Foto: Youtube.com ekrānšāviņš
Autors: Jānis Pēteris Bērziņš
Avots: BalticTravelnews.com/Nupost.com
2025. gada 18. oktobrī “Air China” reiss, kas devās no Hanjdžou uz Seulu, bija spiests veikt ārkārtas nosēšanos Šanhajā pēc tam, kad pasažiera rokas bagāžā esošais litija akumulators aizdegās, izraisot ugunsgrēku salonā un biezus dūmus, vēsta “New York Post”.
Ugunsgrēks izcēlās reisā CA139, kas plkst. 9:47 no rīta pēc vietējā laika pacēlās no Hanjdžou Sjaošaņas starptautiskās lidostas ar 160 pasažieriem un apkalpes locekļiem uz borta, ceļā uz Inčonas lidostu Dienvidkorejā.
Saskaņā ar “Air China” paziņojumu platformā “Weibo”, “pasažiera rokas bagāžā, kas glabājās virsējos plauktos, litija akumulators spontāni aizdedzies.” Apkalpe nekavējoties reaģējusi, un neviens nav cietis.
Reklāma

Lidmašīna novirzīta uz Šanhajas Pudunas starptautisko lidostu, lai nodrošinātu lidojuma drošību.
Sociālajos tīklos publicētie video liecina, ka no bagāžas plaukta izplūda liesmas un biezs dūmu mākonis, kamēr satriektie pasažieri kliedza pēc palīdzības. Divas stjuartes ar ugunsdzēšamajiem aparātiem skrēja pa eju, kamēr citas aicināja pasažierus palikt savās vietās.
Aculiecinieki ziņoja, ka pirms liesmu izcelšanās bija dzirdams sprādzienam līdzīgs troksnis, un pēc tam no plaukta sākušas lauzties liesmas. Internetā publicētajos attēlos redzams apdegušais griestu oderējums virs vairākām sēdekļu rindām.
Lidaparāts droši nolaidās Šanhajā ap plkst. 11:00, liecina Flightradar24 dati. Pasažierus uz Seulu tālāk nogādāja rezerves lidmašīna. “Air China” apliecināja, ka nav ziņots par traumām un lidmašīnai nav strukturālu bojājumu.
Pasažieri aprakstīja vairākas minūtes ilgu haosu un apjukumu, kamēr apkalpe dzēsa ugunsgrēku. Vietējie mediji vēsta, ka aizdegšanās iemesls, visticamāk, bijis portatīvais uzlādes bloks (power bank), taču tā zīmols un ražotājs pagaidām nav zināmi.
Šis incidents ir jaunākais no vairākiem šogad Āzijas aviācijā notikušajiem gadījumiem, kas saistīti ar litija bateriju aizdegšanos.
• Maijā “China Southern Airlines” lidmašīna atgriezās Hanjdžou 15 minūtes pēc pacelšanās, kad pasažiera kameras akumulators sāka dūmot.
• Janvārī Dienvidkorejas amatpersonas paziņoja, ka “Air Busan” reisā ugunsgrēku izraisījis rezerves akumulators, un vieglus ievainojumus guva septiņi cilvēki.
Aviācijas iestādes visā pasaulē brīdina, ka litija jonu baterijas var piedzīvot tā saukto “termālo izjukšanu” – pašuzsildošu reakciju, kas var novest pie eksplozijas, ja akumulators tiek bojāts, pārkarsēts vai pārlādēts.
Tāpēc lielākā daļa lidsabiedrību aizliedz litija bateriju pārvadāšanu reģistrētajā bagāžā, atļaujot tās tikai rokas bagāžā noteiktos drošības ierobežojumos.
Ķīna šovasar vēl vairāk pastiprināja drošības noteikumus – no 28. jūnija lidojumos aizliegts ienest powerbank ierīces bez sertificētām drošības marķējuma zīmēm vai modeļus, kas atzīti par bīstamiem.
Savukārt Honkongas Civilās aviācijas pārvalde aizliegusi šādas ierīces glabāt virsējos plauktos, nosakot, ka tām jāatrodas zem sēdekļiem vai sēdekļu kabatās, lai novērstu līdzīgus incidentus nākotnē.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.