Autors: Jānis Vanags
Avots: AirBaltic
Pagājušajā nedēļā Latvijas aviokompānija airBaltic veiksmīgi realizēja videi draudzīgu parauglidojumu ar aviokompānijas lidmašīnu Bombardier Q400 NextGen Rīgas lidostas ielidošanas procedūru modernizācijas projekta AMBER (Arrival Modernization for Better Efficiency in Riga) ietvaros.
Kapteinis Pauls Cālītis, aviokompānijas airBaltic viceprezidents lidojumu vadības jautājumos: "Kā projekta AMBER vadītājs esmu īpaši lepns par šiem panākumiem, kas mūs pietuvina Eiropā pirmajiem "zaļajiem" lidojumiem ar turbopropelleru dzinēja lidmašīnām. Ir pagājuši gandrīz divi gadi kopš AMBER idejas dzimšanas, un šodien veiktais pirmais lidojums, kurā izmantotas modernas navigācijas tehnoloģijas, iezīmē mūsu pirmo nopietno sasniegumu Latvijas un Eiropas aviācijā. Turpmākajos mēnešos projekta AMBER ietvaros airBaltic sāks iekļaut šīs īpašās ielidošanas procedūras mūsu ikdienas darbībā. Mēs kā pirmie apliecināsim videi draudzīgo satelīta vadības procedūru efektivitāti un ieguvumus. Īpaši vēlamies pateikties daudzajiem airBaltic darbiniekiem, kā arī mūsu partneriem — Latvijas Gaisa satiksmei un Civilās aviācijas aģentūrai, kas palīdzēja mums gūt šos aviācijas nozarē tik nozīmīgos panākumus."
Reklāma
Šis lidojums, kas tika veikts ar vienu no airBaltic lidmašīnām Bombardier Q400s, bija Latvijā pirmais lidojums, kurā izmantota satelīta vadības (RNP) procedūra. Moderno satelīta navigācijas procedūru efektivitāti un draudzīgumu videi apliecināja īpašs demonstrācijas/izmēģinājuma lidojums, kas tika organizēts projekta AMBER ietvaros. Īpaši apmācīta komanda izlidoja piecas jaunas AMBER projektā izstrādātas lidojumu trajektorijas un pēc lidojuma ziņoja, ka visas sistēmas darbojušās nevainojami un atbilstoši sagaidāmajam rezultātām, kā arī jaunās AMBER ielidošanas trajektorijas ir ērtas reālā darbībā.
Šī gada sākumā airBaltic kopā ar saviem konsorcija partneriem Airbus Prosky (bijušais Quovadis) un Latvijas Gaisa Satiksme iniciatīvas Atlantijas sadarbspējas iniciatīva, lai samazinātu emisijas (AIRE) ietvaros sāka jaunu projektu, kura mērķis ir veikt Eiropā pirmos “zaļos” jeb videi draudzīgos lidojumus ar turbopropelleru dzinēja lidmašīnām. Projekta AMBER ietvaros Rīgas lidostā tiks izveidotas jaunas ielidošanas procedūras, kas samazinās lidojumu attālumus, uzlabos lidojumu trajektorijas, ļaujot izvairīties no apdzīvotām vietām, un samazinās trokšņu līmeni, kādam tiek pakļauti cilvēki, kā arī samazinās degvielas patēriņu un CO2 emisijas. Jaunās trajektorijas būs līdz 30 jūras jūdzēm īsākas nekā pašreizējās, un ļaus samazināt CO2 emisijas līdz 300 kg katrā Q400 lidojumā.
"Jaunās videi draudzīgās procedūras, kas tiks ieviestas un pārbaudītas lidojumos ar Bombardier Q400 NextGen turbopropelleru dzinēja lidmašīnām, varēs izmantot jebkura aviokompānija, kas nodrošina lidojumus uz Rīgu un kuras rīcībā ir atbilstoši aprīkotas lidmašīnas. Šīs procedūras būs piemērotas arī mūsu jaunajām reaktīvajām lidmašīnām Bombardier CSeries, ko sāksim izmantot 2015.gadā," piebilst kapteinis Pauls Cālītis.
Projekta AMBER sākotnējais izstrādes un simulatora izmēģinājuma posms tika īstenots 2013.gada pirmajā pusē. Piloti un gaisa satiksmes kontrolieri tika īpaši apmācīti jauno procedūru lietošanai, izmantojot reālistiskus simulatorus. Mērķis - veikt 100 izmēģinājuma lidojumus - tiks īstenots 2013.gada laikā, kā arī tiks analizēts un publicēts CO2 izmešu samazinājums, kas kalpos kā videi draudzīgo turbopropelleru dzinēja lidojumu atskaites punkts.
Projektu AMBER īsteno aviokompānija airBaltic sadarbībā ar Airbus ProSky (organizācija, kas specializējas modernu gaisa satiksmes risinājumu jomā) un Latvijas Gaisa satiksme. Projekta finansiālo atbalstu nodrošina iniciatīvas Singe European Sky gaisa satiksmes vadības izpētes programma SESAR. Ar šī projekta palīdzību programma SESAR apliecinās, ka komerciālās aviācijas nozare kopējiem spēkiem, ieskaitot reģionālo lidojumu nodrošinātājus, var mainīt un samazināt videi nodarīto kaitējumu.
airBaltic nodrošina tiešos lidojumus no Rīgas uz 60 galamērķiem. Neatkarīgi no izlidošanas vietas airBaltic piedāvā ērtus savienojumus no sava Ziemeļu tranzītmezgla Rīgā uz galamērķiem aviokompānijas maršrutu tīklā Eiropā, Skandināvijā, Krievijā, NVS un Tuvajos Austrumos.
Īsi par airBaltic:
AIR BALTIC CORPORATION (airBaltic) ir akciju sabiedrība, kas dibināta 1995. gadā. Galvenais akcionārs ir Latvijas valsts ar 99.8% akciju. airBaltic flotē ir 24 lidmašīnas: piecas Boeing 737-500, astoņas Boeing 737-300 un vienpadsmit Bombardier Q400 NextGen. Vasaras sezonā airBaltic īslaicīgi izmantos arī Boeing 757-200 lidmašīnas maršrutos, kuros ir augsts pieprasījums. airBaltic veic tiešos lidojumus no trim Baltijas valstu galvaspilsētām – Rīgas, Viļņas un Tallinas. airBaltic ir Gada aviokompānija 2009/2010 (Zelta balva) – šo balvu piešķir Eiropas Reģionālo aviokompāniju asociācija (ERA). airBaltic ir Air Transport World 2010.gada Fēniksa balvas (Phoenix Award) ieguvējs – starptautiska atzinība par izcilību uzņēmējdarbības restrukturizēšanā. airBaltic saņēma īpašu tendenču noteicēja (Pacesetter Award 2010) balvu vispasaules zemo cenu aviokompāniju apbalvojumā The Budgies World Low Cost Airline Awards par sasniegumiem hibrīdas aviokompānijas statusā. 2012. gadā Airlinetrends atzinis airBaltic par vienu no desmit inovatīvākajām aviokompānijām pasaulē.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.