Autors: Kostas Baubinas
Avots: Protonb2b.com
No jūnija līdz augustam no lidostas "Rīga" aptuveni 90 jeb 0,6% no visiem lidojumiem būtiski aizkavējās vai tika atcelti. Kopējā iespējamā kompensācija visiem pasažieriem šajos reisos sasniedz vismaz 3,3 miljonus eiro, liecina lidojumu kompensāciju pārvaldības kompānijas "Skycop" aplēses.
Piesardzīgi pieņemot, ka katrā reisā varētu būt bijuši 150 pasažieri un ka minimālā kompensācija varētu būt 250 eiro, aviokompānijas tikai šajā vasaras sezonā vien Latvijas ceļotājiem ir parādā vismaz 3,3 miljonus eiro. Turklāt šie dati ir tikai par reisiem, kas izlido no Latvijas. Tāpēc "Skycop" aplēses liecina, ka, rēķinot arī atgriešanos no ārzemēm, aviokompānijas ceļotājiem kompensācijās varētu būt parādā pat divas līdz trīs reizes vairāk – līdz pat 10 miljoniem eiro.
Reklāma
"Skycop" advokāts Nerijus Zaļeckas (Nerijus Zaleckas) norāda, ka aviokompānijas arvien iegulda visai maz pūļu, lai informētu pasažierus par viņu tiesībām uz kompensāciju vai piedāvātu to brīvprātīgi. Līdz ar to pasažieri, kuri cenšas iegūt kompensāciju, ir spiesti orientēties sarežģīti veidotās aviokompāniju mājaslapās vai vērsties pie starpniekiem, lai vienkāršotu šo izaicinājumu.
"Nav kvalitatīvu datu par reālo to pasažieru skaitu, kuri pieprasa kompensāciju, bet, spriežot pēc pieredzes un sarunām ar nozares uzņēmumiem, mēs pieļaujam, ka kompensāciju no aviokompānijām vai starpniekiem pieprasa ne vairāk kā trešdaļa cietušo ceļotāju. Citiem vārdiem sakot, šovasar vien latvieši, iespējams, "uzdāvinās" aviokompānijām pāris miljonus eiro," norāda N. Zaļeckas.
Tāpēc viņš aicina ceļotājus izmantot savas tiesības un atgādina, ka saskaņā ar EU261 regulu pasažieriem pienākas kompensācija par ievērojamu kavēšanos. Regula attiecas uz izlidojošiem reisiem no Eiropas Savienības lidostām (neatkarīgi no aviosabiedrības izcelsmes valsts) un ielidošanu Eiropas Savienības lidostās, ja reisu veic Eiropas Savienībā reģistrēta aviosabiedrība. Ja lidojums galamērķī nonāk ar vairāk nekā trīs stundu nokavēšanos, atkarībā no lidojuma attāluma pasažieriem ir tiesības saņemt kompensāciju no 250 līdz 600 eiro – jo tālāks galamērķis, jo lielāka kompensācija. Tāpat pasažieriem pienākas kompensācija par atceltiem reisiem, neparedzētiem transporta vai izmitināšanas izdevumiem, kā arī nozaudētu bagāžu.
No Latvijas lidojošās aviokompānijas šovasar salīdzinājumā ar pagājušo gadu bija punktuālākas: no 2023. gada jūnija līdz augustam 1% no visiem lidojumiem no lidostas "Rīga" tika aizkavēti vai atcelti tādā apmērā, lai varētu pretendēt uz kompensāciju. Salīdzinot ar citām Eiropas lidostām, Rīgas un citās Baltijas valstu lidostās ir samērā maz reisu, kas kavējas ilgāk par trim stundām, vai tiek atcelti. Šovasar to reisu īpatsvars, kuru pasažieri varētu kvalificēties kompensācijai par aizkavētu vai atceltu lidojumu, Lietuvā bija 0,8%, Latvijā 0,6%, bet Igaunijā – 0,7%. Salīdzinājumam: Spānijā šādu reisu bija aptuveni 1,5%, bet Francijā un Itālijā – gandrīz 2%.
Apkopotā statistika attiecas tikai uz kavējumiem, kas atbilst EU261 regulai. "Skycop" izceļ, ka dati gan par punktuālākajām aviokompānijām un lidostām, gan biežākajām kavētajām, kas bieži redzami internetā, parasti ietver arī kavēšanos, kas ir īsāka par trim stundām un līdz ar to nevar pretendēt uz kompensāciju.
Par "Skycop"
"Skycop" ir 2017. gadā dibināts Eiropas lidojumu kompensāciju pārvaldības uzņēmums. Uzņēmuma galvenais birojs atrodas Viļņā, Lietuvā. Katru mēnesi uzņēmuma tīmekļvietnē pasažieri iesniedz desmitiem tūkstošus pieprasījumus par kompensāciju saistībā ar lidojuma kavēšanos vai atcelšanu. Uzņēmums darbojas pēc biznesa modeļa, kur tas iekasē komisijas maksu par pakalpojumiem tikai tādā gadījumā, ja pasažieris ir saņēmis kompensāciju.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.