Foto: Baltic Communication Partners
Autors: Baltic Communication Partners
Avots: Baltic Communication Partners
Lidaparātu ražotājs Airbus šodien nācis klajā ar jauna pētījuma datiem, kas atklāj krēsla platuma ietekmi uz kopējo komforta līmeni lidojuma laikā. Visaptverošs pētījums atklāja, ka pasažieriem, kas lidojumu pavada 18 collu platā krēslā, miega kvalitāte ir par 53% labāka, nekā tiem, kas sēdējā 17 collu platos krēslos – tāds bija lidmašīnas krēslu standarta izmērs 1950-tajos gados.
Izpēti veica Londonas Miega centrs, izmantojot polisomnogrāfijas metodi, kas fiksē vairākus ar miega kvalitāti saistītus rādītājus – smadzeņu darbību, acu, krūšu kurvja, ķermeņa, gurnu un kāju kustības.
Reklāma
"Atšķirība miega kvalitātē bija ievērojama," stāsta Londonas Miega centra eksperts, Dr. Iršāds Ebrahims (Irshaad Ebrahim). "Visiem pasažieriem, kas atradās 18 collu platajā krēslā, miegs bija ciešāks, mazāk trauksmains un ilgāks. Viņu miega fāzes sekoja cita citai tāpat kā tas ir ik nakti, guļot savā ērtajā gultā. Tikmēr šaurākajā, 17 collu platajā krēslā, pasažieru miegs bija vairākkārt traucēts un līdz ar to viņi nesasniedza dziļā miega fāzi, kas sniedz pilnvērtīgu atpūtu. Vienai collai tiešām ir liela nozīme, ja nakts jāpavada lidmašīnas krēslā," saka Dr. Ebrahims.
Pēdējo 50 gadu laikā gaisa satiksme piedzīvojusi ievērojamas pārmaiņas. Arvien vairāk pasažieru lido garākas un tālākas distances. Pēdējo piecu gadu laikā par 70% (no 24 līdz 41 lidojuma dienā) pieaudzis tālo lidojumu skaits – par tiem uzskatāmi lidojumi, kas ilgst vairāk nekā 13 stundas un kuru laikā pārvarētais attālums pārsniedz 6000 jūras jūdzes. Vēl salīdzinoši nesen - 1998. gadā, nebija veikts neviens lidojums, kura laikā pārvarētais attālums pārsniegtu 7000 jūras jūdžu. Prognozes liecina, ka nākamo 15 gadu laikā gaisa satiksmes apjoms dubultosies un līdz 2032. gadam pasaules aviokompānijām tiks piegādāti 29 220 jauni pasažieru un kravas lidaparāti.
"Ja komforts lidojuma laikā netiks uzlabots tagad, to jutīs vēl pasažieri 2045.gadā," atgādina Airbus Pasažieru komforta daļas vadītājs Kevins Kenistons (Kevin Keniston). "Ņemot vērā lidaparātu pasūtījumu un ražošanas cikla ilgumu, jāatceras, ka mūsdienās ražotie lidaparāti kalpos kompānijām ilgus gadus. Paliekot pie esošajiem sēdekļiem, mēs liedzam paaugstinātu komfortu vēl vienai pasažieru paaudzei," saka K.Kenistons.
Airbus 18 collu krēslu platuma standartu garajos reisos ir ievērojis visu laiku. Tomēr vērojams, ka atsevišķas aviokompānijas no šī standarta atsakās, izvēloties šaurākus sēdekļus, lai palielinātu lidaparāta ietilpību un tādējādi nezaudētu konkurētspēju.
Aptauja, kas veikta vairākās starptautiskās lidostās* un aptver garo pārlidojumu pasažierus, pierāda, ka krēslu platums ir viens no būtiskākajiem lidojuma izvēles kritērijiem. Tas bieži tiek norādīts pat būtiskāks nekā lidojuma grafiks. Cilvēku pieaugošais ķermeņa masas indekss un prasība pēc privātuma mudinājuši arī citas jomas, piemēram, auto ražotājus, pievērst uzmanību sēdekļu platumam. "Pasažieri kļūst prasīgāki – izvēlas aviokompānijas, kas lidojumā piedāvā vairāk komforta, dalās ar savu pieredzi un kritiku sociālajos tīklos. Daudzi, kas pārvar lielus attālumus, lidojot ekonomiskajā klasē, nevēlas sēdēt saspiesti. Mēs vēlamies vēl vairāk palielināt pasažieru informētību par to, ka viņiem ir izvēle, ka visu lidaparātu krēsli nav vienādi," saka K.Kenistons.
Uzziņai:
Miega kvalitātes pētījums tika veikts sešu pieaugušu, veselīgu pasažieru izlasei šī gada oktobrī. Tas ietvēra pilnu polisomnogrāfiju, reģistrējot cilvēka fizioloģiskos procesus miega laikā. Pētījuma dizains atbilda klīniskās izpētes kritērijiem – tas bija šķērsgriezuma pētījums, lai izpētītu miega kvalitāti cilvēkiem divos dažādos krēslos – 17 un 18 collu platumā. Pētījuma dalībniekiem bija vidējs ķermeņa masas indekss, nekādu reģistrētu veselības vai miega traucējumu.
Pētījuma vide tika maksimāli pietuvināta lidojuma apstākļiem – tika imitēts saullēkts un saulriets, lidmašīnas pacelšanās un nolaišanās, fona trokšņi, nodrošināta lidojuma laikā pieejamā izklaide un ēdināšana.
Visi mainīgie tika saglabāti nemainīgi, mainot vien sēdekļa platumu, lai noteiktu atšķirības miega kvalitātē. Pētījuma dalībnieki neredzēja, kura platuma sēdeklī tie atrodas.
Objektīvie dati – miega kvalitāte ir pat par 53% augstāka
o 18 collu krēslā pasažieri aizmiga par 14,7% jeb 6 minūtēm ātrāk nekā šaurākajā krēslā;
o 18 collu krēslā par vidēji 28 minūtēm samazinājās nomodā pavadītais laiks starp iemigšanu un pilnīgu pamošanos (WASO - Wake After Sleep Onset);
o 18 collu krēslā par 53% labāks bija rādītājs, kas atspoguļo dažādu traucējumu iedarbību uz smadzeņu viļņiem;
o 18 collu krēslā par 11% samazinājās locekļu nekontrolēta raustīšanās;
* Starptautisks pētījums tika veikts četrās lidostās – Singapūras, Šarla de Golla Parīzē, Amsterdamā un Frankfurtē, aptverot 1500 respondentus.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.