Autors: Dāvids Krišs Perunovs
Avots: BalticTravelnews.com/Euronews.com
Pēdējie divi gadi Covid-19 ēnā bija smags laiks ceļojumiem ar lidmašīnu. Vairāku mēnešu garumā atcēla lidojumus, noteica ierobežojumus. Līdz ar to došanās uz ārzemēm kļuva gandrīz neiespējama.
Pašlaik aviopasažieru skaits pieaug. Taču aviācijas nozares atdzimšana sagādājusi veselu lērumu grūtību.
Reklāma
Darbinieku skaita samazināšana līdz ar Covid-19 pandēmiju novedusi palikušos pilotus, lidostu darbiniekus un stjuartus līdz teju vai spēku izsīkumam, jo viņi spiesti apmierināt pieaugošo pieprasījumus. Turklāt aviācijas nozares darbinieki spiesti no jauna apgūt prasmi darīt savu darbu, ko iepriekš nebija darījuši divus gadus.
Iepriekš minētais radījis bažas par lidojumu drošību pēc pandēmijas.
Kāpēc ceļotāji raizējas par lidojumu drošību pēc pandēmijas?
COVID-19 radīja ievērojamus zaudējumus aviācijas nozarē. 2019. gadā 4,5 miljardi pasažieru lidoja ar komerclidsabiedrībām. 2021. gadā vien 1,8 miljardi pasažieru izmantoja komerclidsabiedrību pakalpojumus. Vairākus aviācijas nozares darbiniekus no darba pienākumiem atbrīvoja no darba uz laiku vai vispār.
Pēc tam, kad Covid-19 ierobežojumus atcēla, ceļošana kļuva aizvien iespējamāka. Cilvēki vēlējās doties brīvdienās, kuras palaida garām pandēmijas dēļ.
Grūtības darbinieku skaita samazināšanas dēļ radījušas spriedzi un spēku izsīkumu lidsabiedrību un lidostu darbinieku vidū.
Vai pilotiem sāk trūkt iemaņu?
Eiropas Savienības Aviācijas drošības aģentūra padziļināti apzina situāciju. Daži atgadījumi jau piesaistījuši plašsaziņas līdzekļu uzmanību.
Jūnijā divi lidsabiedrības “Air France” piloti nokļuva zem lupas pēc savstarpēja kautiņa pilotu kabīnē lidojuma pāri Āfrikai. Francijas varas iestādes pēc atgadījuma sagatavoja ziņojumu, aicinādamas ieviest stingrākus drošības noteikumus.
Cits atgadījums notika 2020. gada decembrī “Air France” lidojumā no Kongo Demokrātiskās Republikas uz Parīzi – proti, degvielas noplūde. Piloti mainīja lidojuma virzienu, bet neizslēdza dzinēju un nenolaidās pēc iespējas ātrāk, kā pēc noteikumiem būtu šajā gadījumā jārīkojas. Šāds atgadījums citreiz būtu izraisījis lidmašīnas aizdegšanos.
Varas iestāžu ziņojumā secināts, ka atsevišķiem “Air France” pilotiem trūkst nepieciešamās darba disciplīnas šādos atgadījumos.
Tikmēr Mančestras lidostā kapteiņa palīga iekavēto apmācību un zināšanu trūkuma dēļ lidmašīnas aste sadūrās ar skrejceļu, vēstīts atbildīgās izmeklēšanas iestādes ziņojumā.
Vai aviosatiksme tik tiešām ir kļuvusi nedroša?
Lai gan daudzas oficiālās aviācijas aģentūras, tostarp Eiropas Savienības Aviācijas drošības aģentūra un Starptautiskā Gaisa transporta asociācija ir publicējusi ziņojumus lidostām un lidsabiedrībām par problēmsituācijām, lidošana kopumā nav kļuvusi mazāk droša.
Atbildīgās institūcijas vēsta, ka, lai gan aviācijas nozare ir saskārusies ar lidojumu aizkavēšanos, avioreisu plānošanas grūtībām un personāla trūkumu, šī gada vasaras ceļošanas buma laikā nav noteiktas jelkādas lidojumu drošības problēmas.
Aviācijas nozares lietpratēji ātri vien saprata, kā personālam labāk rīkoties izdegšanas un spriedzes gadījumā pēcpandēmijas apstākļos. Marks Sērls, Starptautiskās Gaisa transporta asociācijas lidojumu drošības daļas vadītājs, teic – tiklīdz gaisa satiksme sāka atgūties, asociācija tās biedriem publicēja izsvērtas lidojumu drošības vadlīnijas.
Jā, aviācijas nozare saskārās ar pandēmijas un komerclidojumu atsākšanas izaicinājumiem, bet asociācija rīkojās – piebilst Sērls.
Protams, arī lidostās vasaras ceļojumu buma laikā ir bijušas garas rindas lidostās un lidojumu kavējumi, bet galu galā lidostas darbinieku trūkums nav nelabvēlīgi ietekmējis drošību lidojumu laikā.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.