Autors: Kristiāna Valbe-Uzrauga
Avots: Balcia.com
Pēdējo divu gadu pieredze liecina, ka daudzas lidostas nespēj laikus apkalpot lielo ceļotāju skaitu. Aizkavētu vai atceltu lidojumu dēļ daudziem jāmaina ceļojuma plāni, kas ir īpaši riskanti, ja galamērķi plānots sasniegt ar vairāku lidojumu starpniecību. Apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmuma “Balcia” viceprezidents Reinis Bērzkalns dalās noderīgos padomos par to kā rīkoties, ja plānotais avioreiss kavējas vai tiek atcelts, un kāda veida kompensāciju iespējams saņemt no aviokompānijām un apdrošināšanas uzņēmumiem.
“Avionozare ir viena no tām industrijām, kas pandēmijas laikā cieta visvairāk. Atjaunojoties iespējai ceļot, iedzīvotāji steidz šo iespēju izmantot, taču lidostām un aviokompānijām ir grūti atgūt pandēmijas gados zaudēto personālu un jaudu. Īpaši jūtams tas ir atvaļinājumu un skolēnu brīvlaiku laikā, kad daudzi eiropieši nolemj atpūsties, izvēloties tālākus galamērķus. Saskaroties ar avioreisa būtisku aizkavēšanos vai atcelšanu, ceļotājs var vērsties gan pie sava apdrošinātāja, gan aviokompānijas,” stāsta “Balcia” viceprezidents Reinis Bērzkalns.
Reklāma
Atcelts vai aizkavējies lidojums – jāvēršas aviokompānijā
Saskaņā ar Eiropas Savienības noteikumiem par aviopasažieru tiesībām, klientam ir tiesības saņemt kompensāciju, ja avioreiss kavējas vairāk nekā trīs stundas, un aizkavēšanās nav saistīta ar ārkārtējiem apstākļiem, piemēram, drošības apdraudējumiem, politisku nestabilitāti u.tml. Tomēr jāatceras, ka kavējumu laiku rēķina, salīdzinot reālo ielidošanu ar oficiāli plānoto, nevis izlidošanas laiku. Reālo ielidošanas laiku var noskaidrot lidostu mājaslapās.
Ja lidojumu atceļ, klients var pieprasīt pilnu atmaksu no aviokompānijas par visām neizmantotajām biļetes daļām vai lūgt nodrošināt lidojumu uz galamērķi ar citu reisu. Dažas aviokompānijas nodrošina kompensāciju arī par citām ar lidojuma atcelšanu saistītām neērtībām. Gadījumos, kad lidojuma atcelšana saistīta ar force major apstākļiem, kurus aviokompānija nevar ietekmēt, piemēram, ekstremāliem laikapstākļiem, diemžēl kompensāciju saņemt nebūs iespējams.
Ja lidojumu atceļ jau pēc reģistrēšanās lidostā, kompensācijas apjoms būs lielāks, piemēram, izdevumi par naktsmītni, ja nav iespējams atgriezties mājās, nogādāšana līdz viesnīcai, maltītes un izdevumi par telefonisku saziņu. Ja tas netiek nodrošināts uz vietas, ir jāsaglabā čeki par izdevumiem, lai atmaksu par izdevumiem pieprasītu vēlāk.
Dubultai drošībai – apdrošināšana ar papildu riskiem
Lai, mainoties ceļojuma plāniem, saņemtu daudz plašāku atbalstu, eksperts iesaka iegādāties arī ceļojumu apdrošināšanu, kas būs kā drošības buferis, ja sastapsieties ar ceļojuma plānu maiņu gan personisku iemeslu, gan lidojuma aizkavēšanās vai atcelšanas dēļ. Apdrošināšanas apmērs būs atkarīgs no polises seguma, un katrai apdrošināšanas kompānijai tas var atšķirties. Ceļojumu apdrošināšanas pamata riskos parasti ietilpst kompensācija par medicīnisko palīdzību, zobārsta pakalpojumiem, nelaimes gadījumiem un repatriāciju, taču tā var ietvert arī dažādus papildu riskus, piemēram, ceļojuma izmaiņas vai nokavētu tranzītu. “Novērojam, ka ceļotāji aizvien biežāk izvēlas papildus apdrošināt tieši bagāžu, tādēļ klientiem iespējams izvēlēties bagāžas apdrošināšanas segumu sākot no 500 līdz pat 2000 eiro,” skaidro R. Bērzkalns.
Ceļojuma apdrošināšanas polisē, kurā iekļauti ceļojuma izmaiņu riski, tiks segti naktsmītņu izdevumi, ja avioreiss aizkavējies vai atcelts pilnībā. Ja reiss aizkavējas ilgāk par divām stundām vai lidojums neplānoti atcelts, “Balcia” kompensē arī klientiem radušos papildu izdevumus par ēdienreizēm ārvalsts lidostas teritorijā un transporta pakalpojumiem no lidostas līdz viesnīcai un atpakaļ.
Apdrošinātājs kompensēs izdevumus arī par atceltu vai neplānoti pārtrauktu ceļojumu, kas radies personisku iemeslu dēļ, piemēram, apdrošinātā persona ir saslimusi, iestājusies tuvinieka nāve, nozaudēti ceļošanas dokumenti u.c. Nebūs jāraizējas arī par naktsmītnēm, par kurām jau veikta samaksa un naudu nav iespējams atgūt, taču noteikti jāpārbauda iekļautie kompensācijas limiti.
Diemžēl gan aviokompānijas, gan apdrošinātājs var atteikt segt zaudējumus, ja notiek oficiāli pieteikts streiks lidostās. “Ņemot vērā augto inflāciju, kas smagāk vai vieglāk skārusi teju visas Eiropas valstis, arvien biežāk lidostās notiek darbinieku streiki, protestējot pret zemajām algām. Nav pieejami oficiāli dati, bet “Eurocontrol” aplēses liecina, ka dienā, kad kādā no Eiropas lielajām lidostām notiek streiks, tiek ietekmēts katrs trešais lidojums kontinentā,” informē R. Bērzkalns.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.