Autors: Laura Audariņa
Avots: Riga-airport.com
Pavasara izskaņā Norvēģijas pilsētā Bergenā norisinājās kārtējais aviācijas maršrutu attīstības forums Routes Europe 2022, kas pulcēja 1100 delegātus no visas pasaules. Šādos un līdzīgos forumos un kontaktbiržās tiekas lidostu un aviokompāniju pārstāvji – maršrutu attīstītāji un plānotāji, lai runātu par jaunu lidojumu maršrutu atklāšanu un esošo maršrutu sniegumu. Gan lidostas, gan aviokompānijas vēlas piedāvāt pasažieriem jaunas iespējas avioceļojumiem un maksimāli aizpildīt plānotos lidojumus. Šādi forumi ir iespēja satikties abām ieinteresētajām pusēm, tāpēc tā ir neatņemama mūsu darba daļa, pauž Lidostas “Rīga” aviācijas maršrutu attīstības vadītāja Laura Audariņa.
Paralēli kontaktbiržai, kurā lidostas tiekas gan ar aviokompāniju, gan citu lidostu pārstāvjiem, arī Bergenā notika nozares aktualitāšu paneļdiskusijas un prezentācijas. Pandēmijas laikā šādi starptautiski forumi bija atcelti un aktuālākā sarunu tēma profesionāļiem bija ceļošanas ierobežojumi, prasības un mēģinājumi tās salāgot, lai iespējami mīkstinātu pandēmijas ietekmi.
Reklāma
Tagad, kad pandēmija ir atkāpusies un aviācijas nozarē notiek atkopšanās, aktualitātes Eiropā ir mainījušās.
• Lai arī pašlaik vasaras ceļojumu pieprasījums ir ļoti augsts un ceļotāji izmanto iespēju brīvi doties atpūtas braucienos, pieaugošā inflācija un izmaksu pieaugums Eiropā rada bažas par pieprasījumu gaidāmajā ziemas sezonā. Tiek diskutēts par izaicinājumiem saistībā ar lidojumu maršrutu izmaiņām slēgto gaisa telpu dēļ, kā arī karadarbības tuvuma ietekmi uz ceļojumu galamērķa izvēli.
• Arvien aktuālāks kļūst jautājums par ilgtspējīgas aviācijas degvielas izmantošanu (SAF, sustianable aviation fuel), lai mazinātu gaisa kuģu emisijas un sasniegtu kopīgi izvirzīto mērķi līdz 2030. gadam samazināt emisijas vismaz par 55 %. Īpaši Skandināvijas lidostas aktualizējušas tēmu un dalās ar plāniem elektrisko lidaparātu izmantošanā un piemērotas infrastruktūras izveidē, lai veicinātu to plašāku lietojumu.
• Jau pavasarī Starptautiskā lidostu padome (ACI) un Lidostu pakalpojumu asociācija (ASA) kopīgā paziņojumā norādīja: lai gan pasažieru aviopārvadājumu apjoms joprojām ir zemāks par pirmspandēmijas līmeni, daudzās lidostās novērojamas ļoti izteiktas maksimumstundas, tāpēc lielākajos aviosatiksmes mezglos gan lidostām, gan virszemes pakalpojumu sniedzējiem nav vienkārši tikt galā ar ievērojamo gaisa pārvadājumu apjomu pieaugumu. Darbaspēka trūkums, kas vērojams daudzās Eiropas lidostās, bet visizteiktāk Lielbritānijā, Nīderlandē, liek pārvadātājiem atcelt daudzus plānotos lidojumus. Jauno darbinieku pieņemšanas process gan aviokompānijās, gan lidostās aizņem salīdzinoši ilgu laiku. Tā kā pandēmijas laikā daudziem darbs tika uzteikts, tad tagad ir grūtības nokomplektēt darbaspēku atbilstoši straujajai lidojumu pieprasījuma izaugsmei.
Lidostā “Rīga” nepieciešamību pēc darbiniekiem ietekmēja gan pasažieru un lidojumu skaita pieaugums, gan darbības paplašināšana, pārņemot “airBaltic” virszemes apkalpošanu. Esam savlaicīgi gatavojušies šai situācijai un pat pārsnieguši pirmspandēmijas darbinieku skaitu, un pašlaik lidostā strādā vairāk kā 1300 darbinieku.
Lidostu konkurence par pārvadātāju piesaisti ir ļoti augsta. Sarunās ar pārvadātājiem arvien aktuāls ir finansiāla atbalsta jautājums lidojumu uzsākšanai. Lai arī lidosta “Rīga” piedāvā aviopārvadātājiem konkurētspējīgākās lidostu maksas reģionā, aviokompānijas arvien meklē finansiālu atbalstu no galamērķa mārketinga organizācijām. Pārvadātāji sagaida, ka organizācijas, kuras atbild par ienākošā tūrisma plūsmas veicināšanu, ir ieinteresētas jaunu maršrutu attīstībā un finansiāli atbalsta pārvadātājus sākuma stadijā veicot kopīgas galamērķa mārketinga aktivitātes ārvalstīs, lai veicinātu pieprasījumu.
Mēs lepojamies, ka lidosta “Rīga” piedāvā ceļotājiem plašāko galamērķu tīklu Baltijā. Tomēr arī mums arvien ir virzieni, kur vēlamies redzēt jaunus tiešos lidojumus vai lidojumu biežuma pieaugumu. Tas ir darbs ilgtermiņā, un tieši tādēļ mēs uzturam regulāru saziņu ar aviopārvadātājiem, lai lidosta “Rīga” būtu primārās izvēles lidosta lidojumu tīkla paplašināšanā.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.