Autors: Kristīne Indriksone
Avots: BalticTravelnews.com/Sueddeutsche.de
2010. gadā otro gadu pēc kārtas palielinājies bojāgājušo skaits lidmašīnu avārijās. Gada laikā 49 avārijās bojā gājuši 829 cilvēki - 2008. gadā bojāgājušo skaits bija 766. Šādu bilanci publicējis vācu nelaimes gadījumu izpētes birojs JACDEC, kas izdod civilā gaisa transporta žurnālu Aero International. 2008. gadā civilajā gaisa satiksmē bojā gājuši 598 cilvēki.
Šogad vēlreiz pierādīts, ka Eiropa ir drošākais reģions lidojumiem visā pasaulē. Neskatoties uz lielo lidojumu blīvumu, ne Eiropā, ne Ziemeļamerikā nav bijis neviena nāvējoša nelaimes gadījuma civilajā gaisa satiksmē.
JACDEC nelaimes gadījumu bilancē tiek iekļauti tikai civilo lidmašīnu negadījumi un tas nozīmē, ka 10.04.2010 notikuši lidmašīnas katastrofa, kurā bojā gāja Polijas prezidents un 95 citi cilvēki, netiek skaitīta, jo tas bija lidojums militārā lidmašīnā. Ja nelaimes gadījumiem tiek pieskaitīta arī krievu lidmašīnas Tupolew TU-154M avārija, kam līdz šim nav noskaidroti iemesli, tad lidojumu avāriju skaits 2010. gadā palielinās uz 50, bet bojāgājušo skaits - uz 925. Statistikā netiek iekļauti cilvēki, kas gājuši bojā uz zemes pēc lidmašīnas piezemēšanās.
Neskatoties uz to, ka gaisa satiksmes nelaimes gadījumu upuru skaits ir audzis, šādu bilanci ne tuvu nevar salīdzināt ar 80. un 90. gadu statistiku, kad gadā gaisa satiksmes negadījumos vidēji gāja bojā 1100 līdz 1400 cilvēku. Pavisam šokējoša ir 1985. un 1996. gada bilance - šajos gados bojā gāja 1810 un 2272 cilvēki. Ginters Mačnigs (Günther Matschnigg), kas ilgus gadus bijis Starptautiskās gaisa transporta apvienības IATA viceprezidents, reiz teicis: "Pasažierim, kas reizi dienā dodas lidojumā, vajadzētu atrasties ceļā 4807 gadus, lai vienreiz ar to notiktu gaisa satiksmes negadījums."
2010. gads vēlreiz pierādīja, ka lidošana visbīstamākā ir tieši mazāk attīstītās valstīs un reģionos, kur ir vāja infrastruktūra. Trīs pagājušā gada smagākās gaisa satiksmes avārijas apstiprina šo pieņēmumu.
22.05.2010 Bangaloras lidostā avārijā cieta lidsabiedrības Air India Express lidmašīna Boeing 737. Avārijā bojā gāja 158 cilvēki, bet izdzīvoja astoņi. Avārijas cēlonis - lidmašīna par vēlu uzsāka pacelšanos.
145 pasažieri un seši apkalpes locekļi gāja bojā, kad 28.07.2010 desmit gadu veca Airbus A321 lidmašīna avarēja uz ziemeļiem no Islamabadas Pakistānā. Lidsabiedrības Airblue lidmašīna ļoti sliktos laikapstākļos nosēšanās mēģinājuma laikā ietriecās kalnos.
12.05.2010 avārijā cieta vien gadu veca lidsabiedrības Afriqiyah Airways lidmašīna Airbus A330-300. Avārija notika netālu no Tripoles lidostas Lībijā. Lidmašīna bija ceļā no Johannesburgas (DĀR) un mēģināja nosēsties, tomēr redzamība smilšu dēļ bija ļoti slikta. Papildus tam lidosta nebija aprīkota ar sistēmu, kas palīdz pilotiem nosēdināt lidmašīnu, parādot noteiktus datus displejā. Avārijā bojā gāja 101 cilvēks, izdzīvoja vien deviņus gadus vecs zēns.
Visvairāk nelaimes gadījumu upuru 2010. gadā bija Pakistānā (181) un Indijā (158), savukārt terorisma dēļ civilajā gaisa satiksmē cilvēki 2010. gadā bojā nav gājuši.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.