Autors: Kristīne Indriksone
Avots: BalticTravelnews.com/Sueddeutsche.de//Web.de
Turpmāk lidsabiedrībām būs jāizmaksā kompensācija pasažieriem, kuru lidojumi aizkavējušies par vairāk nekā trīs stundām. Minimālais kompensācijas apjoms būs 250 eiro, tā lēmusi Eiropas Kopienu tiesa 19.11.2009 Luksemburgā. Šāds lēmums ievērojami stiprina pasažieru tiesības, jo līdz šim pieprasīt naudas kompensāciju varēja tikai anulēta lidojuma gadījumā – kad lidsabiedrība nesniedza pasažieriem solītos pakalpojumus.
Vadoties pēc Eiropas tiesnešu teiktā, tagad ceļotājiem pienāksies atlīdzība par zaudēto laiku, kas bieži ir tik ilgs, ka pielīdzināms lidojuma anulēšanai. Tikai tad, ja kavēšanās notiek no lidsabiedrības neatkarīgu apstākļu dēļ, tiesības uz kompensāciju nepastāv.
Ar šo lēmumu Eiropas augstākā tiesa paplašina tās pasažieru tiesības, kas jau bijušas noteiktas ar šobrīd spēkā esošajiem noteikumiem par atlīdzības un atbalsta sniegšanu lidmašīnu pasažieriem – ka pasažieriem pienākas kompensācija par atceltiem lidojumiem.
Kompensācijas apjoms būs atkarīgs no lidojumu attālumiem. Par novēlojušos lidojumu uz galamērķi, kas atrodas attālumā līdz 1500 kilometriem, pienāksies 250 eiro kompensācija. Par atceltu lidojumu uz 3000 km attālu galamērķi varēs saņemt kompensāciju 400 eiro apmērā, savukārt visi novēlotie lidojumi uz tālākiem galamērķiem tiks atlīdzināti ar 600 eiro. Tiesības uz kompensāciju ir visiem Eiropas Savienības pilsoņiem.
Iemesls lēmuma pieņemšanai ir sūdzības, kas iepriekš tikušas izvirzītas pret Condor un Air France lidsabiedrībām, kuru pasažieriem uz lidojumu ir nācies gaidīt 22 un 25 stundas. 19.11.2009 arī Vācijas tiesā ticis izskatīts gadījums, kad lidojums ticis pārtraukts pēc tranzīta nosēšanās, bet pasažieri nonākuši galamērķī tikai pēc lidmašīnas nomaiņas un 30 stundas par vēlu. Lidmašīna, kas 2008. gada martā devās no Vācijas uz Maldivu salām, bet pa ceļam piestāja Apvienotajos Arābu Emirātos, tur arī palika, jo lidmašīnas apkalpes dalībniekiem nav bijušas nepieciešamās vīzas.
Iepriekš lidsabiedrībām bija jāsedz izdevumi par ēšanu un nakšņošanu, kas radās kavējumu dēļ, bet, sākot ar piecu stundu kavēšanos, tika kompensēta arī biļešu cena.
Spriedums, kas aizstāv pasažieru tiesības, izraisījis maz prieka ceļojumu un lidojumu sabiedrībās. Tās uzskata, ka sekas ir neprognozējamas. Visvairāk pret kompensāciju likumu iebildušas tādas zemo cenu lidsabiedrības kā Ryanair, jo kompensāciju apjoms ir nesalīdzināmi lielāks par zemajām biļešu cenām.
Lidsabiedrību vidū valda uzskats, ka 250 eiro soda naudas par kavēšanos ir par augstu. Vēl esot neskaidri, kā tiks izlemts, kas izraisījis lidojuma kavēšanos - lidsabiedrība vai lidosta un drošības kontrole.
Statistika par to, cik lidojumi tiešām aizkavējas par vairāk nekā trīs stundām, nav pieejama, tomēr patērētāju aptauja, ko veikusi Eiropas Lidsabiedrību asociācija (Association of European Airlines), liecina, ka 83,2% īso distanču lidojumu un aptuveni 70% garo distanču lidojumu, ko realizējušas asociācijas lidsabiedrības, ir bijuši precīzi. 1,9% īso lidojumu un 0,7% garo lidojumu tikuši atcelti, bet par tiem tikušas maksātas kompensācijas.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.