Autors: Santa Bivbāne
Avots: Baltictravelnews.com/smartertravel.com/europa.eu
Lai cik ļoti īpaši nebūtu
saplānojis savu ceļojumu un būtu tam gatavs, runājot par lidojumiem –
daudz kas var noiet greizi. Tavs lidojums var tikt pārcelts, atcelts,
aizkavēts vai Tu vari vienkārši tikt atstāts ārpus lidojuma. Pie jebkura
no šiem punktiem, tā, parasti, būs aviokompānijas vaina. Lai arī Tev
tas būs kas ārkārtīgs, jāsaprot tas, ka aviokompānijai Tu būsi tikai
statistikas cipars un lidojumi aviokompānijām ir bizness, veids kā
nopelnīt naudu. Tāpēc – zini kā rīkoties, ja lidojums nenorit kā
plānots.
Aviokompānijas pienākums ir informēt Tevi par Tavām tiesībām
Reklāma
Vienalga
-lai arī kas ir noticis ar Tavu lidojumu, ja tas nenorit tam
paredzētajā laikā un grafikā, aviokompānijas pienākums ir Tevi par to
informēt, kā arī sniegt maksimāli precīzu informāciju par notiekošo – ja
lidojums aizkavējies, tad ceļotājam ir tiesības zināt, kad tas
pacelsies/nolaidīsies. Ja lidojums atcelts – kāpēc tā un kādas
alternatīvas tiek piedāvātas. Ja neviens pie Tevis nevēršas, vērsies pie
aviokompānijas pārstāvja un prasi informāciju – Tev uz to ir tiesības.
Ja reiss ir atcelts, aviokompānijas pienākums ir Tev piedāvāt nonākt
galamērķī ar nākamo pieejamo lidojumu vai atlīdzināt lidojuma vērtību.
Diemžēl
novērojams, ka aviokompānijas regulāri neinformē pasažierus par to
tiesībām – jo šādā veidā tie var ietaupīt naudu un pūles. Liela daļa
pasažieru vienkārši iegādājas citu lidojumu, lai nemainītu savus plānus.
Kad aviokompānija maina lidojuma laiku
Ja
aviokompānija Tevi informē par izmaiņām lidojuma grafikā, pirms tās
apstiprini, pārbaudi visu pieejamo informāciju – varbūt ir iespējams
lidot ar citu lidojumu uz to pašu galamērķi (piemēram, ja Tavs lidojums
bija 6:00 no rīta un tas pārcelts uz 5:00, varbūt vari lidot ar lidojumu
12:00). Šādā veidā, sakot, ka izmaiņas Tev rada apgrūtinājumu, vari pat
būt ieguvējs situācijā un iegūt vietu dārgākā lidojumā. Ja lidojuma
laika starpība ir lielāka par divām stundām, tad Tev ir tiesības
atteikties lidot, pieprasot atmaksāt samaksāto naudu. Ja lidojuma laiks
mainīts mazāk nekā 2 nedēļas pirms izlidošanas un ir lielāks par 2
stundām, tad Tev pienākas arī kompensācija.
Kad aviokompānija pārdod vairāk biļetes, nekā pieejamas vietas lidmašīnā
Kopīgā
lidojumu statistika norāda, ka ir noteikts procents pasažieru, kuri
nopērk biļeti uz lidojumu, bet neierodas. Aviokompānijas bieži izmanto
šo statistiku un uz lidojumu pārdod vairāk biļešu, nekā reāli lidmašīnā
ir vietas (piemēram, pārdod 104% vietas, rēķinoties, ka 4% uz lidojumu
neieradīsies). Tas nozīmē to, ka ja visi pasažieri uz lidojumi
ieradīsies, kādam vieta lidmašīnā neatradīsies un būs jāatstāj ārpus
tās. Lai arī varētu diskutēt par šādas rīcības ētiskumu, tas nav
pretlikumīgi un tā ir standarta prakse avio industrijā. Stjuarti šādā
situācijā parasti jautā vai nav kāds brīvprātīgais, kas var lidot ar
nākamo reisu, tomēr ja tādi neatrodas, aviokompānija izvēlas pasažierus
nejauši. Ja notikusi šāda situācija – aviokompānijas pienākums ir Tevi
pēc iespējas ātrāk nogādāt galamērķī un ja Tu nenonāc galamērķī divu
stundu laikā kopš paredzēts Tev tur ierasties, Tev pienākas kompensācija
250-600 eiro apmērā (vai 200% apmērā no biļetes cenas, ceļojot ASV).
Arī tad, ja aviokompānija Tevi nogādā galamērķī, bet vēlāk nekā divas
stundas, Tev tāpat pienākas kompensācija! Tās apmērs jārēķina raugoties
pēc ceļojuma garuma kilometros. Ja Tu brīvprātīgi piekrīti lidot ar
vēlāku lidojumu, kompensācija nepienākas. Tāpat kompensācija nepienākas,
ja piekrīti atteikties no kompensācijas dažādu apstākļu dēļ (piemēram,
aviokompānija piedāvā lidojumu, ja atteiksies no kompensācijas). Tomēr,
ja esi iegādājies vairākus lidojumus, kompensācija tiks veikta tikai par
pirmo lidojumu, nevis visiem.
Kad aviokompānijas dēļ nokavē savu savienojošo lidojumu
Ja
savienojošo lidojumu esi pircis pie vienas kompānijas, netiekot uz otru
lidojumu, aviokompānijas pienākums ir Tevi nogādāt līdz galam.
Piemēram, ja lido virzienā Budapešta – Helsinki caur Rīgu, bet Budapeštas
lidojums aizkavējas par 30 minūtēm un Tu nokavē lidojumu uz Helsinkiem
no Rīgas, Tevi tāpat ir jānogādā līdz Helsinkiem. Tomēr, ja esi pircis
lidojumus atsevišķi, tad aviokompānija, ja nogādā Tevi ar stundas un
piecdesmit minūšu nokavēšanos Rīgā, neko nav Tev parādā.
Ja aviokompānija pazaudē Tavu bagāžu
Viens
no statistikas rādītājiem, ar ko aviokompānijas lielās, ir to bagāžas
nozaudēšanas procents. Jo tas ir mazāks, jo aviokompānija labāka. Tomēr
vienmēr būs situācijas, kad bagāža tiek nozaudēta. Ja tā ir nosūtīta uz
citu lidojumu, aviokompānija mēģinās to atgriezt Tev pēc iespējas ātrāk.
Vienmēr dodies un iesniedz nozaudētas bagāžas iesniegumu, aizpildot
noteiktu formu. Pēc likuma aviokompānijai ir jākompensē bagāžas saturs
noteiktā apjomā, ja tā somu neatrod 30 dienu laikā. Ja pazaudējis esi
ceļojumam svarīgus piederumus, piemēram, golfa nūjas, tad vari mēģināt
aviokompāniju pierunāt kompensēt nūju īres maksu. Atceries – vienmēr
šādās situācijās runā un neklusē.
Neaizmirsti par kompensācijām!
Ja lidojums ir atcelts, pārcelts vai vienkārši nokavējies - iespējams, Tev pienākas kompensācija 250 - 600 eiro apmērā! Vairāk informācijas Eiropas Savienības mājaslapā : http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.