuma ātruma un degvielas patēriņa cena.
Līdzīgi kā automašīnām - braucot ar 90 km/h, motors ēdīs, piemēram, 7
litrus degvielas, bet braucot ar 100 km/h - jau 9. Līdz ar to šis 10km/h
paātrinājums izmaksā teju ceturto daļu no kopējā benzīna patēriņa un,
varētu teikt, ka braucat neefektīvi. Un, tāpat kā automobilim, arī
lidmašīnai tieši degviela ir viena no lielākajiem ekspluatācijas
izmaksām.
Atsevišķos gadījumos, papildu degvielas patēriņš ir
pieļaujams (piemēram, situācijās, kad pasažieriem draud nepaspēšana uz
savienoto reisu), bet parasti lidmašīna nevar tikt dzīta uz priekšu
ātrāk.
Tomēr tad kā lidmašīna var "apsteigt grafiku" un kavējoties "iedzīt" nokavēto laiku?
Lūk
te ir vairāki "knifi" - piemēram, dažreiz piloti var izmainīt lidojuma
augstumu, ielidojot mierīgākos laika apstākļos - tas, savukārt, ļauj
lidmašīnai lidot ātrāk. Otrs "knifs" ir tīri pilota prasmes piekoriģēt
lidojuma plānu un pamainīt leņķus kādā lidaparāts lido. Tomēr šādā
gadījumā, tas, protams, ir jāsaskaņo ar gaisa satiksmes kontroli.
Protams, šādi gan ietaupīts tiek tikai nedaudz, jo jau esošie lidojuma
maršruti ir izstrādāti maksimāli efektīvi - bet, savas 10 - 15 minūtes,
lidojumā pāri Atlantijas okeānam, pamainot lidojuma grafiku, pilots var
iegūt.
Un kā pēdējais, kur lidmašīna var iegūt papildu laiku ir
tieši lidojuma nobeigumā - pabrīdinot, ka lidojums kavējas un palūgt
nosēšanās laiku ātrāku (lai lidmašīnai nebūtu, piemēram, jāriņķo
apkārt), kā arī ātrāku izkāpšanu no lidaparāta.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.