Autors: Santa Bivbāne
Avots: BalticTravelnews.com/independent.co.uk
Pēdējā pusgada laikā notikušās aviokatastrofas vērsušas speciālistu uzmanību aviācijas drošības virzienā.
Salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem, 2018. gads bijis diezgan traģisks aviācijas nozarē. Arī 2019. gada pirmie trīs mēneši bijuši salīdzinoši baisi. Portāls Independent uzskaitījis
2018. gada drūmo statistiku – maijā dzīvību zaudēja 112 cilvēki, īsi pēc
lidmašīnas pacelšanās no Havanas lidostas Kubā. Martā bojā gāja 49 no 71
lidmašīnā esošajiem cilvēkiem, kas devās ceļā no Katmandu lidostas.
Irānas iekšzemes lidojumā aviokatastrofā boja gāja 66 cilvēki, bet pirmā
2018. gada aviokatastrofa notika Krievijā, Maskavas dienvidos, kad bojā
gāja 71 cilvēks.
Reklāma
Portāls Independent uzskaita bīstamākās aviosabiedrības un valstis, kurās visbiežāk notikušas aviokatastrofas
Par
laimi, lidmašīnu katastrofas notiek salīdzinoši retāk, kā tas ir ar
citiem pārvietošanās transportlīdzekļiem. Statistika norāda, ka dzīvojam
drošākajā laikā, ja runa ir par komerciālajiem avioreisiem. Bet kopumā
aviokompānijas tiek vērtētas pēc to drošības kritērijiem, un tos ir
vērts analizēt.
Salīdzinoši biežāk aviokatastrofas notiek
iekšzemes lidojumos, jo tajos, diemžēl, visai bieži tiek izmantoti
vecāki lidmašīnu modeļi, kas pats par sevi nav risks, tomēr to apkopei
visai bieži nepieciešami lieli finansiālie līdzekļi un pasaules
nabadzīgākajām valstīm tie bieži vien neatrodas un ir grūti ievērot
visus drošības standartus.
Eiropas Savienībai (ES) ir izveidots aizliegto aviokompāniju saraksts,
kurām liegts šķērsot ES gaisa telpu, jo pastāv bažas par to drošības
pārraudzību. Aizliegto lidsabiedrību sarakstā atrodamas Afganistānas,
Angolas, Kongo, Kongo Demokrātiskās Republikas, Džibutijas, Ekvatoriālās
Gvinejas, Eritrejas, Gabonas, Kirgizstānas, Libērijas, Lībijas,
Nepālas, Santomes un Prinsipi, Sjerraleones un Sudānas valstu
lidsabiedrības. Izņēmums ir viena aviokompānija no Angolas un divas – no
Gabonas – tās, saskaņā ar stingriem ierobežojumiem un nosacījumiem
drīkst šķērsot Eiropas Savienības gaisa telpu.
Īpašu problēmu dēļ
Eiropas savienībā aizliegtas arī sešas citu valstu aviosabiedrības:
Venecuēlas "Avior Airlines", Irānas "Aseman Airlines", Irākas "Airways",
Surinamas "Blue Wing Airlines", Nigērijas "Med-View Airlines" un "Air
Zimbabwe".
Kuras ir pasaulē drošākās lidsabiedrības?
Pēc
statistikas datiem, lielākā daļa no drošāko aviokompāniju saraksta
atrodas Lielbritānijā. Pēdējā aviokatastrofa, kurā tikusi iesaistīta
kāda no Lielbritānijas lidsabiedrībām, bijusi Kegvēras nelaime pirms
teju 30 gadiem. "British Airways" nav bijis neviens nelaimes gadījums
kopš 1986. gada.
Ja jāmin lidsabiedrība, kuras pastāvēšanas
vēsturē nav bijis neviens nāves gadījums, kas saistīts ar
aviokatastrofu, līderis šajā ziņā ir "Ryanair", bet kā otra drošākā ir
minēta aviokompānija "easyJet".
Kura ir drošākā sēdvieta lidmašīnā?
Viss,
protams, atkarīgs no avārijas veida un taisnība ir tiem, kas saka –
tāda drošākā vieta katastrofas gadījuma nemaz nepastāv. Un tomēr -
izdzīvošanas iespējas palielina tas, ja pasažieris zina, kur iet un kā
rīkoties avārijas gadījumā. Ja tuvākā izeja ir bloķēta, ir jāapzinās,
kur ir nākamā tuvākā izeja. Pētnieki izpētījuši 17 nelaimes gadījumus,
sākot no 1980. gada, analizējot pasažieru sēdvietu izvietojumapozīcijas.
Viņi secinājuši, ka drošākās vietas ir lidmašīnas aizmugurē, sēdvietā,
kas atrodas pa vidu starp loga un ejas sēdvietām. Tieši šajās vietās
proborcionālibijuši vismazāk cietušo - 28 % .
Visaugstākais
mirstības līmenis aviokatastrofās bijis tiem, kas sēdējuši pie
lidmašīnas spārniem - tie ir 44 %. Tas, visticamāk, ir degvielas tvertņu
eksplozijas dēļ.
Kā pašam vairot drošības sajūtu lidojuma laikā un novērst riskus avārijas rašanās gadījumos?
Noklausieties
drošības instrukciju – pat ja to esat dzirdējuši jau neskaitāmas reizes
un uzskatāt to par lieku formalitāti. Tomēr tā var glābt dzīvību.
Instrukcija allaž izskaidro, kā rīkoties lidmašīnas avārijas gadījumā un
ir vērts pievērst uzmanību ik sīkākajai detaļai.
Jau ziņojām, ka, Eiropas Aviācijas drošības aģentūra (EASA) pieņēma lēmumu no 2019. gada 12. marta apturēt visu gaisa kuģu Boeing 737 MAX darbību Eiropā. Tieši šis ASV lidmašīnu ražotāja "Boeing" modelis traģiski avarēja Etiopijā un Indonēzijā.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.