Foto: refundor.com/ Pexels.com
Autors: Kaspars Misiņš
Avots: Refundor.com
Jā, aviokompānijām šobrīd ir ļoti grūti laiki. Tāpat kā tūrisma nozarei kopumā. Lielākā daļa lidojumu ir atcelti. Ļoti daudzas valstis ir slēgušas savas robežas. Neviens nekur neceļo un nevar ceļot, tāpat arī nav skaidrs, kad situācija normalizēsies.
Ko darīt, ja Tu esi iegādājies lidojumu? Kādas ir Tavas tiesības, ja lidojums ir atcelts?
Reklāma
Uz šiem jautājumiem atbildēs Refundor. Šis latviešu uzņēmums specializējas aviopasažieru tiesību jautājumos. Ikdienā Refundor speciālisti palīdz ceļotājiem no visas pasaules iegūt kompensāciju no aviokompānijām lidojuma kavējuma un atcelšanas gadījumos.
Tas var likties sarežģīti, taču Eiropas Savienības noteikumi ir ļoti konkrēti.
Tātad - par visu pēc kārtas.
1. Naudas atgriešana "ārkārtējos apstākļos"
Jā, ir izņēmumi, taču vairumā gadījumi viss ir ļoti vienkārši.
Pašreizējā situācija Eiropā un pasaulē, kad lidojumi ir atcelti tāpēc, ka valstis ir slēgušas robežas, ir uzskatāma par “ārkārtējiem apstākļiem”.
Ja aviokompānija atceļ lidojumu, tai ir jāpiedāvā saviem klientiem izvēle starp jaunu lidojumu un naudas atmaksu. Ja klients izvēlas naudu, aviokompānijai ir jāatgriež samaksātā nauda. Neatkarīgi no lidojuma atcelšanas iemesla. Turklāt naudas izmaksa ir jāveic 7 dienu laikā. Tas attiecas arī uz ārkārtas apstākļiem.
Tā ir noteikts ES Regulā 261/2004.
Aviokompānija drīkst piedāvāt kuponus.
Tomēr, ja klients prasa naudu, aviokompānijai ir jāmaksā nauda.
Ja tā ir Eiropas aviokompānija, tas attiecas uz visiem lidojumiem. Ja tā ir ārpus Eiropas Savienības reģistrēta aviokompānija, šie noteikumi ir spēkā tikai lidojumiem ES ietvaros un no ES uz citām valstīm. Tas attiecas arī uz čarterlidojumiem.
2. Kā saņemt šo naudu?
Lai pieprasītu naudas izmaksu, ir jāsazinās ar savu aviokompāniju.
Te ir arī attiecīgie punkti no regulas, uz kuriem atsaukties, sazinoties ar aviokompānijām un pieprasot naudas izmaksu:
Article 5
Cancellation
1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall: (a) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8
Article 8
Right to reimbursement or re-routing
1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered the choice between: (a) - reimbursement within seven days (b) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity;
Atcelta lidojuma kompensācija šajos gadījumos nepienākas.
3. Ko darīt, ja lidojums vēl nav atcelts?
Tādā gadījumā viss ir atkarīgs no aviokompānijas.
Ja runājam par šī brīža situāciju, kad pasaule ir burtiski apstājusies Covid-19 dēļ, daudzas aviokompānijas šobrīd piedāvā bezmaksas mainīt lidojuma datumus uz citiem, vai pat bezmaksas mainīt lidojuma galamērķi. Ja vairs nevēlies lidot, izvēlies to, kas Tev der vislabāk. Kamēr lidojums nav atcelts, tā ir vienīgā iespēja.
Vai - pagaidi kamēr lidojums tiek atcelts, un piesakies naudas izmaksai.
Tev ir tiesības saņemt samaksāto naudu.
Tu vari darīt tā, kā tas ir labāk aviokompānijai.
Tu vari izvēlēties samainīt lidojuma datumus. Tu vari samainīt lidojuma galamērķi, ja ir tāda iespēja. Tu vari piekrist piedāvājumam aviobiļeti samainīt pret lidojuma kuponu izmantošanai vēlāk. Tie ir daži no veidiem, kā šajos laikos Tu vari atbalstīt aviokompānijas un tūrisma nozari kopumā. Tā ir katra no mums brīva izvēle.
Taču Tev tāpat ir arī tiesības saņemt samaksāto naudu. Ja tas ir tas, ko Tu gribi.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.